är If:en för tung för stora vågor?
Moderator: Moderator
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Tack för kommentarerna. Principerna är jag nog klar över. Både att det gäller att ha rejäla fästpunkter och hur man rör sig framåt på däck genom att se till att man ständigt sitter fast i en fästpunkt.Janken skrev:Principen är busenkel!Nils D skrev:Marek, var fäster du säkerhetsselens band?maja skrev: I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen.
Fäst selen i något som är stadigt och håller, med marginal, för dig.
Jag brukar använda akterpulpiten när jag sitter i brunn.
Min fråga gällde snarare konkreta lösningar på vad som är hållbara fästpunkter. Skotbalken är det jag själv funderat på, men vore intressant med tips på ytterligare en. Själv har jag varken mantåg eller pushpit (akterpulpit) på min båt. Men också om jag hade detta är jag tveksam om pushpit är tillräckligt stabil för en säkerhetslina. Kan säkert se olika ut på olika båtar, men de jag seglat på tidigare har inte haft pushpitfästen som är tillräckligt stabila för att jag skulle använda dem som fäste för en säkerhetslina. Jag skulle aldrig använda mantågsstöttor, pulpit eller pushpit för att förtöja båten, och jag är ännu mer rädd om mig själv än om min båt :-)
Men jag kanske är för pessimistisk i detta avseende?
Nils D SWE-3008
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Själv använder jag mantågsfötterna.
Men har man inga sådana, kan man spänna ankarolinaband eller liknande mellan vardera akterknap och förknapen och kroka i säkerhetsselens brandhake i ett av dem. Fördelen här är att man kan röra sig framåt och bakåt utan att behöva kroka om. När man sitter i sittbrunnen eller gör något på fördäcket, kan man med fördel vara fastkrokad i båda de längsgående banden.
Men har man inga sådana, kan man spänna ankarolinaband eller liknande mellan vardera akterknap och förknapen och kroka i säkerhetsselens brandhake i ett av dem. Fördelen här är att man kan röra sig framåt och bakåt utan att behöva kroka om. När man sitter i sittbrunnen eller gör något på fördäcket, kan man med fördel vara fastkrokad i båda de längsgående banden.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- IF 2719
- Inlägg: 459
- Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Ort: Rönninge
- Has liked: 89 times
- Been liked: 9 times
- Kontakt:
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Intressant läsning.! Ett stumt band eller lina mellan akterknap o yttre genuaskena på vardera sida o dubbla hakar borde också funka så länge man ej behöver fram på fördäck. Jag ska också förbereda nedhalslina 4mm till focken som ni beskrev.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2022: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, Ärtskär runt & Sjöstadskajenregattan.
Planerade regattor 2022: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, Ärtskär runt & Sjöstadskajenregattan.
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Den yttre skotskenan är monterad med M3 eller M4 om jag minns rätt. Mina skruvar är mässingsskruv, vilket jag kommer ihåg. I vilket fall som hest utgör inte den yttre skotskenan någon säker fästpunkt, ännu mindre om man dessutom använder en travare.
Välj inte för tunn lina som nedhalslina för focken. Med en tunn lina blir det svårare att hålla och dra. Dessutom fäster den sämre i de normala storlekarna på servocleaten som man brukar använda (för annat).
Välj inte för tunn lina som nedhalslina för focken. Med en tunn lina blir det svårare att hålla och dra. Dessutom fäster den sämre i de normala storlekarna på servocleaten som man brukar använda (för annat).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Sorry för sent svar...
Nej IF:en är en mycket tålig och välseglande skapelse.
Jag seglar min IF som är en kappseglings rustad båt, dvs inget staket och pulpit & pushpit, ensam för det mesta.
Med full stor och en hårdvinds genua rätt trimmade funkar det upp till 14-15 m/s.
Blåser det så mycket vid start blir det ett rev om det går och kryssfocken
Släpp ner storskotsvagnen i lä, trimma cunningham hårt, sträck bomliket hårt, ta ordentligt i akterstaget, ansatt kick så är storen ok.
Genuan/kryssfocken får du släppa ut så det inte fladdrar.
Vid kryss går det som tåget.
Vid undanvind gör jag så här:
Styr inte plattläns utan kryssa i medvinden, göm inte släppa på akterstaget.
Är det riktigt hårt så slå mot vinden även om du gör 270 grader.
Har du koll och det känns bra så går det att gippa.
Lycka till, Mikael
Nej IF:en är en mycket tålig och välseglande skapelse.
Jag seglar min IF som är en kappseglings rustad båt, dvs inget staket och pulpit & pushpit, ensam för det mesta.
Med full stor och en hårdvinds genua rätt trimmade funkar det upp till 14-15 m/s.
Blåser det så mycket vid start blir det ett rev om det går och kryssfocken
Släpp ner storskotsvagnen i lä, trimma cunningham hårt, sträck bomliket hårt, ta ordentligt i akterstaget, ansatt kick så är storen ok.
Genuan/kryssfocken får du släppa ut så det inte fladdrar.
Vid kryss går det som tåget.
Vid undanvind gör jag så här:
Styr inte plattläns utan kryssa i medvinden, göm inte släppa på akterstaget.
Är det riktigt hårt så slå mot vinden även om du gör 270 grader.
Har du koll och det känns bra så går det att gippa.
Lycka till, Mikael