Popularisera IF-klassen mm
Postat: 05 mar 2009 14:08
Jag stod igår onsdag på båtmässan i IF-montern och försökte popularisera klassen.
I montern bredvid stod Neptunkryssarklubben.
Vi kunde båda konstatera följande:
1. De enda som besökte våra montrar var antingen de som redan har IF eller de som haft IF.
2. Inga yngre eller andra som var inne på att köpa IF eller för den skull Neptunkryssare.
Hur ska man popularisera klassen?
Jag fick en idé om att man kanske skulle försöka samordna aktiviteter i de olika IF-klubbarna med andra klassförbund med båtar som har LYS av samma tal som IF, t.ex. H-båt, Neptunkryssare etc.
Ordna gemensamma race trots att båtarna har lite olika prestanda, men en kort fleetracebana är inte båtens prestanda det som är mest avgörande utan snarare hur snabb man är med segel etc och hur man använder taktiken.
Andra saker man borde kunna göra för att få med ungdomar och då dem att bli intresserade av IF som första båt är att inleda samarbeten med båtklubbarnas jollesektioner och bjuda med ungdomar att få testa spaka eller gasta IF.
Jag sitter och funderar var tusan alla IF har tagit vägen, såvitt jag vet tror jag inte så många har skrotats bort, då är frågan, var finns de???
Har alla sålts utomlands, ligger på land eller vad?
Kanske förbundet borde hjälpa till med ännu mer tips hur man "kittar" sin båt för race.
Om man tittar på 606-förbundet så finns det väldigt fina beskrivningar hur man kan bygga om en "ur-606:a" till modern tävlingstandard, förslag på konfiguration för både 2 och 3 mans besättning. Listor på lämpliga beslag etc.
Det finns så många duktiga seglare i förbundet som har "kittat" sina båtar och fått de enormt lättanvända för kappsegling.
Om man kunde sammanställa dessa idéer i någon publikation/pdf som sen kan avändas enskilt eller i studiecirkelform.
Tänk om varje IF-klubb kunde få fem nya båtar att börja kappsegla under 2009, då kanske man kan räkna med att det blir ännu fler som kommer 2010 etc. Ringarna på vattnet.
Det finns ju många båtar i Stockholmsområdet som borde gå att få aktiva.
Stockholms Sjövärnskårs båtförening har t.ex. 9 st IF-båtar på Märsgarn, hur mycket används dem utöver sommarskolan? Var tar de ungdomarna vägen som lärt sig segla IF på Märsgarn, vill inte de fortsätta med den roliga båten IF på egen hand?
Man kanske kan ordna samarbete med Stockholms SVK och anordna IF-läger på Märsgarn där man kan ta med nya att få prova på att segla IF.
Någon annan som har kloka idéer?
I montern bredvid stod Neptunkryssarklubben.
Vi kunde båda konstatera följande:
1. De enda som besökte våra montrar var antingen de som redan har IF eller de som haft IF.
2. Inga yngre eller andra som var inne på att köpa IF eller för den skull Neptunkryssare.
Hur ska man popularisera klassen?
Jag fick en idé om att man kanske skulle försöka samordna aktiviteter i de olika IF-klubbarna med andra klassförbund med båtar som har LYS av samma tal som IF, t.ex. H-båt, Neptunkryssare etc.
Ordna gemensamma race trots att båtarna har lite olika prestanda, men en kort fleetracebana är inte båtens prestanda det som är mest avgörande utan snarare hur snabb man är med segel etc och hur man använder taktiken.
Andra saker man borde kunna göra för att få med ungdomar och då dem att bli intresserade av IF som första båt är att inleda samarbeten med båtklubbarnas jollesektioner och bjuda med ungdomar att få testa spaka eller gasta IF.
Jag sitter och funderar var tusan alla IF har tagit vägen, såvitt jag vet tror jag inte så många har skrotats bort, då är frågan, var finns de???
Har alla sålts utomlands, ligger på land eller vad?
Kanske förbundet borde hjälpa till med ännu mer tips hur man "kittar" sin båt för race.
Om man tittar på 606-förbundet så finns det väldigt fina beskrivningar hur man kan bygga om en "ur-606:a" till modern tävlingstandard, förslag på konfiguration för både 2 och 3 mans besättning. Listor på lämpliga beslag etc.
Det finns så många duktiga seglare i förbundet som har "kittat" sina båtar och fått de enormt lättanvända för kappsegling.
Om man kunde sammanställa dessa idéer i någon publikation/pdf som sen kan avändas enskilt eller i studiecirkelform.
Tänk om varje IF-klubb kunde få fem nya båtar att börja kappsegla under 2009, då kanske man kan räkna med att det blir ännu fler som kommer 2010 etc. Ringarna på vattnet.
Det finns ju många båtar i Stockholmsområdet som borde gå att få aktiva.
Stockholms Sjövärnskårs båtförening har t.ex. 9 st IF-båtar på Märsgarn, hur mycket används dem utöver sommarskolan? Var tar de ungdomarna vägen som lärt sig segla IF på Märsgarn, vill inte de fortsätta med den roliga båten IF på egen hand?
Man kanske kan ordna samarbete med Stockholms SVK och anordna IF-läger på Märsgarn där man kan ta med nya att få prova på att segla IF.
Någon annan som har kloka idéer?