Vilken längd ska man ha på slingen om man vill lyfta som på bilden nedan?
Verkar som att flera använder 3 m rundsling till öglan i kölen men vilken längd ska man ha på det främre? Kan inte se att 4,2 m finns att köpa vilket nämns nedan.
IF1426 skrev:Det är bra att Tiina har lagt in den här bilden, som då blir ett komplement till det som skrivits tidigare i den här tråden. Har läst en beskrivning av lyftet i FB 13/5-15(KJ Strand) som jag återger en del av, "Vi använder ett femeters öppet sling under båten och en fyrpart kätting, där vi kopplar en part i centrumlyftet och två i slinget som löper under båten fram. ..."
En lyftkätting med 3 eller4 parter är ganska dyr c:a 2,5-3 tusen kr plus bandstropp, varför det sannolikt används yrkesmässigt eller i en grupp av IF.
L-Å Andersson
Här kommer förklarande text från Kjell Strand. Som en av anledningarna till att jag väljer att använda centrumlyftet är att få båten att hänga rakt i två axlar. Både i längs och i sidled. Fördelen är att det är lätt att "landa" båten där jag vill att båten skall stå och sedan justera in vaggan/stöttorna för ett lätt men också säkert sätt att landsätta den samma! Nu har vi testat oss fram under många år med att lasta båtar på lastbilar och kommit fram till att det enda sättet som är både snabbt och effektivt är att båten hänger rakt! Dvs inte "glider/hasar framåt i vaggan. I somras lånade jag Fredrik W "sling" för att lyfta vid SM och vill minnas att det det var 3 meter vid centrumlyftet och ett "rundsling" om 4,2 meter. Alltså 8,4. Eftersom vi lyfte med riggen på och trädde på det bakifrån. Det som vi använde i helgen var en kätting om 3 meter i luckan och ett "öppet sling" som var 6 meter, ett rundsling som vi kopplade. "Dubbelt vilket gav en meter till på var sida och en "kortad kätting som var 0,2-3 meter. (Vilket blir 4,2-3 meter) Då hänger båten rakt och är helt odramatisk att hantera. Om ni tittar på bilden så ser ni att "slinget" ligger ungefär vid "spygatten" vilket är det jag siktar på när vi spänner upp kranen.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
De flesta lyfte upp båtarna innan SM seglingarna i Rastaholm enkelt med dessa sling.
"Vilken längd ska man ha på slingen om man vill lyfta som på bilden nedan?"
Jag har ingen erfarenhet av att lyfta på detta sätt men metoden har sina fördelar. Längden beskrivs vara rundsling l- 4,2m, omkr. 8,4m.
"Kan inte se att 4,2 m finns att köpa vilket nämns nedan"
Eftersom mitt namn finns i stycket, vill ge några egna funderingar, Det finns möjlighet att bestalla lyftdon i den längd man önskar, och om man söker finns det tex bandstroppar med sydda öglor i olika längder,förslagsvis längd 8 m och därtill en rundsling 1m som viks dubbel då är längden 8,5 m vilket är så nära man kan komma. En synpunkt på detta vore trevligt från någon som praktiserar denna lyft metod.
Intressant att se detta kompletta lyftset då med bandstroppar som jag här var inne på tidigare , den last bärande stroppen, 3,25 t är då försedd med en kraftig schackel som fästes i öglan i kölsvinet, vilket jag tidigare i den här tråden har framhållit vara en säker metod.
Om någon undrar varför jag skrivit ett antal inlägg i det här ärendet , beror det på att jag ingår i min klubbs lyftgrupp, och som kranskötare är det både stora och små båtar med varierande sätt att anbringa lyftsling, därav intresset att följa vad som skrivits i Forumet.
Hej!
Jag har en IF-E, # 3206. Det finns en ögla för centrumlyft, och jag funderar på att köpa centrumsling från den tyska firman enligt inlägget strax ovan. Men en IF-E har ju annan viktfördelning. Det saknas ballast i kölen längst akteröver för att kompensera motorns vikt (kölsvinet under motorn blir i och med detta jättedjupt!). Nu undrar jag om den högre viktpunkten gör att det är lämpligt med centrumlyft. Någon som vet? Själva öglan sitter ju ganska djupt ner under ruffdurken. Eller är det så att rundslinget runt fören gör att detta inte blir något problem?
Det är inga problem att lyfta en IF-E med centrumlyft. Jag använder tre vanliga sling där det ena fästs i öglan som är fastgjuten i kölen, de andra två fäster jag i öglebultarna till övervanten. Jag har köpt standardsling och kan återkomma med dimensioner i nästa vecka.
Hälsningar,
Anders
Bilagor
F313E605-0EE7-4E09-8A39-08CF6ECCC610.jpeg (87.41 KiB) Visad 13597 gånger
Jag lyfte med ett 3 m rundsling som jag fäster i en schackel i öglan. Sedan beställde jag en 8,6 m bandstropp som jag satte framåt som på bilden i setet från seacamper. Ville slippa att belasta röstjärnen. Tyvärr verkar 8,6 m vara lite för långt, närmre 8,4 är nog bättre.
Det är en välgjord produkt som är väl anpassad till IF-båten. Jag uppfattar den också som prisvärd.
Tips: Om man ska ställa båten på lastbilsflak och köra en bit med båt hängande i stropparna, behöver den sidostöttning. Båten kan annars vrida sig runt den avlastade förstroppen.
Här kommer dimensionerna på slingen som jag använder. Slinget som fästs i öglan i kölen är det gula. De lila fästs i röstjärnen till övervanten med en schackel.
Anders
Bilagor
1F59E8BB-401C-4B3C-B47B-BC0D49F3697A.jpeg (193.1 KiB) Visad 12896 gånger
6E3ABF75-E9AC-4A2D-99B9-859020CD5B6F.jpeg (123.98 KiB) Visad 12896 gånger
5E57F4F5-9083-4B8B-841D-95A593EEFF2C.jpeg (73.78 KiB) Visad 12896 gånger
IF1426 skrev: ↑22 nov 2012 22:41
Vill med mitt tidigare inlägg förmedla vilka regler som gäller vid lyft med mjuka rundsling, till den som är osäker vad som gäller vid lyft. En IF väger tom 2.15 ton så det finns marginal upp till 2,4 ton, snarat lyft. Men i ett par inlägg har det skivits att lyfta båten med riggen på och om det även innebär att motorutrustning och ankardon och övrig utrustning finns med i båten, samt att slingens snara dras åt kring lyftöglan, med en mindre diam än rekomenderad, betyder det att i vissa fall att man utnyttjar rundslingens max last maximalt.
Har skrivit tidigare i den här tråden att jag lyfter min IF med rundsling och med ett s.k. rakt lyft (3ton) och en klassad schackel(2,5 ton), varvid slingen är klädd med en skoning mot schackeln, (plus linor fram till övervants fästena).
Oavsett med vilken metod man väljer att lyfta, gäller det att bedöma att det sker på ett säkert sätt.
IF1426 / Andersson
P1000205.JPG (83.86 KiB) Visad 12632 gånger
Har lyft min IF, 95 gånger på detta sätt, Håller med om att lägga en lång sling enl. Johans bild, vilket har sina fördelar.
Senast redigerad av 7 IF1426, redigerad totalt 2 gång.
IF1426 skrev: ↑22 nov 2012 22:41
.....jag lyfter min IF med rundsling och med ett s.k. rakt lyft (3ton) och en klassad schackel(2,5 ton), varvid slingen är klädd med en skoning mot schackeln, (plus linor fram till övervants fästena).
IF1426 / Andersson
För att få lyftet så rakt som möjligt, är det bra att slinget i lyftöglan är så långt som möjligt. Spänningen i balanslinorna minskar med lyftslingets längd och sparar samtidigt röstjärnen med minskad spänning och gynnsammare vinkel. Ett 6 m långt sling (circular length), kommer att placera kranens lyftkrok cirka 1,5 m över rufftaket.
Man bör vara mycket försiktig när man använder röstjärnen som fästpunkter och att man då gärna har långa sling och styrlinor. Jag har själv erfarit att andra havererat ett toppvantsjärn när något gick snett vid lyftet. Det säkraste är nog att lyfta med ett extrasling under främre delen av skrovet, så som man lyfter på Ostkusten och som Johan lyfter. Om man inte vill lägga något kring kölen, är alternativet att montera ett par extra öglebultar vid relingen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983