Sökningen fann 1853 träffar

av johan swe-1870
24 jun 2009 10:00
Kategori: Motor
Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Svar: 24
Visningar: 40565

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Ok, så er det enten Mariner/Mercury 4 Hk eller Yamaha 4 Hk der er interessante. Jeg kan forstå Mercury/Mariner har en speciel propeller som gør bakning og stop mere efektivt og Yamahas propeller har for stor stigning. Da jeg har behov for sejlads i Limfjordens smalle drag, i modvind og strøm, er de...
av johan swe-1870
23 jun 2009 08:36
Kategori: Motor
Tråd: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer
Svar: 24
Visningar: 40565

Re: Påhængsmotor 4 takts med vibrationer

Mariner är detsamma som Mercury. Jag har skaffat en Mercury 4hk 4t long shaft med segelbåtspropeller. Det är samma motor som Mariner 4hk 4t. Båda finns i en Sailmate-version, men det enda som då tillkommit är en inbyggd likriktare för laddning av batteri, vilket jag inte menar är något att ha. Den g...
av johan swe-1870
09 jun 2009 08:15
Kategori: Rigg
Tråd: Kick till proctor mast
Svar: 14
Visningar: 19572

Re: Kick till proctor mast

Liknande nyckelhålsbeslag brukar sitta för kicktaljan på båtar med rullrev för stor. För att kunna reva storen genom att rotera bommen måste man först ta bort kicktaljan. Det gör att du tvingas segla utan kick just när du behöver den som bäst, vilket förstås är dumt. Storskotet måste sitta på bomnoc...
av johan swe-1870
05 jun 2009 14:14
Kategori: Roder
Tråd: Bussning/O-ring på rodertappar
Svar: 1
Visningar: 6573

Re: Bussning/O-ring på rodertappar

Tips: sök efter "o ringar" så hittar du info om det.

Originalringar: Marieholm-Strömstad Marina
Alternativringar: Gardena o-ring på bygghandel
av johan swe-1870
05 jun 2009 08:41
Kategori: Allmänt
Tråd: Förväntansfull
Svar: 3
Visningar: 7408

Re: Förväntansfull

Sprickan i stäven brukar inte vara allvarlig. Skrovet är gjort genom att de två halvorna har plastats samman på insidan. Sedan är sprickan bara spacklad utifrån. Då båten seglar i vågor arbetar skrovhalvorna och gör att det hårda spacklet inte blir sittande kvar, ännu mindre kan hålla emot. Jag är l...
av johan swe-1870
04 jun 2009 15:17
Tråd: Höjd på masttopp med Vindex
Visningar: 7758

Re: Höjd på masttopp med Vindex

Jag skulle inte våga mig under en bro eller ledning med så liten marginal. Kommer det en våg eller avviker vattenståndet kan det lätt vara mer än windexens höjd. Jag menar alltså att du ska ta reda på total längd på masten, lägga till avståndet från vattenytan till mastfoten och en extra marginal på...
av johan swe-1870
29 maj 2009 16:48
Kategori: Skrov
Tråd: Skador i kölsvinet
Svar: 7
Visningar: 11240

Re: Skador i kölsvinet

Det är svårt att se på bilden hur allvarligt det är, tycker jag. Det kan vara därför du inte fått svar. Jag tycker din bild ser lite underlig ut. Kanske är det man ser gammal polyester utan tillräcklig halt av glasfiber, som av någon anledning har spruckit upp. Beroende på hur det ser ut under och i...
av johan swe-1870
28 maj 2009 10:39
Kategori: Beslag
Tråd: Svirvelplatta för spinnakerskot
Svar: 12
Visningar: 19757

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Det torde bli mer friktion med ett fast kindblock, eftersom spinnakerskotens riktnng kan variera en del, särskilt om man använder suggor. Vinklar man kindblocket uppåt mot relingen med en lämplig kloss som jag skrev, kan man nog hitta ett läge som fungerar utan nämnvärd friktion. Är spinnakerskotet...
av johan swe-1870
27 maj 2009 15:37

Ett fast kindblock borde också kunna fungera. Eventuellt vill man lägga det på en kloss för att vinklas lite uppåt mot relingen. Detta förekommer på andra båtar och blir egentligen snyggare, tycker jag.

Är det någon som har provat det och kan berätta mer?
av johan swe-1870
27 maj 2009 13:19

Man behöver inte ha en svirvlande platta om blocket själv svirvlar. På min båt finns ingen svirvelplatta, utan ett vanligt röstjärn (ett sånt som IF 2719 också har, på relingen intill pulpitbenet). Det är monterat på däcket där jag vill att spinnakerblocket ska sitta. Det fungerar fint det också, ef...
av johan swe-1870
14 maj 2009 08:38
Kategori: Tursegling
Tråd: Barn i IF-båt
Svar: 6
Visningar: 16185

Re: Barn i IF-båt

När mina barn var små brukade de somna efter en stunds seglande. Det var då bara att lägga dem på någon dyna på durken, ute eller inne, så sov de ofta flera timmar.
av johan swe-1870
02 maj 2009 21:32
Tråd: Byte av mastfotsblock
Visningar: 6876

Re: Byte av mastfotsblock

Om Proctor inte har delarna, kan du sända mig ett PM. Om jag kommer ihåg rätt har jag ett sådant i samlingen.
av johan swe-1870
02 maj 2009 21:23
Kategori: Allmänt
Tråd: Första turen i IF
Visningar: 11428

Re: Första turen i IF

Felet jag gjorde vid första turen med min IF var att jag trodde att jag kunde manövrera hur som helst med motor då jag gick in i hamn. I första hamnen satte jag nosen rätt i hamnens största stolpe med pulpiten på var sin sida om. Stolpen fjädrade till och skickade tillbaka båten i samma riktning den...
av johan swe-1870
26 apr 2009 18:58
Tråd: Val av material i blindnit för rundhult
Visningar: 11315

Re: Val av material i blindnit för rundhult

Hmm, ja, jag tycker det ser ut som aluminium. Är det inte det?
av johan swe-1870
24 apr 2009 21:36
Tråd: Val av material i blindnit för rundhult
Visningar: 11315

Re: Val av material i blindnit för rundhult

Men kan ni förklara hur Proctor kunde nita rostfria beslag på 70-talet med blindnit i aluminium och att de fortfarande sitter kvar (spinnbomsbeslag, storskots- och kickbygel)? Om det håller; vad är det då för fel på en alu-nit?