mercury 7,5 startar inte. slut på idéer

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

thomtenius
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 maj 2017 22:50

mercury 7,5 startar inte. slut på idéer

Inlägg av thomtenius »

Tjenare! har en murcery 7,5a från 80talet. Den har har nästan inte gått någonting alls dvs den har stått ganska länge. För ca 5 år sen kördes den i 10min sen la den av och sedan dess har den inte startat.

Jag har rengjort förgasaren. Det fyller upp flotören men jag tror inte det kommer soppa in i cylindern. Har pröva ge den några supar utan framgång. det enda som händer är att den baktänder några fåtal gånger. Munstyckena är rengjorda.
Stiften är fräscha och tänder när kolven är i topp.

känns som att jag har glömt något enkelt, så har du något förslag så tveka inte på att svara! /mvh David
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: mercury 7,5 startar inte. slut på idéer

Inlägg av maja »

Om tändstiften är torra och det kommer feta, blåa gnistor när du drar runt motorn, så kommer det sannolikt inte tillräckligt med bensin in i cylindrarna.

Använd färsk bensin. Gammal bensin sätter igen bränslesystemet. Om bensinen var gammal redan då motorn startades och stannade för 5 år sedan, är sannolikt bränslesystemet igentäppt på något ställe.

Rengör tank och bensinslang, särskilt blåsan. Om denna inte blir riktigt hård när du pumpar, kommer det inte fram tillräckligt med bensin till motorn.

Prova med att hålla bränsletanken högt, över motorn, så att bensinen lättare kan rinna fram.

Rengör bränslefiltret. Det brukar finnas ett sådant, antingen separat eller inbyggt i bränslepumpen.

Kolla alla slangar så att det inte läcker någonstans. Även en liten läcka vid t.ex. en slangklämma kan förorsaka att motorn suger luft isf. bensin. Köp nya slangar om du misstänker läckage. Det brukar finnas lämpliga dimensioner i metervara på Biltema.

Kolla förgasarpackningen mot motorblocket. Om den är skadad måste den bytas. Även här finns det packningsmaterial på Biltema av vilket du kan klippa till en ny packning.

Kolla om det är kompression i cylindrarna. Det kan du göra med tummen genom att sätta den mot tändstiftshålet när du eller någon annan drar runt motorn.

Försök att hitta en verkstadshandbok till motorn. En sådan brukar vara till stor hjälp när man ska skruva på motorn. Har du tur, finns en sådan publicerad på Internet för gratis nerladdning. Leta med Google eller någon annan sökmotor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: mercury 7,5 startar inte. slut på idéer

Inlägg av Nils D »

Ett snabbtest för att kolla om problemet ligger i tanken, oavsett vad det är (gammal bensin, skadad slang eller blåsa eller något annat), är ju att tillfälligt låna en tank med fungerande slang och blåsa och färsk bensin. Det var det jag borde gjort men inte gjorde när jag hade problem med min tidigare motor, och där det efter en alldeles för lång felsökning av motorn visade sig vara blåsan/slangen som var problemet.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: merchet.ury 7,5 startar inte. slut på idéer

Inlägg av maja »

Instämmer med Nils D. Jag har samma erfarenhet. Blåsan innehåller en enkel backventil som ska öppna när man trycker på blåsan och stänga den när man släpper. Den kan hänga upp sig i öppet läge, och det kan hända att det fastnar något som gör att den inte stänger. Symptomen är att blåsan aldrig blir hård och att det bubblar it tanken när man pumpar, eftersom inget tryck byggs upp och bränslet bara åker fram och tillbaka i slangen.

Om slangklämmorna till blåsan är otäta kan det bli samma fenomen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar