Svenska IF-båtförbundets forum • Självlänsar - Sida 2
Sida 2 av 10

Re: Självlänsar

Postat: 14 feb 2012 14:08
av Lasse L
Jag blev förvånad när jag så hur "spröda" ventilspindlarna var.
När jag borrade bort "ytterflänsen" var materialet helt ok.
http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
kranar1kranar2.jpg
kranar1kranar2.jpg (127.73 KiB) Visad 18860 gånger

Re: Självlänsar

Postat: 14 feb 2012 14:23
av Syracusia N-22
Riktigt otäckt å se bilderna... :S

Vilken sorts slang bör användas?

Vanlig armerad-slang brukar bli hård och sprö efter några år, så jag tänkte at bättre kvalitet i gummi'n måste vara en fördel. Men som sagt, jag tror inte den gula, mjukare sorten är armerad?

Re: Självlänsar

Postat: 14 feb 2012 17:41
av ntica
Vilken hemsk bild på "bort frätta" länsar...här måste man ha järnkoll. Tänker dessutom-som Landsell föreslår- sätta rejäla länsar bakkant sitt brunn, ovan tofterna typ. med backventil, samt sätta ngn. form av box/stuv i framkant på sittbrunn för att göra denna lite mindre.

Re: Självlänsar

Postat: 14 feb 2012 18:32
av maja
Ventilerna som man kan se på bilderna verkar inte vara sådana som normalt sitter på IF-båtar. Åtminstone ser mina något annorlunda ut och har en något annan konstruktion.

Detta kan kanske vara ett resultat av ett byte till olämpligt material.

Re: Självlänsar

Postat: 14 feb 2012 21:36
av Lasse L
maja skrev:Ventilerna som man kan se på bilderna verkar inte vara sådana som normalt sitter på IF-båtar. Åtminstone ser mina något annorlunda ut och har en något annan konstruktion.

Detta kan kanske vara ett resultat av ett byte till olämpligt material.
Köpte båten med "okänd historia".
Slangklämmorna som var helt upprostade haver förmodligen suttit där åtskiliga år.
http://lasselundell.se/if.html

Re: Självlänsar

Postat: 15 feb 2012 01:46
av maja
Mina ventiler har suttit där sedan början av 1971. Det syns inget grönt eller rött från koppar över huvud taget, utan de har en fin gulaktig mässingsfärg på ytan. Där sitter också galvade slangklämmor, som fortvarande är blanka och fina, vilka jag dessutom har kompletterat med rostfria klämmor.

Jag menar att om de ser ut som på bilden, dvs. om de har fått en färg som är en blandning av rött och grönt, så är det någon billig sort av olämpligt material. De bör nog bytas snarast möjligt. I Lasselundells fall kan jag tänka mig, att godset varit poröst en tid och att det därför såg ut som man kan se på bilderna.

En säkerhetsåtgärd är att ha med sig lämpliga pluggar, så att man kan plugga hålet vid behov. Om en hel ventil av någon anledning skulle ge sig, får man nog hoppa i och trycka i pluggen utifrån. Själv har jag med mig ett vinkorkar, som jag "trimmat" med litet eltejp så att de får rätt diameter för att sitta bra.

Re: Självlänsar

Postat: 17 feb 2012 20:34
av MathiasB
Kranarna är där för att slangarna och slangklämmorna är en svaga punkter i systemet men även kranarna själva tycks ju kunna vara det.
På Lasse Lundells bild i början av tråden http://www.ifboat.com/phpBB3/download/file.php?id=286ser man två stag som jag antar är en styv förbindelse mellan skrovet och sittbrunnen. Skulle man inte kunna plasta fast ett par rostfria rör mot dessa på ett sätt så att de håller minst lika bra som skrovet självt och därmed minimera antalet möjliga felkällor?

Re: Självlänsar

Postat: 17 feb 2012 21:22
av Lasse L
MathiasB skrev:Kranarna är där för att slangarna och slangklämmorna är en svaga punkter i systemet men även kranarna själva tycks ju kunna vara det.
På Lasse Lundells bild i början av tråden http://www.ifboat.com/phpBB3/download/file.php?id=286ser man två stag som jag antar är en styv förbindelse mellan skrovet och sittbrunnen. Skulle man inte kunna plasta fast ett par rostfria rör mot dessa på ett sätt så att de håller minst lika bra som skrovet självt och därmed minimera antalet möjliga felkällor?
Förstår inte vad du menar med att minska antalet felkällor.
Menar du att slangarna skall ersättas med rören?

Om det är så, varför inte, då utgår slangar och kranar.
Men jag skulle då använda plaströr.
Pga. arbetsutrymmet bedömmer jag att det är enklare att byta slang o kranar.
Det håller min tid ut med denna båten, räknar med att segla förhoppningsvis 25 år till.

Nu är jag pessimist när det gäller hål i skrovet.
Alla "hål" bör ha en kran som kan/skall stängas när jag inte är ombord.
Se. http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... 1028#p4713

Re: Självlänsar

Postat: 17 feb 2012 22:15
av johan swe-1870
Jag tror det är ett riktigt antagande att de stag som finns mellan skrov och sittbrunnsdurk inte är så styva att länsarna kan ersättas av enbart rör. Det kommer att bli rörelser där, som på många andra ställen.

Det ska sitta ventiler på genomföringen.

Re: Självlänsar

Postat: 18 feb 2012 15:29
av maja
Johan har helt rätt. Skrovet rör sig mycket i vågorna, och man får räkna med deformationer på flera millimeter på vissa ställen. Det är därför man har slangar.

Fasta rör hade snabbt spruckit i infästningen.

För övrigt ska man inte blanda mässing och rostfritt stål.

De stag av trä som sitter under sittbrunnen är nog bara till att styva upp sittbrunnsdurken. För övrigt kan det hända att det stagen saknas hos en del IF-båtar.

Re: Självlänsar

Postat: 18 feb 2012 16:12
av johan swe-1870
Här är några intressanta artiklar om avstängningsventiler avseende material och konstruktion:

http://www.paulstevenssurveys.com/upload/Seacocks.pdf

https://www.sxk.se/system/files/vastkus ... ringar.pdf

Där står bl a följande:

Genomföringar, ventiler och slangnipplar ska vara av brons eller avzinkningshärdad mässing. Avzinkningshärdad mässing ska uppfylla normen CW602N och är då märkt med DZR eller CR.

Mässing enligt CW617N skall EJ användas. Det är mässing med upp mot 40% Zn. Den kommer att förlora sin zink i kloridhaltig miljö, vilket vi ju har i saltvatten.

Vidare står där att normen ISO 9031-1 inte är speciellt betryggande, då den endast garanterar att materialet ska hålla i 5 år. Jag vill inte byta delarna vart femte år.

Där står också att syrafast rostfritt är känsligt för spalt- och punktkorrosion, speciellt vid stagnation och syrefattig omgivning.

Slutligen står där att det är viktigt att alla delar är av samma material, dvs genomföring, ventil och slangnippel ska vara samma. :shock:

Re: Självlänsar

Postat: 20 feb 2012 15:09
av Gugge
Jag undrar om det har testats att ha genomföring och avstängningsventil i plast eller något annat modernt material
- - typ hållbarhet och livslängd
Utifrån placeringen bör ju inte uv-ljus göra ventilerna spröda
Eller är detta material emot klassreglerna

Re: Självlänsar

Postat: 26 feb 2012 22:24
av johan swe-1870
Jag får också se över mina ventiler:

Bild

LasseL, vet du vad det är för dimension på rördelarna? Jag hade problem med att mäta där inne. Kan det stämma att det är 1 1/4"?

Re: Självlänsar

Postat: 26 feb 2012 22:39
av Lasse L
Johan SWE-1870 skrev: LasseL, vet du vad det är för dimension på rördelarna? Jag hade problem med att mäta där inne. Kan det stämma att det är 1 1/4"?
Skall mäta i morgon.
Ser man på bild "högre" upp i tråden är kranen till höger märkt med 1 tolkar det som 1"

Re: Självlänsar

Postat: 27 feb 2012 13:12
av Lasse L
Lasse L skrev:
Johan SWE-1870 skrev: LasseL, vet du vad det är för dimension på rördelarna? Jag hade problem med att mäta där inne. Kan det stämma att det är 1 1/4"?
Skall mäta i morgon.
Ser man på bild "högre" upp i tråden är kranen till höger märkt med 1 tolkar det som 1"
Det är 1".
Diametern på genomförningen är 33 mm.