Sökningen fann 1796 träffar
- 29 apr 2008 08:41
- Kategori: Rigg
- Tråd: Elliptisk Proctormast, mastfot och hålfotsinlägg
- Svar: 3
- Visningar: 8938
- 29 apr 2008 08:32
- Kategori: Annat
- Tråd: Finns utbytesventilator som passar i taket?
- Svar: 5
- Visningar: 11245
- 28 apr 2008 22:51
- Kategori: Annat
- Tråd: Finns utbytesventilator som passar i taket?
- Svar: 5
- Visningar: 11245
Här sitter ventilatorn monterad: http://www.bonetweb.com/winberg/images/ventilator0018r.jpg Inne i båten ser man att denna ventilator sticker ned precis så att den ligger i kant med innertaket. Perfekt: inget som man fastnar i! Och fläkten snurrar så fint hela tiden! http://www.bonetweb.com/winberg/...
- 23 apr 2008 21:26
- Kategori: Motor
- Tråd: Svaj i motorfäste, mjuk akterspegel.
- Svar: 24
- Visningar: 38493
Plasta fast längst ner om du vill ha bästa anslutning av skivan. Gör det inte om du tror att det kan komma in vatten bakom skivan, som du vill kunna släppa ut. :wink: Alltså: jag vet inte riktigt vad som är bäst. Jag lämnade öppet i nederkanten, men är å andra sidan inte riktigt nöjd med min förstär...
- 23 apr 2008 08:59
OK, nu blir det bilder... Det är bra med bilder när något ska förklaras! Det är ganska likt min förstärkning. Och jag har också märkt att akterspegeln sviktar, speciellt vid nederkanten av motorfästet. Din förstärkning ser ut att vara bra, då den går ända ner till durken. Det tycker jag borde vara ...
- 21 apr 2008 21:03
Är det inte synd att borra hål? Att plasta är inte så svårt. Jag plastade fast en plywoodskiva. Det blev sådär, bara. Jag gjorde felet att jag inte brydde mig om att akterspegeln är välvd, utan kapade bara till en skiva lite större än motorfästet. Följden blev att om jag drar åt bultarna hårt så pla...
- 15 apr 2008 16:31
- Kategori: El
- Tråd: Antennkabel och installation
- Svar: 22
- Visningar: 39143
Jag har för mig att gjorde ungefär så här på en Proctor 1974 där toppbeslaget är svetsat på maströret, för att dra genom kabel till lanterna. Demontera mastfotsbeslaget. Demontera hjulet till storfallet i toppen för att få lite mer plats att arbeta på. Gör hål i masttoppen för kabeln, dra genom kabe...
- 15 apr 2008 10:02
- Kategori: Tursegling
- Tråd: En IF som gått långt
- Svar: 0
- Visningar: 5671
En IF som gått långt
Jag fann precis denna sköna bild på en IF som hittats på ett oväntat ställe: enligt uppgift i franska Polynesien.

Det finns de som seglar långt!

Det finns de som seglar långt!
- 14 apr 2008 12:32
- Kategori: Rigg
- Tråd: Elliptisk Proctormast, mastfot och hålfotsinlägg
- Svar: 3
- Visningar: 8938
Elliptisk Proctormast, mastfot och hålfotsinlägg
Jag har en Proctormast med elliptisk profil, dvs den senaste Proctormodell som finns. Det är den som har ledade trissor riktade snett bakåt i akterkant på mastfoten. Den masten sitter också på M26-or. Mastfoten är fäst med skruvar genom maströret in i mastfoten. Förra året skjuvades två skruvar i fr...
- 14 apr 2008 08:44
- Kategori: Common
- Tråd: Rudder and rigging
- Svar: 2
- Visningar: 6771
The rudder blocks are glued or screwed to the rudder. If there are no holes, they have just been glued with some marine sealer. Regarding the halyards and trim lines, it is at matter of taste. The genoa halyard must be tightened with a winch. If you have one on the roof, the genoa halyard can be fix...
- 14 apr 2008 08:21
- Kategori: El
- Tråd: Antennkabel och installation
- Svar: 22
- Visningar: 39143
- 01 apr 2008 08:20
- Kategori: Skrov
- Tråd: Struliga sittbrunnsfack
- Svar: 9
- Visningar: 15720
I bland har jag slarvat med underhåll av de snören som ersätter de ursprungliga gångjärnen, så de har varit helt av. Tack, då förstår jag att du har ersatt både gångjärn och skruvar med linor. Det är ju faktiskt ett sätt som gör anslutningen lite mer flexibel, och mindre känslig för hävstångseffekt...
- 01 apr 2008 08:13
Följande text är en del av ett inlägg, som jag misslyckats med att dela i två delar, eftersom det innehöll två olika saker. Hej! Är det så svårt? Ni tänker på gångjärnen tror jag. Dom behövs inte alls. IF har hög kvalitet i vissa detaljer och så är fallet med de yttre låsen, de som man ser utanpå. G...
- 31 mar 2008 08:24
Hej! Vi har löst det så, att vi binder luckan med klena linor, flera slingor separata från varandra. Alltså i stället fär bultar. Det skall vara ganska tajt men ändå lätt att öppna luckan. Linorna måste ses över ibland förstås. Jag förstår inte riktigt hur du har gjort. Har du ersatt skruvarna i gå...
- 27 mar 2008 16:44