Nils D skrev:
Som många andra är jag djupt imponerad av ditt arbete. Samtidigt som jag hoppas att jag slipper göra ett sådant arbete, för det skulle jag aldrig klara av.
Tack för berömmet! Faktum är att det är inte jättesvårt att göra det här arbetet. Det kräver bara lagom blandning av planering, uthållighet, noggrannhet och jävlar anamma.
Nils D skrev:
Så jag skulle gärna vilja veta om du märkte några andra symptom på försvagning av mastbalken än de du beskriver ovan, som t.ex. ljud som antyder att det finns rörelser i skrov eller däck. Eller något annat som kan vara värt att känna till.
Jag har inte märkt några ljud eller rörelser varken under segling eller stillaliggande. Jag har dock seglat mycket med båten och inte alltid väjt för mycket vind och kan som det ser ut även komma att fortsätta med det. Jag har rivit ned min mast genom en kollision med sjömärke för att antal år sedan, vilket kan ha överbelastat min balk.
Ett bra tecken på att balken börjar ge med sig är att dekorlisten i teak som sitter i balkens akterkant inte längre följer innertaket. Från början har listen passats till krökningen. Men efter många års segling kan den börja släppa i både babords- och styrbordssidan samtidigt som den har kraftig kontakt med innertaket precis i mitten av båten.
Om du vid segling i hårdvind kan se att denna list visar ännu större glipa mot taket än då båten ligger still är det nog läge att göra ett mastbalksbyte. Så illa var det dock inte på min båt. Jag kunde bara se att listen för varje år började tryckas ned allt längre i mitten under masten. Det måste bero på att balken inte längre har samma båge eller att den börjar sätta sig i infästningar.
Låt nu inte detta bli något måste. Det kan inte uteslutas att jag har drabbats av en kollektiv psykos. I min hamn har nämligen 3 av ca 10 st IF-båtar bytt sina balkar. Jag blir den fjärde. Huruvida de 3 som har bytt verkligen behövde göra det är oklart.
Min fria tolkning: 2 ägare säger att deras gamla balkar var dåliga, men uppvisar efter bytet inga egentliga förbättringar då de inte längre är aktiva bankappseglare. Deras balkar var ännu mer fuktskadade än min. Den tredje ägaren bytte balk av oklara anledningar. Den båten tycker jag mig ha märkt efter bytet går förhållandevis bättre i hårdvind jämfört med min. Ägarna till Bolero, Papa-Papa och Libell får gärna komplettera med information!
maja skrev:
För att få mer förstagsspänning med de nyare typerna av mastfot kan man kila mastfoten bakifrån mellan däcks- och mastbeslagen för att få något som liknar fast inspänning.
Jag har en nyare elliptisk Proctormast. Jag upplever det motsatta på den: masten står med 25 cm aktertrimm huvudsakligen på akterkant av mastfoten. Det betyder att då jag drar i akterstaget vill gärna mastfoten bidra till att böja masten. Då masten pressas nedåt måste mastfoten ge ett ökande moment i nedre delen av masten som bidrar till dess krökning. Om jag skulle kila min mastfot skulle jag snarare välja kila den i förkant för att förhindra detta. Nu tror jag inte att detta är så viktigt och har därför valt att inte sätta några kilar.