Centrumlyft
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 17 apr 2009 10:12
Centrumlyft
Finns det någon på Forumet som vet om det finns begränsningar för vissa tilverkningsår eller serienummer för detta?
Jag har hört rykten men finner det svårt att förstå varför vissa båtar inte skulle vara lämpliga för centrumlyft.
Inför stundande sjösättning försöker jag få tag i denna information och hoppas att någon på forumet har kunskap i ämnet.
Mvh
Ralph
f.d. S 1410 och 2727.
Jag har hört rykten men finner det svårt att förstå varför vissa båtar inte skulle vara lämpliga för centrumlyft.
Inför stundande sjösättning försöker jag få tag i denna information och hoppas att någon på forumet har kunskap i ämnet.
Mvh
Ralph
f.d. S 1410 och 2727.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Centrumlyft
Det enda jag vet är att gamla båtar ej fick någon ögla till lyftstropp ingjuten i kölen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Re: Centrumlyft
Tror inte att IF-exportbåtar har centrumlyft iallafall inte Nadine. Det fungerar inte med tanke på balansen med inombordaren och den kortare kölen.
Kan kanske vara samma sak med båtar som har annan inredningslösning.
Kan kanske vara samma sak med båtar som har annan inredningslösning.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Centrumlyft
Det finns en del som tyder på att centrumlyften till en början bara var avsedd som en lyftögla till ballastkölen, och att den först så småningom fick annan användning.
Detta skulle kunna förklara att båten balanserar dåligt om man bara lyfter i lyftöglan och att de två balanslinorna, som ska fästas i övervantsröstjärnen, behövs.
Centrumlyft började finnas i båtarna från och med ungefär 1973. Men i äldre båtar går det mycket väl att montera lyftögla i efterhand. Jag känner till två personer som har gjort det. Båda har skrivit artiklar i Medvind om sina projekt.
Detta skulle kunna förklara att båten balanserar dåligt om man bara lyfter i lyftöglan och att de två balanslinorna, som ska fästas i övervantsröstjärnen, behövs.
Centrumlyft började finnas i båtarna från och med ungefär 1973. Men i äldre båtar går det mycket väl att montera lyftögla i efterhand. Jag känner till två personer som har gjort det. Båda har skrivit artiklar i Medvind om sina projekt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 17 apr 2009 10:12
Re: Centrumlyft
Tack för svaren.
Jag vet en rätt sent tillverkat båt, serie-nr runt 3000, som också balanserar dåligt och har extra stroppar till röstjärnen, så det har nog alltid varit så.
Jag vet en rätt sent tillverkat båt, serie-nr runt 3000, som också balanserar dåligt och har extra stroppar till röstjärnen, så det har nog alltid varit så.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Centrumlyft
Lyftstroppen ska vara så lång som möjligt för att få bra balans. Ju högre kranens lyftkrok ommer över rufftaket, destå lättare balanserar båten. Se bilden.
Och naturligtvis ska man inge ha någon last inne i båten framför lyftöglan.. :
Och naturligtvis ska man inge ha någon last inne i båten framför lyftöglan.. :
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Centrumlyft
Hej
Jag har centrum lyft på min IF-båt men jag har blivit av med "stropparna"
Jag såg din fina bild på hur båten hänger när du lyfter den.
Jag har provat lite med lite olika längder men inte lyckats så bra.
Jag undrar hur lång din "strop" är och även kur lång den tampen som går till vantifästningen är.
Jag skulle nämligen behöva skaffa mig detta till upptagnmingen.....kran killen var inte så nöjd sisst eftersom båten stod rejält på nosen.
Tacka på förhand
Ola 1608
Jag har centrum lyft på min IF-båt men jag har blivit av med "stropparna"
Jag såg din fina bild på hur båten hänger när du lyfter den.
Jag har provat lite med lite olika längder men inte lyckats så bra.
Jag undrar hur lång din "strop" är och även kur lång den tampen som går till vantifästningen är.
Jag skulle nämligen behöva skaffa mig detta till upptagnmingen.....kran killen var inte så nöjd sisst eftersom båten stod rejält på nosen.
Tacka på förhand
Ola 1608
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Centrumlyft
Det är inte min båt, utan det är SWE 2059. Min är en gammal 71-a utan lyftögla.
Med det går nog att uppskatta med ögonmått att kranens krok befinner sig ungefär 3 meter över lyftöglan.
Det är bara att rita upp en skiss med kranens lyftpunkt i (vertikal) linje med båtens tyngdpunkt (använd ritningen som finns på hemsidan). Sedan kan du mäta eller räkna ut hur långa tamparna till vantinfästningarna ska vara.
För ju längre lyftstroppen är, desto mindre vinkel blir det mellan stroppen och den vertikala linjen genom tyngdpunkter. Samtidigt kommer då stroppen att ta allt mer av lasten och båten ffår allt mindre tendens att luta framåt.
Med det går nog att uppskatta med ögonmått att kranens krok befinner sig ungefär 3 meter över lyftöglan.
Det är bara att rita upp en skiss med kranens lyftpunkt i (vertikal) linje med båtens tyngdpunkt (använd ritningen som finns på hemsidan). Sedan kan du mäta eller räkna ut hur långa tamparna till vantinfästningarna ska vara.
För ju längre lyftstroppen är, desto mindre vinkel blir det mellan stroppen och den vertikala linjen genom tyngdpunkter. Samtidigt kommer då stroppen att ta allt mer av lasten och båten ffår allt mindre tendens att luta framåt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 17 apr 2009 10:12
Re: Centrumlyft
Rod Rigg AB i Upplands Väsby gjorde mina stroppar. Snyggt och professionellt med en bricka som indikerar MAX 3 ton.
Se på http://www.rod-rigg.se, telefon 08-256025
Numera har vi sex IF i kluben så wirestropparna spar tid då lyften går snabbt och säkert.
Mvh
Ralph
Se på http://www.rod-rigg.se, telefon 08-256025
Numera har vi sex IF i kluben så wirestropparna spar tid då lyften går snabbt och säkert.
Mvh
Ralph
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Centrumlyft
På hemsidan du refererade till finns, så vitt jag kan se, väl inte någon info om denna centumlöyft.. ...
Har du något foto som visar hur en IF-båt nänger i denna lyftanordning?
Har du något foto som visar hur en IF-båt nänger i denna lyftanordning?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 17 apr 2009 10:12
Re: Centrumlyft
Hej!
På lördag kväll kan du få bilder. Vi skall lyfta ett gäng IF-ar i klubben under lördagen. Jag tar med mig kameran och knäpper några bilder åt dig.
Mvh
På lördag kväll kan du få bilder. Vi skall lyfta ett gäng IF-ar i klubben under lördagen. Jag tar med mig kameran och knäpper några bilder åt dig.
Mvh
Re: Centrumlyft
Hej !
Jag kan lämna ett bidrag hur jag lyfter min IF.
Med en 3 tons rundsling som är 6m i omkrets ( l=3 m) + en klassad schackel för 2,5 ton.
Jag har gjort lämpliga linor till yttre vantfästen + lyrschackel med 10mm bult, Total längd är 2180mm.
Med detta arrangemang lyfter jag båten vågrätt.
IF1426 i Motala / L-Å Andersson
Jag kan lämna ett bidrag hur jag lyfter min IF.
Med en 3 tons rundsling som är 6m i omkrets ( l=3 m) + en klassad schackel för 2,5 ton.
Jag har gjort lämpliga linor till yttre vantfästen + lyrschackel med 10mm bult, Total längd är 2180mm.
Med detta arrangemang lyfter jag båten vågrätt.
IF1426 i Motala / L-Å Andersson
Re: Centrumlyft
Enkelt och billigt är att köpa 1 st 3-tons (gul) lyftsling 6 m i omkrets och 2 st 1-tons (lila) sling med 4 m omkrets. Hos Svedol går ett sånt paket på ungefär 400 kr. Komplettera med lämpliga schakel. För att göra det möjligt lyft utan att röra inställningen av masten har jag kompletterat med en öglebult alldeles akter om röstjärnen för balansslingen. Med tillgång till en lämplig kran kan man under säsongen lyfta och tvätta botten med båten riggad.
Re: Centrumlyft
Hej
Bifogar det underlag på centrum lyft som jag tillverkade mitt av för cirka 25 år sedan.
Har använt det varje år alltså cirka 50 lyft utan problem.
I dag använder man nog hellre lyftstroppar i stället för vajer men måtten kan man ju använda.
Det blir lite otydligt med den max filstorlek som gäller men om någon önskar kan jag maila originalen.
MVH
Bifogar det underlag på centrum lyft som jag tillverkade mitt av för cirka 25 år sedan.
Har använt det varje år alltså cirka 50 lyft utan problem.
I dag använder man nog hellre lyftstroppar i stället för vajer men måtten kan man ju använda.
Det blir lite otydligt med den max filstorlek som gäller men om någon önskar kan jag maila originalen.
MVH
- Bilagor
-
- Hopklippt underlag för lyftanordning
- Lyft IF_2.jpg (206.72 KiB) Visad 31901 gånger
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2816
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Centrumlyft
Det är en fördel att lyftstroppen är så lång som möjligt, eftersom då vinkeln mellan stropp och den vertikala linjen genom kranens lyftkrok och tyngdpunkten blir liten, (allt mindre vinkel med ökad längd) och lyftstroppen kommer att ta upp mera av den totala lasten. Belastningen på de balanserade linorna blir mindre i samma grad.
Lyftsling är nog att föredra, som du skriver, för det besparar risken för repor och skador på luckans akterkant. Dessutom kan det vara bra att montera två extra öglebultar alldels akter om övervantsröstjärnen. Då slipper man lossa vanten när man lyfter med riggen på, och dessutom belastar man inte onödigtvis övervantens röstjärn med det uppkomna böjande momentet.
Marieholms Bruk har använt en 2550 mm lång lyftstropp av wire, så uppenbarligen blir väl då en 6 m lång lyftsling alldeles lagom. De framåtriktade linorna kan i så fall förlängas i motsvarande grad, dvs med 3/2.55, vilket blir 1.176 eller, skrivet på annat sätt, 17.6 % längre
Lyftsling är nog att föredra, som du skriver, för det besparar risken för repor och skador på luckans akterkant. Dessutom kan det vara bra att montera två extra öglebultar alldels akter om övervantsröstjärnen. Då slipper man lossa vanten när man lyfter med riggen på, och dessutom belastar man inte onödigtvis övervantens röstjärn med det uppkomna böjande momentet.
Marieholms Bruk har använt en 2550 mm lång lyftstropp av wire, så uppenbarligen blir väl då en 6 m lång lyftsling alldeles lagom. De framåtriktade linorna kan i så fall förlängas i motsvarande grad, dvs med 3/2.55, vilket blir 1.176 eller, skrivet på annat sätt, 17.6 % längre
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983