mast kvalite

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2426
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Re: mast kvalite

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:En hypotes om hur en popnit skulle kunna fungera som sprickdämpare kan vara följande:

När profilen utsätts för t.ex dragspänning i godset, blir ett hål i profilen något ovalt. Vid belastningsväxlingar blir då spänningsvariationens amplitud runt hålet högre än i det intakta materialet. Man kan då t.ex tänka sig att en popnitning förstärker hålets kanter, och därmed minskar hålets benägenhet att bli ovalt.
Detta tror jag på.

En nit med bra passning i hålet bör ta över en del av materialets dragspänning så det blir lokal radiell tryckspänning mot blindniten istället. Det bör vara bättre för att förhindra sprickbildning.

Ett stort men är dock att en blindnit måste passa väl i hålet annars fyller den nog ingen annan funktion än rent kosmetiskt. Jag tror t ex inte det finns 5 mm blindnit, utan den brukar vara 4.8 mm. Att sätta en sån i ett 5 mm hål eller i ett odefinierat=korroderat 4.8 mm hål gör nog inte den nytta man vill.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: mast kvalite

Inlägg av Lasse L »

Schulanta skrev:Borde det inte vara möjligt att konstruera två rörliga maststeg som förs in i likrännan vid behov?
Ingen dum ide. Eller en variant av stolpskor.
ntica
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 okt 2011 10:15
Ort: Helsingborg

Re: mast kvalite

Inlägg av ntica »

Finns en sådan variant redan kolla här ( Tack för tips Mathias!)
http://www.rollingriverdesigns.com/mastmate/index.htm
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2809
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: mast kvalite

Inlägg av maja »

Man skulle kunna tänka sig att låta en segelmakare sy en liknande anordning, men, där forstegen kopplas till vanliga segeltravare och som man drar in i likrännan och hissar med storfallet. Då kommer hela anordningen att sitta mycket mera stabilt. Det gäller bara att ha ett friskt storfall. Men det måste man nog också ha för att kunna använda rollingriverdesign-stegen.

Och vad gör man om storfallet går av? För ensamlångseglare gäller kanske att montera en masttoppsddirk med utanpåliggande halända, helst i tungan bakom storfallets trissa, som är så robust att den till nöds kan användas som storfall. Då kanske man kommer att slippa en del riskabla mastklättringar ute på oceanen.

Men dessutom, som tur är är IF-båten en så bra seglare, att man med ganska god prestanda kan segla bidevind på bara genuan... :P .. Även om jag inte brukar göra det själv, har jag sett hur fint det kan gå att kryssa in i en hamn med förseglet uppe. Men det gäller i så fall att inte pina höjd och ha fart i slagen för att komma runt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar