Självlänsar
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Tack för hjälpen med dimensionen!
Jag har under tiden funnit att det går att få tag i riktiga saker i brons:
http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx
http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx
http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx



Tyvärr verkar inte den leverantören ha skjutventil, vilket jag vill ha. Men det kan man hitta här:
http://avsab.com/data/archive/AVS%20pro ... 8%2009.pdf

Tycker man att det räcker med avzinkningshärdad mässing kan man hitta genomföring och slangnippel hos Watski. Vad för mässing deras skjutventil har är dock ännu oklart.



Även Hjertmans har genomföring av avzinkningshärdad mässing i ordinarie sortiment och säger sig kunna beställa annat. Det är oklart vilken mässing deras slangnippel har:


Jag har under tiden funnit att det går att få tag i riktiga saker i brons:
http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx
http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx
http://www.marinepartseurope.com/sv/ita ... brons.aspx



Tyvärr verkar inte den leverantören ha skjutventil, vilket jag vill ha. Men det kan man hitta här:
http://avsab.com/data/archive/AVS%20pro ... 8%2009.pdf

Tycker man att det räcker med avzinkningshärdad mässing kan man hitta genomföring och slangnippel hos Watski. Vad för mässing deras skjutventil har är dock ännu oklart.
Även Hjertmans har genomföring av avzinkningshärdad mässing i ordinarie sortiment och säger sig kunna beställa annat. Det är oklart vilken mässing deras slangnippel har:


Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Självlänsar
Tycker inte om skjutventiler.
Man har ingen koll om den är helt stängd eller öppen.
Såvida man inte skriver ett protokoll hur många varv det skall vara mellan öppet o stängt läge. (Ett kvarts varv på kulventilen är lätt att komma ihåg).
Men det är ingen garanti för att ventilen rör sej.
Skrev på 1sta sidan i tråden: "Skjutventilens nackdel är att när den går sönder märks det inte.
Kranen går att skruva på men "ventildelen" rör sig ej.
Jag byter till kulventiler."
Köpte av http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... ng-254340/
Man har ingen koll om den är helt stängd eller öppen.
Såvida man inte skriver ett protokoll hur många varv det skall vara mellan öppet o stängt läge. (Ett kvarts varv på kulventilen är lätt att komma ihåg).
Men det är ingen garanti för att ventilen rör sej.
Skrev på 1sta sidan i tråden: "Skjutventilens nackdel är att när den går sönder märks det inte.
Kranen går att skruva på men "ventildelen" rör sig ej.
Jag byter till kulventiler."
Köpte av http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... ng-254340/
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 44 times
Re: Självlänsar
Skjutventilen till självlänsen ställs normalt öppen minus ett kvarts varv. En välskött ventil är lätt att manövrera, så det är inget tvivel om när den bottnar.
Man bör motionera ventilen någon gång då och då. Samtidigt kan man kolla tätheten om man stänger den (bottnar i andra läget) och använder en vattenslang eller en pyts.
Det är inte heller så viktigt med "absolut" täthet. Det tar lång tid innan det blir någo volym att tala om, om det bara sipprar.
Man bör motionera ventilen någon gång då och då. Samtidigt kan man kolla tätheten om man stänger den (bottnar i andra läget) och använder en vattenslang eller en pyts.
Det är inte heller så viktigt med "absolut" täthet. Det tar lång tid innan det blir någo volym att tala om, om det bara sipprar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Leverantören Marinepartseurope (f d Italnordic) kan ta hem skjutventil i brons från samma tillverkare (Guidi Marine Accessories) som gör genomföring och slangnippel:




Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 44 times
Re: Självlänsar
Minns den tid då jag var yrkesverksam som leverantör av automationsprodukter till handelsflottan. Det var här bl.a. fråga om tryckgivare för att (indirekt) kunna fjärravläsa innehållet i tankarna.
Aluminiumbrons av bästa kvalitet var det enda material som visade sig stå emot det starkt korrosiva saltvattnet i ballasttankarna. Så både givare och alla anslutningar levererades i aluminiumbrons.
Det intressanta här var att rostfritt inte stod pall. Sannolikt berodde detta på något slags galvanisk korrosion mellan det vanliga stålet som båten i huvudsak var byggd med och den rostfria givaren, eller, alternativt mellan givarens olika komponenter.
Aluminiumbrons av bästa kvalitet var det enda material som visade sig stå emot det starkt korrosiva saltvattnet i ballasttankarna. Så både givare och alla anslutningar levererades i aluminiumbrons.
Det intressanta här var att rostfritt inte stod pall. Sannolikt berodde detta på något slags galvanisk korrosion mellan det vanliga stålet som båten i huvudsak var byggd med och den rostfria givaren, eller, alternativt mellan givarens olika komponenter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Arbete har börjat. Så här ser en originalventil ut efter demontage:

Och detta är den nya bronsventilen som ska monteras:

Här ligger de vid sidan om varandra:

Då jag studerar de gamla ventilerna finner jag anledningen till att en inte har kunna stängas. Jag öppnade den genom att skruva av denna del:

Under den ska kilsliden sitta fast på den gängade spindeln. Men det ser ut så här:



Det är inte konstigt att jag kunnat skruva på ratten en massa varv åt båda håll utan att något händer. Jag tycker spindeln ser misstänkt röd ut i brottytan. Det kan inte uteslutas att axeln tappat zink sedan 1974.
Frågan är vad som hade kunnat hända om jag hade dragit i ratten då jag skruvade på den? Då kanske spindeln hade kunnat dras ut ur ventilen med ett intressant vattenflöde som resultat?
Dessutom hade en av genomföringarna brustit i godset i den övre delen där det ska sitta en klack att hålla emot med vid monteringen.
Det finns en anledning till att jag byter till nya grejor!

Och detta är den nya bronsventilen som ska monteras:

Här ligger de vid sidan om varandra:

Då jag studerar de gamla ventilerna finner jag anledningen till att en inte har kunna stängas. Jag öppnade den genom att skruva av denna del:

Under den ska kilsliden sitta fast på den gängade spindeln. Men det ser ut så här:



Det är inte konstigt att jag kunnat skruva på ratten en massa varv åt båda håll utan att något händer. Jag tycker spindeln ser misstänkt röd ut i brottytan. Det kan inte uteslutas att axeln tappat zink sedan 1974.
Frågan är vad som hade kunnat hända om jag hade dragit i ratten då jag skruvade på den? Då kanske spindeln hade kunnat dras ut ur ventilen med ett intressant vattenflöde som resultat?
Dessutom hade en av genomföringarna brustit i godset i den övre delen där det ska sitta en klack att hålla emot med vid monteringen.
Det finns en anledning till att jag byter till nya grejor!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Självlänsar
Wow. Tack för ett oerhört bra inlägg. Får jag fråga dig, Johan, hur mycket pengar fick du lägga på delarna?
Vad köpte du in för delar och från vart?
Lycka till med arbetet!
Hälsningar, Petter
Vad köpte du in för delar och från vart?
Lycka till med arbetet!
Hälsningar, Petter
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Jag frågade min lokala Hjertmans och de sade att de lätt tar hem bronsdelar från Marinepartseurope. Efter kontakt direkt med dem hittade jag allt jag behöver, utanför deras ordinarie sortiment. Alla delar är helt i brons, ja förutom ventilens ratt, och levererades till min Hjertmansaffär för avhämtning. Delarna är tillverkade av Guidi Marine Accessories i Italien. Deras katalog hittar du här: http://www.guidisrl.com/
Ventil: 209 kr
Genomföring: 253 kr
Slangnippel: 105 kr
Totalt för två uppsättningar: 1134 kr.
Genomföringen är längre än originalet. Jag kapade den därför till lagom längd för att kunna få plats med slangarna. Observera att det går att kapa denna genomföring eftersom klackarna för mothåll vid montering sitter i den nedre delen i motsats till alla andra genomföringar jag har sett i båthandeln.
Ventil: 209 kr
Genomföring: 253 kr
Slangnippel: 105 kr
Totalt för två uppsättningar: 1134 kr.
Genomföringen är längre än originalet. Jag kapade den därför till lagom längd för att kunna få plats med slangarna. Observera att det går att kapa denna genomföring eftersom klackarna för mothåll vid montering sitter i den nedre delen i motsats till alla andra genomföringar jag har sett i båthandeln.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 44 times
Re: Självlänsar
Jag föreslår att du lossar den yttersta (minsta) muttern över axeln, skruvar ut axeln och smörjer in rubbet med propelleraxelfett.
Har du tänkt att borra hål i axeln som det var innan? Det går ju att göra en mera elastisk koppling mellan stång och förlängningsrör genom att t.ex. montera en bit vävburen bensinslang av lagom diameter mellan axel och förlängning och fästa ihop arrangemanget men några små slangklämmor. Då blir det inte så väldigt noga med inriktningen.
Har du tänkt att borra hål i axeln som det var innan? Det går ju att göra en mera elastisk koppling mellan stång och förlängningsrör genom att t.ex. montera en bit vävburen bensinslang av lagom diameter mellan axel och förlängning och fästa ihop arrangemanget men några små slangklämmor. Då blir det inte så väldigt noga med inriktningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Jag ska montera det som originalet, dvs med saxpinne genom hålen i förlängningsstång och spindel. Jag har redan gjort 3 mm hål i spindlarna. Med dorn och ett bra borr gick det bra trots avsaknad av pelarborr.
Hmm, ja, det kanske är en god idé att öppna de nya ventilerna och ge dem en ordentlig insmorning. Men jag tycker de känns bra och smorda redan från fabrik, så jag tror jag struntar i det. Det känns liksom synd att riskera att orsaka nya fel p g a klåfingrighet i detta läge.
Hmm, ja, det kanske är en god idé att öppna de nya ventilerna och ge dem en ordentlig insmorning. Men jag tycker de känns bra och smorda redan från fabrik, så jag tror jag struntar i det. Det känns liksom synd att riskera att orsaka nya fel p g a klåfingrighet i detta läge.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Självlänsar
Kvaliten är tydligen jämn på originalkranarna.Johan SWE-1870 skrev:Arbete har börjat. Så här ser en originalventil ut efter demontage:
Då jag studerar de gamla ventilerna finner jag anledningen till att en inte har kunna stängas. Jag öppnade den genom att skruva av denna del:
Det är inte konstigt att jag kunnat skruva på ratten en massa varv åt båda håll utan att något händer. Jag tycker spindeln ser misstänkt röd ut i brottytan. Det kan inte uteslutas att axeln tappat zink sedan 1974.
Frågan är vad som hade kunnat hända om jag hade dragit i ratten då jag skruvade på den? Då kanske spindeln hade kunnat dras ut ur ventilen med ett intressant vattenflöde som resultat?
Dessutom hade en av genomföringarna brustit i godset i den övre delen där det ska sitta en klack att hålla emot med vid monteringen.
Det finns en anledning till att jag byter till nya grejor!
Mina kranar såg precis likadana ut.
Trodde ett tag att du lånat mina bilder.
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Lasse L skrev: Kvaliten är tydligen jämn på originalkranarna.
Mina kranar såg precis likadana ut.
Trodde ett tag att du lånat mina bilder.
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html


Jag undersökte den trasiga ventilen lite mer. Jag knackade lite på spindeln och då föll den ut:


Det ser inte alls bra ut. Helt klart är denna spindel gjord av dålig mässing. Den andra har jag knackat mycket på utan att nåt händer.
En kilslidventil (skjutventil) måste rimligen ha en klack på ventilspindeln, annars skulle den inte fungera. Spindeln måste sitta fixerad. Så här brukar de kunna se ut:

Den bilden visar en ventil där spindeln är monterad uppifrån. Den ventil som jag hade på min båt har fått spindeln monterad underifrån, tror jag. Man kan se att där är en klack på spindeln som låser den,
I vilken fall är det allvarligt att materialet lakas ur på det sättet precis intill klacken på spindeln. Spindeln skulle teoretiskt sett kunna dras ut ur ventilen efter tillräcklig korrosion, vilket skulle ge en ordentlig stråle vatten, utan möjlighet att stänga,
Jag kan bara rekommendera varje IF-ägare att undersöka sina ventiler noga! Går de inte att stänga eller öppna är det hög tid att byta dem!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Idag har jag monterat mina nya ventiler. Det blev mycket bra:


Stort tack till IF-grannen som hjälpte mig perfekt på båtens utsida!


Stort tack till IF-grannen som hjälpte mig perfekt på båtens utsida!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2290
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Självlänsar
Genom att skrapa med en liten skruvmejsel i det gamla ventilhuset där det borde ha varit en klack på ventilspindeln fick jag ut de här delarna:

Detta är alltså resterna av den klack som en gång var en del av spindeln. Klacken har till uppgift att fixera spindeln i axiell led.
Konsistensen på bitarna är ungefär som torkad lera och de verkar ha ungefär samma hållfasthet också, dvs i stort sett ingen alls. Man kan inte heller tro att detta har varit mässing. Med lupp ser man att materialet är mycket poröst och rött i färgen, ett typiskt tecken på avzinkad mässing.
Spindeln på denna ventil måste vara gjord av fel mässingskvalitet. För ca 15 år sen hade jag av ventilerna och renoverade dem. Då var där inga problem, men tydligen har den gett upp efter 37 år.

Detta är alltså resterna av den klack som en gång var en del av spindeln. Klacken har till uppgift att fixera spindeln i axiell led.
Konsistensen på bitarna är ungefär som torkad lera och de verkar ha ungefär samma hållfasthet också, dvs i stort sett ingen alls. Man kan inte heller tro att detta har varit mässing. Med lupp ser man att materialet är mycket poröst och rött i färgen, ett typiskt tecken på avzinkad mässing.
Spindeln på denna ventil måste vara gjord av fel mässingskvalitet. För ca 15 år sen hade jag av ventilerna och renoverade dem. Då var där inga problem, men tydligen har den gett upp efter 37 år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit