är If:en för tung för stora vågor?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Te.
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2013 22:14

är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Te. »

Hej!

Jag köpte min första båt nu i våras, hade aldrig seglat tidigare och efter första säsongen med nya båten är jag helt förälskad!
Att det var en säker och stabil båt var det säljande argumentet för mig, och det är det jag finner mest värdefullt!
Efter att ofta sitta på Internet och leta efter synpunkter och information hittade jag "äntligen" någon som kritiserade If:en. Att båten inte ger någon lyftkraft i akterlig sjö, och vågorna slår över båten och fyller sittbrunnen, samt att den då blev svårstyrd(när det blåste mycket och var stora vågor så klart).
Det kanske inte är någon fråga om båten skulle sjunka eller inte av detta, men det låter inte som en trevlig upplevelse!
Är det så att If:en helt enkelt bör hållas inomskärs, eller är detta bara någons otursamma upplevelse?

Vad är era erfarenheter, skulle vara intressant att höra vad erfarna IF-seglare tycker och tänker om detta!
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av FredrikH »

Hej,
Efter att ha seglat IF-båt i 15 år kan jag konstatera att båten definitivt klarar att seglas utomskärs i tuffa förhållanden. På kryss klarar man lätt vindar på 20 m/s, däremot på undanvinden håller jag med om att båten blir väldigt vinglig och slingrig och lätt börjar pendla. Kursstabiliteten påverkas inte av detta, det går att styra båten dit man vill trots att den pendlar Spinnakergång i 10 m/s är inget som avskräcker med en IF-båt. Det stora utanpåliggande rodret är dock inget som inger jättestort förtroende, jag har många gånger varit rädd att det skall knäckas i hårt väder med sjöar in från låringen (det har dock alltid hållit).

Däremot är det inte "semester" att segla en IF-båt utomskärs. På kryssen går båten som en torped genom sjön och man sitter i ett badkar hela tiden. Det är svårt att hålla ruffen torr med alla sjöar som bryter över båten, och det går inte att göra annat än att fokusera på att segla båten. Plocka fram en färdigbredd macka är väl ungefär vad man klarar av att göra i kabyssen under en lång dag på havet.

När jag nu bytt till en lite större fenkölad båt har det öppnats upp en ny seglingsvärld där man kan segla längre dagar på havet utan att vara blöt och kall hela tiden. Att den nya båten "lyfter" och skapar fart istället för att gräva ned sig och pendla ökar också känslan av trygghet. Med mina erfarenheter skulle jag nog säga att även om man kan göra längre äventyr över havet så passar en IF bäst på dagseglingar nära skärgården.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Te.
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2013 22:14

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Te. »

Tack för svaret!
Men lite tråkigt att höra tyvärr. Sommaren jag haft och seglat med min IF inomskärs har varit helt fantastisk och jag har verkligen fallit för båten och segling.
Att ha något att "växa" i var alltid planen, och drömmarnas mål har varit att kunna ge sig av någonstans långt. även om det aldrig blir verklighet är det något visst med att fantisera och drömma, och detta på något sett kräver en båt som är kapabel. Att sitta i ett badkar med kallt vatten till råga på allt man stöter på ute på öppet vatten låter inte som rätt förutsättning! :/
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja »

Små båtar är alltid små båtar. Det blir obekvämt i hård vind, med därför inte alls osäkert, snarare tvärtom.

En stor familjebåt kan kännas tryggare då allt går bra, men i riktigt hårt väder blir sådana båtar inte självrätande efter t.ex. en broach då masttoppen kan ha gått i vattnet. En båt med till stora delar flat botten har maximum för sin rätande hävarm vid cirka 45-50 graders krängning, medan IF-båten har det vid cirka 90 eller mer. Passeras maximum, blir båten instabil i tvärskeppsled och blir svår att räta upp.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av FredrikH »

Det bästa är väl att du testar själv vad du går för! Min erfarenhet är som sagt att båten tål mer än vad jag gör, när vi suttit och kryssat några timmar mellan Käringön och Smögen i regn och hård vind har det bitvis känts rätt bistert, men det är samtidigt en seglingsupplevelse man minns! Det är också ganska stor skillnad att segla med grabbarna eller att segla med familjen...

När du ändå har en IF-båt är det ju bara att ta ut den på havet och se hur det känns, så vet du om det är värt att sticka ut på en långsegling!
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Te.
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2013 22:14

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Te. »

tack för svaren!

jag är inte beredd att slänga in handuken för If:en än, men vinden gick ur mig lite. Speciellt gällande upprustningar och renovationer som jag börjat planera.
nästa säsong blir att testa vad jag går för!
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Nils D »

Tycker inte du skall tappa sugen och entusiasmen av de svar du fått. Tycker själv att FredrikH och Marek är rätt överens. Det är bekvämare med en stor båt än en liten om det blåser upp på öppet hav (även om det finns en hel del rätt stora båtar som pga sin design får problem när det blir riktig råddigt).

Men det finns inget väder som man kan råka ut för en sommar på Östersjön eller i annat närområde som en IF i bra skick inte klarar av. Sedan är du ju frågan om vad du menar med att segla "långt". Man har seglat över Atlanten, till Shetlandsöarna och Östersjön runt med en IF. Inte alltid bekvämt förstås, men det går.

Om du inte har hittat den tidigare rekommenderar jag artikeln "Little beauty with a big heart"
http://www.clickbert.com/IFboat/techtips/
Eftersom det är en amerikansk artikel blandar man lite mellan IF och Folkbåt, men i detta sammanhang spelar det nog mindre roll. Kolla speciellt den del av artikeln som handlar om långfärder. Två citat
"The Folkboat is indeed revered for her ability to carry sail in strong winds, and no doubt her extra-heavy keel is largely responsible for this."
""The only complaint I ever heard was that they just didn't hold enough beer for a long voyage. I know that might sound a little funny, but once you have sailed on one, it becomes the measure of all other boats you may sail. I bet you won't find many that handle as well."

Resten av artikeln är också läsvärd.

Själv siktar jag på Gotland, Åland och kanske Baltikum framöver. Fixar gradvis till båten. I vinter blir det självlänsarna och möjligen stående rigg som får en översyn och/eller byts ut. Båten är jag inte bekymrad över. Det hänger nog mer på besättningen hur bra det går ... och där kan man ju ha sina dubier i mitt fall :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja »

När man avser att segla en liten båt över öppet hav, där det kan komma brottsjöar som sköljer över båt och besättning, blir kläderna något som måste prioriteras högt. Här duger det knappast med ett lätt inshore-ställ, utan man bör välja det mest robusta man kan få tag i på marknaden. Kanske till och med en torrdräkt kan komma ifråga.

För en av de största säkerhetsriskerna är nog att man efter hand kan bli avkyld av det översköljande vattnet, som för Östersjöns del nästan alltid är riktigt kallt ute på det öppna havet. Och då tappar man koncentrationen och olycksriskerna ökar betydligt.

Jag glömmer inte den gången för mer än 20 år sedan, då vi skulle korsa Hanöbukten mitt på sommaren, någon vecka efter midsommar. Uppvällning av iskallt bottenvatten sänkte lufttemperaturen till bara 6 plusgrader. Om man skulle råka drulla i i sådana förhållande utan torrdräkt, överlever man väl bara en kvart eller i bästa fall en halvtimme....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Fredrik »

Hej Te, Du ska nog inte bekymra dig så mycket om IF båtens sjövärdighet. Den är väldigt stark, säker och sjövärdig. Visst får man jobba lite med rodret i hård akterlig sjö och vind. Men den överraskar aldrig som vissa andra segelbåtar kan göra. Däremot precis som Marek påpekar är den som många andra småbåtar väldigt blöt och tar mycket sjö över sig. Då är är bra kläder av största vikt och även säkerhets sele. Så om du håller kroppen torr och varm och sinnet kallt kan du klara av väldigt tufft väder med en IF båt. Generellt tål IF båten mer (hårt) väder än de flesta andra fenkölade segelbåtar i samma storleksklass.
mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja »

När man seglar mot vinden på öppet hav, bör man naturligtvis ha sprayhooden uppe. Den tar det mesta av sjön, men trots det kan en akterligt placerad rorsman få en och annan "kalldusch" över sig. Det är bl.a därför som folk som seglar IF-båt över t.e.x Nordsjön installerar vindroder. Då kan rorsman/vakten sitta torrt under sprayhooden medan båten styr själv efter vindvriden.

Även om man inte har vindroder, lär man sig faktiskt att undvika brottsjöar och branta vågor genom att ha utsikt framåt och styra undan. Här krävs en välbalanserad båt som är lätt på rodret. Man seglar med fock och storsegel, som är nedvagnat och utplanat med uthal och en rejält utväxlad akterstagssträckare. Om det blåser riktigt hårt, uppåt kuling eller däröver, kan man med fördel ta ett rejält rev, så att storseglets topp hamnar ungefär vid förstagsfästet. Men man ska inte börja reva till havs, det innebär en för stor risk att man drullar i, utan det gör man i lugn och ro innan man lämnar hamnen.

Men sammanfattningsvis, man ska inte ge sig ut i hårdare väder än vad besättningen tål... Om den inte är van vid litet friskare väder, ska familjen bara med då det högst blåser måttliga 5 - 8 meter per sekund.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har inte märkt att den skulle vara för tung för vågor.

Varje år gör jag en tursegling som oftast går i danska eller tyska farvatten. Det är kanske inte de värsta öppna vattnen, men innebär ändå att jag varje år hamnar i trista förhållanden. I år gjordes 800 nm på 36 dagar.
semester 2013 801 nm.png
semester 2013 801 nm.png (67.6 KiB) Visad 20792 gånger
Det är jobbigt med för mycket segel uppe. Ibland har jag räddat situationen genom att ta ned focken och fortsätta med bara stor. Jag tycker det är ett bättre vapen än att försöka reva till havs. Ett sätt att lösa det är att sätta en nedhalslina i fockens fallhorn och dragen genom ett block fäst i pulpiten, så att du kan lossa fallet på avlastaren i sittbrunnen och sedan dra ned focken med linan från sittbrunnen. Med lite tur och timing klarar du att få ned förseglet utan att krypa på däck.

Som Marek tycker jag att det är bäst att reva i hamn innan jag går ut.

Att styra båten i hårt väder kräver lite erfarenhet, styrka och uthållighet, men jag tycker att det går bra. Det är skönt att känna i kroppen att du har gjort något bra, sen när du anlöpt målet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Te.
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 dec 2013 22:14

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Te. »

Tack för alla svar, mycket läsvärt!

Vad händer när en våg bryter över och fyller sittbrunnen, hur snabbt töms den och hur påverkar det båten att seglas med så mycket extra tyngd?
Ursäkta om jag med detta går lite "off topic"
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av maja »

Om det går stora vågor som bryter ska man alltid ha ruffluckan stängd. Då händer det inte så mycket om det kommer en sjö som fyller sittbrunnen. Det mesta rinner faktiskt ut direkt över sittbrunnssargen genom att båten tappar litet av sin stabilitet pga. den fria vätskeytan som skapas av vattnet i sittbrunnen och därmed kränger några grader extra. Resten rinner snabbt ut genom självlänsarna, som ju suger extra bra när båten rör sig framåt.

I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen.

Jag använder också nedhalslina som Johan. Jag knyter sonika fast linan med en ögla runt förstaget mellan 1:a och 2:a pistolhaken uppifrån. Jag har märkt att det glider bäst så. Och en sådan nedhalsanordning funkar för övrigt bäst med fock, då man får ner hela seglet på fördäck innanför riggen.

Glöm heller inte möjligheten att ligga bi (dvs. stagvända utan att skota om focken). Det kan man t.ex. göra om man behöver använda toaletthinken eller om man behöver gå ner i sittbrunnen och ta upp en färdigbredd macka eller byta kläder.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Nils D »

maja skrev: I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen.
Marek, var fäster du säkerhetsselens band?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: är If:en för tung för stora vågor?

Inlägg av Janken »

Nils D skrev:
maja skrev: I sådant väder är det inte minst viktigt med en säkerhetssele, vars band är väl förankrade i några stadiga beslag, detta för att inte riskera att bli bortspolad av en brottsjö. Jag brukar köra med två band i selen, en åt vardera hållet. Då stannar man garanterat kvar i sittbrunnen.
Marek, var fäster du säkerhetsselens band?
Principen är busenkel!
Fäst selen i något som är stadigt och håller, med marginal, för dig.
Jag brukar använda akterpulpiten när jag sitter i brunn.
Om när jag ska fram på däck har jag två linor som jag flyttar en och en så att jag alltid sitter fast. Även den sekund det tar att flytta linan.
Två fästpunkter i sittbrunn skulle jag kunna tänka mig är akterpulpit och skotbalk.
I min förra båt satt ett grabbräcke i sittbrunnen som var ypperligt att fästa säkerhetslinan i.
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Skriv svar