Sida 1 av 1
Skotpunkt
Postat: 19 aug 2013 15:29
av Frage
Jag har hittat rätt skotpunkt (jag kallar det nollpunkt) på genuan, vid c:a 5 m/s, tellisarna reser samtidigt.
När vinden ökar, skall man enligt vad jag läst flytta skotpunkten bakåt, för att sträcka undre delen av seglet mer och spilla i toppen.
Hur många "hål" flyttar ni från "nollpunkten" vid 8 m/s och över 10 m/s etc?
Flyttar ni framför "nollpunkten på halvvind? hur mycket i så fall.
Re: Skotpunkt
Postat: 20 maj 2014 22:16
av Frage
Är det någon som har input till mina frågor?
Re: Skotpunkt
Postat: 20 maj 2014 22:38
av johan swe-1870
Jag använder inte mer än 3 kanske 4 olika hål.
Re: Skotpunkt
Postat: 21 maj 2014 09:40
av maja
Hur många hål som används, beror mycket på hur högt skothornet sitter över skotblocket. Det i sin tur beror mycket på vem som har designat seglet, hur mycket man lutar masten bakåt och hur högt man halsar seglet. Ju högre skothorn, desto längre måste skotvagnen flyttas och därmed även fler hål måste användas.
Jag gör som Johan, dvs. använder väl ungefär max 3 hål, kanske 4 i något extremfall, på en inre skotskena med extra borrade hål. Det är alltså inte originalhålen på sargkanten jag refererar till, för de har större hålavstånd. Mestadels använder jag nog bara 2 hål, ett standardläge i lätt- och mellanvind och ett hål bakåt i frisk dito. Det kan bli 2 hål bakåt i hårdvind över 10 m/s för att tvista mera och kompensera för seglets töjning. Men i det läget, framför allt om jag turseglar, ser jag nog till att ha hissat focken...

..Jag har en sådan 100-procentare av det nyare snittet.
På halvvind kan man flytta fram och ut skotpunkten för att få alla tellisarna att stå hyfsat rätt. Men ofta bryr man sig kanske inte om att göra det, eftersom det viktigaste ändå är att skota seglet rätt med de lägsta och mittersta tellisarna hyfsat parallella. Men på en distanskappsegling med långa öppna bogar, bör man nog tänka på att göra det.
De bästa råden om allt detta får du från din segelmakare.