M26 byte till elmotor

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Vi har nu varit ute med båten en hel del och jag ska försöka besvara frågorna om räckvidd och elförbrukning. Som jag nämnde har vi ett reglage med fasta lägen 1-5 framåt och likadant bakåt.
I tabellform ser då resultatet för framåtdrift ut så här:

1 förbrukning: 7A___ _fart: knappt 2kn___ körtid: 22h___ reservtid: 5h40’
2 förbrukning: 16A ___fart: 3kn__________ körtid: 10h___ reservtid: 2h30’
3 förbrukning: 34A ___fart: 4kn__________ körtid: 4h40’__ reservtid: 1h
4 förbrukning: 66A___ fart: 4,7kn _______ körtid: 2h20’
5 förbrukning 120A ___fart: 5,5kn

Lite detaljer kring detta:
Förbrukningen är högre om man har motvind (t ex 36A för 3:an i motvind, eller 38 om det är sjögräs runt propellern). Vid förlig vind är den mindre
Farten varierar en hel del och anges efter vad jag bedömer som ett genomsnitt. Vi har t ex noterat 3,7-4,2 knop i 3:an. 4:an är utmärkt för att snabbt ta sig över en trafikerad led men dränerar batterierna fort. 5:an väsnas en hel del, troligen för att det sugs ner luft kring propellern om vi inte har god fart redan när vi lägger in den.
Körtiden har jag beräknat efter 80% av batteribanken, dvs 160Ah av 200. Därefter finns det ju reservtid. Det är inte helt lyckat att köra helt i botten - även om batterierna stängs av innan de blir förstörda - men jag tänker mig att det åtminstone borde gå att använda halva den angivna tiden. Reservtid för 4:an och 5:an tycker jag inte är något att spekulera i.

Här ett exempel ur sommarens loggbok. Vi gick från Helsingör till Borstahusen. Raka vägen är 10,8nm, men det är mycket yrkestrafik och flera leder som ska passeras. Vi hade en ganska svag motvind, SO 3-5, och en knops motström som avtog efterhand när vi kom söderut. Vi gick för motor hela tiden, omväxlande 2:an och 3:an, ja till och med 4:an en stund när vi skulle skynda över en av de trafikerade lederna. En bit (3-4nm) kunde vi sätta focken och kombinera med 2:a. Detta gav en god fart trots strömmen, och med liten förbrukning.
När vi kom fram till Borstahusen hade vi gått 12nm på tre och en halv timme. Då hade vi kvar ungefär halva batteribanken.
Senast redigerad av 3 toernqvist, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av maja »

Intressant läsning.

Läge 1 och 2 blir väl mest aktuella i hamnar där maxfarten är 3 knop. Läge 3 och fyra passar väl bra vid transport. Läge 5 ger en fart nära båtens deplacementfart och drar väl ut batterierna snabbt och kanske inte ens går att använda (att man inte får ut 120 Ampere) om batterierna inte är fulladdade. Kan tänka mig att det finns en tidsbegränsning för 5-an så att motorn inte går för varmt. Men läget kan kanske bra att ha om man ska komma ut ur en hamn vid brytande sjö och motvind...

Som jag har förstått det hela ser det ut som om ni har behållit den gamla propellern (den finns visad på en bild högre upp i tråden). I så fall, kan man vrida propelleraxeln och sätta den vertikalt så att motståndet minskar när man seglar ?

Är det så eller har ni bytt till en folding eller feathering propeller ?

Tror ni att ni kommer att segla mera nu när ni inte längre har en dieseltank som rymmer bränsle för en transport från Falsterbo till Kullen? För en M26-a seglar ju trots allt ganska bra och bör göra kring 4 knop på bidevind, även i lättvind.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Vi har ny propelleraxel, nya vattensmorda lågfriktionslager ute och inne och en fast, tvåbladig propeller 13x10, ganska lik den gamla. Jag tror inte att det skulle få plats en foldingpropeller i den lilla öppningen.
Hur propellern står under fart har jag inte tittat på; ska göra det vid tillfälle.

Jag tror inte vi kommer att segla mer i stället för att köra motor. Vi kommer snarare att "åka båt" mer, både för segel och motor eftersom allt fungerar så bra.
Vi har inte kört motor hela dagar tidigare år trots att vi haft möjlighet. Det har ju varit väldigt tröttsamt att sitta timme efter timme i oväsen och avgaser. Ifjor seglade vi i Blekinge i två månader och den längsta motorturen var fem timmar, nämligen den över Hanöbukten i stiltje. I fortsättningen kommer vi nog att invänta bra vind i stället.
Sen får vi fundera på om vi pga de nya möjligheterna ska segla i och ur hamn oftare, eller kanske siktar på en kappseglingskarriär eftersom ingen märker om vi kör med motorn också ... 8)
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av Nils D »

toernqvist skrev: 29 aug 2022 13:10 Jag tror inte att det skulle få plats en foldingpropeller i den lilla öppningen.
Jag tror du har helt rätt i detta. Någonstans, möjligen i en tråd på detta forum men jag har inte hittat den, har jag sett en bild på en IF-E på land där man såg att ägaren gjort ett större hål i rodret för att få plats med en foldingpropeller. Det var ett mycket stort hål så man undrade hur mycket roderverkan som fanns kvar.

Ett alternativ är en flöjlande propeller som t.ex. denna https://bruntonspropellers.com/autoprop/
Men de lär vara mycket dyra. Tyvärr.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av johan swe-1870 »

Det stämmer nog att en folding inte får plats i en normalt öppning.

Tråden med bild av IF-E med folding är denna https://www.ifboat.se/forum/topic?p=7015#p7015

Intressant att läsa om hur det fungerar med elmotor!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar