baktung?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Gullfia
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2011 13:20

baktung?

Inlägg av Gullfia »

Hej, ny ägare till en IF från 1974, med utombordsmotor 8 hk och självlänsande sittbrunn. Båten är fin och torr inuti trots ihärdigt regn, så jag förmodar att självlänsningen fungerar, även om jag inte förstår hur ventilerna fungerar...? De sitter fast, går inte att skruva på och verkar vara öppna jämt. Men, har nu läst här på forumet lite och tror det ska lösa sig. Men -när ska de stängas? Hur som, jag upplever att båten är baktung, vattenlinjen på båten ligger högre i fören än i aktern. Kan det komma in vatten någon annanstans som tynger ner? Är det helt enkelt bensin (där ligger 2 dunkar med 10-30 l bensin totalt), ankare (2) och motor som alla ligger i bakre utrymmet (ja motorn hänger förstås!)... som tynger ner båten? Det finns uppborrade hål för halkip som slitits loss (ska ersättas) och ett annat hål, som jag inte ser andra änden av när jag sticker ner huvudet i det bakre stuvutrymmet... Vi ser alltså inte var skruvhålen kommer igenom, finns det ett utrymme mellan utsida och insida på båten där i aktern? Kan det ha kommit in vatten där? Tacksam för svar! / Gittan
Gullfia 1951
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: baktung?

Inlägg av maja »

För nyare båtar som din finns normalt en dränering från akterutrymmet in i sittbrunnen.

Men det verkar som om du ha en hel del tunga grejor under akterluckan plus din tunga motor. Det kommer att trimma båten på aktern en hel del.

Kolla även så att det inte står mycket vatten i det djupa kölsvinet under durken i utrymmet under sittbrunnen. Även i utrymmet ovanpå durken brukar en del stuva tunga grejor.

När det gäller självlänsarna ska de normalt stå i öppet läge. Men de ska kunna stängas, framför allt om slangen skulle gå av. Det är alltså en säkerhetsrisk att segla omkring med självlänsventiler som inte går att stänga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: baktung?

Inlägg av Gripen »

Lägg det ankare du vanligen inte använder under förpikskojen och ha som nöd ankare.
Se bara till att det inte hasar runt eller slår upp och ner när båten guppar och kränger.

På detta sätt får du fram en del vikt och båten kommer trimma mindre på aktern.
Ett tips är att försöka flytta så många saker inne i båten framåt för jämnare viktfördelning, flytta bara ingen bensin eller liknande framåt från akterstuven
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: baktung?

Inlägg av maja »

Överväg också att lyfta iland saker som du inte använder eller som du inte använt förra säsongen. IF-båten har ingen plats för onödiga "bra att ha" -prylar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Gullfia
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2011 13:20

Re: baktung?

Inlägg av Gullfia »

Tack för tips, vi provar att stuva om och att få ordning på ventilen låter ju också mkt viktigt!
Gullfia 1951
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: baktung?

Inlägg av IF1158 »

Det låter som det är mycket vikt i aktern helt klart.
Så mycket bensin är tungt samt motor mm.
Ett tips är placera batteriet i fören så har du flyttat på en 10-15 kg där.
Ankaret som inte används ofta kanske också gör sig bättre i fören.
Vikt i fören är väl bara positivt på en IF-båt.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: baktung?

Inlägg av maja »

IF1158 skrev:Vikt i fören är väl bara positivt på en IF-båt.
Vikt i fören är bara bra vid läns i lätt till måttlig vind då vattenlinjen kan förlängas och akterspegeln lyftas ur vattet så man kan få båten att gå litet fortare. Men det kräver även att man seglar med stor segelyta, dvs. spinnaker. Annars blir nog den framåtriktade kraften nog för liten.

På dikt bidevind i vågor ska däremot ändskeppen vara så lätta som möjligt, eftersom vikt i ändskeppen ökar tröghetsmomentet och båtens pitch-rorelser, vilket i sin tur ger ett ökat motstånd och en samtidig försämring av seglens effektivitet. Det finns beräkningar från Chalmers Tekniska Högskola som visar hur mycket motståndet ökar för en båt vid ökning av tröghetsmomentet för olika sjötillstånd.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar