Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Det hade säkert varit OK.
Man hade kanske klarat sig med 45 x 45 mm.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av SebEzp »

Så vad säger vi, är min lagning godkänd, vill inte behöva göra om vid eventuell inmätning?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Det blir säkert bra så .. 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

Det var skönt att höra att den pågående reparationen som vi kan läsa om nu i tråden inte anses strida mot klassregeln!

Jag vet inte om det är någon tröst, men så här tråkigt ser ut på min båt:
Skotballksförstärkning
Skotballksförstärkning
20220402_120244r.jpg (72.2 KiB) Visad 3737 gånger
Inget vidare, faktiskt. :cry: Trots större bricka än original, är laminatet delvis skadat och insjunket runt bricka och mutter. Skotbalksförstärkningens trä mår antagligen inte helt bra därinne.

Nu har jag seglat med detta i många år, så det verkar ändå hålla på något sätt. Men det skulle nog vara välgörande om jag gjorde något åt detta.

Så jag läser med stort intresse hur SebEzps reparation går vidare!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av IF1426 »

Känner igen det,om du tittar på min skiss har lagt in mått som jag mätt upp genom fästhålen, där vid ett av hålen är godstjocleken SB 22mm där har laminatet brustit likt den bild Johan lagt in

L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 3 gånger.
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av SebEzp »

johan swe-1870 skrev: 02 apr 2022 17:10 Det var skönt att höra att den pågående reparationen som vi kan läsa om nu i tråden inte anses strida mot klassregeln!

Jag vet inte om det är någon tröst, men så här tråkigt ser ut på min båt:

20220402_120244r.jpg

Inget vidare, faktiskt. :cry: Trots större bricka än original, är laminatet delvis skadat och insjunket runt bricka och mutter. Skotbalksförstärkningens trä mår antagligen inte helt bra därinne.

Nu har jag seglat med detta i många år, så det verkar ändå hålla på något sätt. Men det skulle nog vara välgörande om jag gjorde något åt detta.

Så jag läser med stort intresse hur SebEzps reparation går vidare!

Absolut glädjefullt. Men känner mig ändå lite kluven till arbetsgången, känns dumt på något sätt att laminera in en spalt på en så oerhört svårarbetad yta. Vill ju ha en båt som är lätt att underhålla, och där kritiska punkter lätt inspekteras. Vart därför tjusad av tanken på en regel som bultas ihop med skotbalk och skott.. lätt att inspektera, ev fukt kan lätt krypa ut och samlas inte upp. Men löper nog linan ut med min epoxispalt trots allt.
Dock en tanke, som tidigare nämnt funderar jag på att inte laminera ihop förstärkning med skottet, detta bland annat för att undvika att spärra in ev fukt. Undrar egentligen hur mkt stabilitet den yttre lamineringen gjort. Inspekterar lite gamla bilder och den ser ju riktigt tunn och fnasig ut, (se bild) detta stärks också när jag kikar på din förstärkning Johan där det ser ut som att brickan inte nyper alls i lamineringen utan spruckit lite och där den stora belastningen tar direkt på plywooden, och som du nämnde verkar ju det hålla fint i vart fall.

I det fall inmätning skulle kräva yttre laminat kan ju detta enkelt göras.
Men i annat fall blir arbetsgång bara spackla upp epoxi sätta spalt och sen borra bulthål, känns tjusande enkelt samt utifrån mitt lekmannaperspektiv också tillräckligt stabilt. Men vad vet jag. Lär väl bli varse nåt riktigt blåsig dag annars när det börjar knaka och ha sig. Men kom gärna med lite inputs, låter det dumt? I dagsläget ser spalterna ut så här ska slipas ner o passas in i dagarna, 12mm tjock. Gick ju bra mkt snabbar när jag började använda 450g/m2 matta. Tack för den Marek. Kan tillägga att jag byggde spalten i två steg, men hade nog gått att göra i ett också. Härdade fint.
Bilagor
20220401_105432.jpg
20220401_105432.jpg (161.1 KiB) Visad 3717 gånger
20220314_135517.jpg
20220314_135517.jpg (147.62 KiB) Visad 3717 gånger
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av Andreas89 »

SebEzp skrev: 03 apr 2022 01:53Undrar egentligen hur mkt stabilitet den yttre lamineringen gjort. Inspekterar lite gamla bilder och den ser ju riktigt tunn och fnasig ut, (se bild) detta stärks också när jag kikar på din förstärkning Johan där det ser ut som att brickan inte nyper alls i lamineringen utan spruckit lite och där den stora belastningen tar direkt på plywooden, och som du nämnde verkar ju det hålla fint i vart fall.
Det köptes en större båt inom familjen förra året där man för 10-15 år sedan flyttat skotbalken och valt att förstärka den nya platsen på det vis du föreslår - med enbart avlånga plastade brickor under däck, ingen ytterligare avlastning till omkringliggande ytor för att sprida kraften.

Resultatet har varit att däcket under balken kunnat fjädra lite grann av storskotets kraft och över tid har det helt mattat ut däckslaminatet kring balken. Tofterna måste nu förstärkas eller helt rivas ut och byggas upp på nytt så det blir en lång vårrustning för den båten.

Jag tror därmed att lamineringen mot skottet i IF:en är en genomtänkt och viktig lösning som syftar till att se till att däcket under och kring balken inte rör på sig och på sikt mattas ut.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av IF1426 »

Andreas89 skrev: 05 apr 2022 09:36 Jag tror därmed att lamineringen mot skottet i IF:en är en genomtänkt och viktig lösning som syftar till att se till att däcket under och kring balken inte rör på sig och på sikt mattas ut.
IF1426 skrev 19/12
När däcket sedan lagts till skrovet har då skottet laminerats på båda sidor mot skrovet, detta för att ge stabilitet i den delen av toftern där skotbalken är infästad och inte ge någon svikt vid hård skotning.

Maja skrev 20/12
Det är trot allt ingen jättestor kraft vertikalt. Man orkar ju skota in på kryssen med en hand, visserligen med talja, men ändå...Och akterliket brukar ju hålla, även i storm..

Udrag ur den här Tråden, du får inte bli putt på mig, Maja

L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

Jag blir aldrig putt på någon... 8) .. Men själv kan jag nog upplevas som arrogant av andra, även om jag inte vill någon illa...

Här refererar jag till din fina skiss i inlägget den 30 mars.

Den 18 mm tjocka förstärkningen av plywood blir tillsammans med lamineringen av mattorna en sandwichkonstruktion som tål tryck dåligt och kan med tiden pressas samman och även skadas av trycket från framför allt för små brickor. Ett besläktat fenomen är Seldens mastfot, som har en alldeles för liten anläggningsyta på "stubben" på däck ovanför mastbalken (det är väl IF 25 12 mm). Den framgångsrika lösningen här har varit att lägga in en cirka 3-4 mm tjock syrafst plåt mellan mastfot och stubbe, och som täcker hela ytan. Om man passar på att böja upp kanterna och borrar hål, får man, förutom massor av bra fästen för diverse schacklar, en jättefin förstyvning av plåten.

Samma enkla ansats borde man kunna göra i det fallet. En cirka 4 x 45 x 100 mm bricka under varje skruv , gärna med uppvikta kanter, kommer att sprida lasten på en mycket större ytan än innan och därmed minska trycket väldigt mycket på förstärkning IF 28.

Dessutom ska man alltid vara försiktig med att förspänna för hårt på sandwich. I detta fall kan man t.ex. använda en ganska liten nyckel och bara spänna så att det precis tar emot.

På min båt finns där en liknande ansats för nedre roderfästet i båten. Där ligger en minst 100 mm lång och 4-5 mm tjock L-balk som bricka, vilket förhindrar att liten bricka och mutter äter sig in i träklossen och förhindrar läckage,
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av IF1426 »

Tack Marek
Du pekar här på IF-ens Akilles-hälar som som är mycket intressant att föja vad som framkommer i olika trådar.

I den här tråden har det kommit upp flera bra och mindre bra lösningar. Framöver kommer det sannolikt bli fler IF som drabbas av röta som i det här fallet i skotbalk infästningen. Vad gäller brickor skall jag lägga till 4st, 40x40-3 mot befintligt laminat som i mitt fall bedömer vara friskt.

Skulle det inte vara praktiskt att det görs en reparationsbeskrivning som ger ett besked vad som är lämpligt och godkänt , då i Medvind, om man väljer homogen plastgjutning eller den låd konstruktion som du Marek beskrev tidigare och vilka mått man skall förhålla sig till, med en homogen balk kan den säkert göras något tunnare än de 18 mm som ritningen säger.

L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har läst denna tråd med stort intresse och bidragit med en del inlägg och frågor. Men där är fortfarande en del saker jag inte förstår. De vill jag gärna ha svar på. Frågorna kommer på slutet.

Till att börja med sammanställer jag lite fakta ur tråden:
maja skrev: 20 mar 2022 10:10 Inget aluminium är tillåtet här om man vill att båten fortvarande ska behålla sin klass.
Aluminlum får alltså inte användas.
maja skrev: 21 mar 2022 09:42 Klassreglerna tillåter beslag av valfri typ. En bricka är en hålförsedd platta som vanligtvis används för att fördela belastningen i ett skruvförband. En bricka kan vara en komponent i ett beslag.
Jag uppfattar det som att en bricka är en platta med hål, kanske av valfritt material. En platta är således plan, utan uppvikt kant.

Nu läser jag lite förvånad följande:
maja skrev: 05 apr 2022 17:22 Samma enkla ansats borde man kunna göra i det fallet. En cirka 4 x 45 x 100 mm bricka under varje skruv , gärna med uppvikta kanter, kommer att sprida lasten på en mycket större ytan än innan och därmed minska trycket väldigt mycket på förstärkning IF 28.

Dessutom ska man alltid vara försiktig med att förspänna för hårt på sandwich. I detta fall kan man t.ex. använda en ganska liten nyckel och bara spänna så att det precis tar emot.

På min båt finns där en liknande ansats för nedre roderfästet i båten. Där ligger en minst 100 mm lång och 4-5 mm tjock L-balk som bricka, vilket förhindrar att liten bricka och mutter äter sig in i träklossen och förhindrar läckage,
Jaha, så vissa förstärkningar får göras, trots att de inte framgår av klassregeln, men andra får inte. :shock:
Nu är jag förbryllad. :?:
Det känns som att de olika citaten strider mot varandra.

Frågor:
Ska sista citatet uppfattas som att det är tillåtet att montera en sådan vikt specialbricka istället för en vanlig rund plan bricka under muttrarna?
Får jag lov att sätta L-profiler som sträcker sig under hela skotbalksförstärkningen, en på styrbord och en på babords sida?
Får L-profilen vara av aluminium?
Får den lamineras eller är det bara tillåtet att skruva fast den?

Om jag nu konstaterar att min varvsbyggda skotbalksförstärkning är rutten eller skadad, hur lagar jag den? Måste den ersättas med 18 mm plywood, eller får annat material väljas? Isåfall vilket material tillåts och vilken dimension?
Eller är enda sättet att uppfylla klassregeln att jag lämnar kvar den ruttna förstärkningen med sitt laminat och monterar en L-profil under skotbalksförstärkningen?
Varför skulle det inte vara tillåtet att byta ut det ruttna träet med en L-profil av aluminium?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

IF-båtens skrov och däck är uppbyggd av GRP och marinplywood. Ingen metall finns i konstruktionen förutom ballastkölen. Vid reparation får epoxi användas. Reparationen får inte ändra form eller uppbyggnad.

Om man ska tillåta metall (dvs. bl.a. fastplastning och inplastning) vid reparation, bör man nog se till att få en tolkning av TK och/eller begära en klassregeländring. Aluminium är f.ö. ett dåligt material i marin miljö och bör nog undvikas.

En bricka är en komponent i ett skruvförband. Jag har inga problem med brickor med uppvikta kanter. Det är ett vedertaget sätt att använda ett tunnare material och få samma styvhet i en bricka.

Beslag är fria på skrov och däck. Allt som skruvas fast kan väl i stort sett betraktas som beslag (men undantag finns säkert). Beslag bör ha en uppenbar funktion som inte har med uppbyggnaden att göra. Ett beslag kan ha funktionen bricka samtidigt som det är ett fästbeslag, t.ex. plåten under mastfoten som har fästhål för diverse schacklar. Ett beslag är ett vitt begrepp och kan väl i stort vara av vilket material som helst.

En lång "bricka" som du beskriver får väl ingen vidare funktion, mer än att den kan fördela skruvarnas last över en större yta. Om det underliggande fastplastade materialet ger vika, kommer väl ändå hela rasket farande.. :cry:

Om man av någon anledning anser att F28 har blivit så dålig att förankringen i denna riskerar att haverera helt, kan man skruva fast en träribba 45 x 45 under den dåliga förstärkningen med längre pinnbultar och fästa ribban mot skottet med genomgående skruv.

En gråzon här är nog om man skulle vilja använda L-profiler av syrafast stål som fästelement, dvs. att man förankrade ena vingen med pinnbultens mutter och andra vingen med en genomgående skruv mot skottet. Om man tolkar ett sådant element som ett beslag, skulle det väl gå. Så i så fall, begär en tolkning av IF-båtförbundets TK genom Göran Ejdeling .

Notera att bara en medlem i NKF (det nationella IF-båtförbundet) får begära en tolkning. Notera även att inga tolkningar görs i detta forum. Här för vi bara en diskussion.

Om även skottet mot ruffen har blivit dåligt, rekommendera jag att man sågar bort det ursprungliga och bygger ett nytt inklusive F28 på liknande sätt som Fredrik Wigelius gjorde med sin kistbotten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

Tack Maja för detta förklarande svar! Nu förstår jag betydligt mer.

Det är lite som jag misstänkte. För att följa klassregeln ska det finnas en skotbalksförstärkning IF 28 18 mm som laminerats fast. Det är sannolikt valfritt om förstärkningen är av frisk eller rutten plywood. Det är tillåtet att montera godtycklig bricka på förstärkningens undersida. I övrigt ger klassregeln ingen vidare ledning. En avvikelse behöver därför prövas genom en protestförhandling, en tolkning från förbundets tekniska kommitte eller genom att motionera om en klassregeländring.

Jag har nu några kompletterande frågor:

1. För att få nytt fäste för skotbalkens vertikala vagnsbultar, vari består skillnaden mellan att montera en träregel och att montera ett vinkeljärn, båda under befintlig skotbalksförstärkning och med horisontella skruvar genom skottet? Varför skulle vinkeljärnet behöva tolkas men inte träregeln?

2. Hur ska SebEzp, som har redan har tagit bort en genomrutten förstärkning IF 28 18 mm, göra för att följa klassregeln? Är det godkänt att bygga en ersättare för träet genom att laminera samman glasfiber och epoxy som kapas till? Behöver den nya förstärkningen lamineras på plats mot däck och skott?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av maja »

1. Metall är främmande material i en lF och får inte ersätta F28 s kärna. Liknande är redan tolkat. Vinkeljärnet blir ett fästelement och måste kunna tolkas som ett beslag. Att skruva fast reglar och klossar av trä för att kunna skruva fast annat till dessa förekommer litet varstans och är vedertaget.
2. Om man lägger en homogen glasfiberlåda på F28 s plats har man tagit bort sandwich konstruktionen. Om man skruvar fast lådan i det vertikala skottet har man bytt ut F28 av trä till F28 av GRP. Om man plastar in glasfiberlådan med t.ex 2-3 lager 450 g matta, har man bytt ut kärnan i sandwichen.
Notera att detta är min åsikt och ingen TK-tolkning. Men jag tror ingen skulle ha några invändningar om man håller sig till tillåtna material som GRP och trä.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har ännu en gång läst klassregeln, men förstår fortfarande inte.

Varför anses ett vinkeljärn under skotbalksförstärkningen på godtycklig IF-båt vara en förstärkning, när ett vinkeljärn innanför nedersta roderbeslagsförstärkningen på SWE 829 anses vara ett beslag?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar