Olika kölform?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Olika kölform?

Inlägg av maja »

IF1426 skrev: 14 jan 2019 20:45 ..kölen är bredast i sektion 8 och är där 110 mm, gånger2 =220mm yttermått. Om man då går till ritning1224, järnkölen, är måttet i samma sektion, 8, 98mm, gånger2 =196mm.., det är sannolikt att formen har ändrats, anpassats, senare vid något tillfälle.
L-Å Andersson
Ballasten behöver inte alls ha samma form som skrovet. Det räcker att den inte har för stora dimensioner så att kan sättas på plats.

Jag har haft några djupa skador i min köl, men aldrig märkt att man kom i närheten av något järn. Däremot fanns det gott om ren polyester under laminatet. Så som jag har uppfattat det hela, ligger ballasten dränkt i ren polyester.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Olika kölform?

Inlägg av IF1426 »

Jag har ritningarna fr. Sjöhistoriska utdragna, om man då roar sig med att följa måttsättningen utmed en rak linje i köldelen, då har järnkölen genomgående alla mått som där är 12mm kortare, än motsvarande mått för kölpartiet.
Det visar att T Sunde`n eftersträvat en ganska tajt passning av järnkölen.
Hur passningen är för den omarbetade järnkölen är det svårt att få en klar bild av.


L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Olika kölform?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med L-Å om att Tord Sundén har varit noggrann vid konstruktionen.

Om det nu är som några verkar vara inne på att de flesta IF-båtar har en annan, förenklad köl än den ursprungligen ritade, vore det intressant att veta hur det har dokumenterats vad den omarbetade kölen har för massa. Enligt resonemanget måste den ju vara mindre än konstruktionskölen och kan därmed knappast komma upp i samma vikt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar