Hur får man mätmärke att sitta kvar?
Postat: 15 apr 2012 20:48
Mina mätmärke på mast och bom är slut igen. Enligt klassregeln ska de vara minst 20 mm breda (F.3.7 (c) och F.4.7 (c)).
Jag har för mig att det också gäller att de ska vara permanent anbragta och väl kontrasterande. I redskapsreglerna står RSR C.4.8 "..väl synligt, enfärgat märke som kontrasterar mot den del på vilket det är placerat..."
Men hur får man mätmärkena att sitta kvar?
För länge sen målade jag dem, men efter en tid hade de delvis slitits bort. Det är svårt att få färg att fästa på den eloxerade ytan.
Sedan har jag använt svart tejp, men den sitter inte kvar säkert den heller och blir ful efter några år. Tejp är ju inte heller särskilt permanent, då den lätt kan flyttas.
Nu har jag gjort ett nytt försök med att måla mätmärkena.
Är det tillåtet att tejpa dem?
Vilken tejp är bäst?
Hur gör du med dina mätmärken?
Jag har för mig att det också gäller att de ska vara permanent anbragta och väl kontrasterande. I redskapsreglerna står RSR C.4.8 "..väl synligt, enfärgat märke som kontrasterar mot den del på vilket det är placerat..."
Men hur får man mätmärkena att sitta kvar?
För länge sen målade jag dem, men efter en tid hade de delvis slitits bort. Det är svårt att få färg att fästa på den eloxerade ytan.
Sedan har jag använt svart tejp, men den sitter inte kvar säkert den heller och blir ful efter några år. Tejp är ju inte heller särskilt permanent, då den lätt kan flyttas.
Nu har jag gjort ett nytt försök med att måla mätmärkena.
Är det tillåtet att tejpa dem?
Vilken tejp är bäst?
Hur gör du med dina mätmärken?