Nils D skrev: ↑17 feb 2019 11:07
Mina topp- och undervant är av okänd ålder, i värsta fall från båtens byggår 1976, så jag tänkte det kan vara dags att byta dem. Förstaget är nytt efter Furlexköp för några år sedan.
Eftersom vi i Sverige i allmänhet brukar lyfta av riggen ism. höstupptagningen, brukar vi även inspektera alla vant och stag en gång om året. Dessutom använder vi oss av flertrådig wire (i allmänhet 19 trådig sådan), så risken att alla kardelerna i en wire plötsligt går av är ganska liten. Själv har jag använt principen att byta om en kardel har gått av eller om wiren har blivit stukad på något sätt, och då byter jag parvis.
Nils D skrev: ↑17 feb 2019 11:07
Har flera frågor kring detta, efter att ha sökt på vår webb och i vårt forum utan att hitta svaren där.
Att det inte finns några svar på forumet kan vara att det hela inte är entydigt. De exakta vant- och staglängderna beror mycket på vilken riggtyp man har, vilka vantskruvar man använder, hur ändstyckena ser ut, om man använder toggles, hur mycket man lutar masten och hur hanfoten för akerstaget ser ut.
Nils D skrev: ↑17 feb 2019 11:07
1. Var kan jag beställa sådana? (Bor på ostkusten)
Om det inte finns någon lokal riggverkstad på orten, kan man köpa nya vant hos t.ex. Hjetmans. Om man är nöjd med längderna är det klokt att lämna in alternativt sända med de gamla vanten för att få rätt längd.
Nils D skrev: ↑17 feb 2019 11:07
2. Är det bäst att utgå ifrån nuvarande vant och be om nya med samma mått, eller är det bättre att utgå från klassreglerna
Se svar på 1.
Nils D skrev: ↑17 feb 2019 11:07
3. Vilka wiredimensioner gäller för topp- och undervant?
Klassreglerna anger minimumdimensioner för respektive wirediameter.
De man oftast brukar se på IF-båtarna är 3 mm diameter för akterstaget, 4 mm för undervanten, 6 mm för övervanten och 5 mm för förstaget, men även 5 mm för undervanten och 5 mm för övervanten förekommer. Dessutom har jag några gånger träffat på 7 mm förstag.
Nils D skrev: ↑17 feb 2019 11:07
4. Bör jag byta akterstag samtidigt, eller kan man behålla det gamla?
Akterstaget är inte särskilt mycket belastat, varken i tid eller vad gäller spänning. Så länge akterstaget ser fint ut och inte har några synliga skador, behöver det enligt min mening inte bytas.
Nils D skrev: ↑17 feb 2019 11:07
Tacksam också för annat jag bör beakta i sammanhanget som jag inte tänkt på att fråga om här.
Jag kan dra min egen rigghistoria:
Jag köpte min båt 1983. Förre ägaren informerade om att alla vant och stag var bytta inför säsongen 1980, men inga skriftliga bevis fanns på detta.
Inför säsongen 1990 upptäckte jag att några kardeler hade gått av på ett av undervanten, som var av diameter 4 mm. Jag bytte båda undervanten till 5 mm diameter för att få bättre livslängd och säkerhet. Sedan dess har jag haft dessa undervant på båten (29 år), och inga kardelbrott har konstaterats.
Inför säsongen 2017 ville jag ha ett förstag utan vantskruv, 8.40 m långt i enlighet med North Sails trimguide. Den befintliga lägden var cirka 8.30 m, bestående av förstag 8.05 m, 2 toggles 0.042 m samt en fullt utskruvad vantskruv. Eftersom det inte var så mycket skruvmån kvar på övervantens vantskruvar och att nu masten skulle lutas ytterligare litet till, skaffade jag nya, 5 cm kortare övervant. Samtidigt upptäckte jag att en kardel hade gått av på ena ursprungliga övervantet, så det passade ju bra med timingen för bytet (efter 37 år)..
.
De ursprungliga övevanten var 7.90 m långa så vitt jag minns, och de nya blev således 7.85 m långa.Vid första påmastningen visade det sig att jag nätt och jämt kunde få dit riggbultarna, men efter en säsongs segling hade vanten sträckt sig något, så numera är vantskruvarna lagom långt inskruvade.
I höstas råkade jag ut för ett missöde med en annan båt. Jag fastnade med masten i dennas rigg och 3 kardeler i akterstaget slets av. Jag klättrade upp i en mastkran och klippte bort de utstickande kardelerna men en avbitare och är nu på gång att byta akterstaget. Dess längd mättes till 9.00 m så vitt jag minns.