Sökningen fann 1893 träffar

av johan swe-1870
27 maj 2010 20:21
Kategori: Rigg
Tråd: Sliten mastfot
Svar: 17
Visningar: 22808

Re: Sliten mastfot

Det betyder alltså att det du stoppar in i maströret kostar 5500 kr och det du skruvar fast i däck kostar knappt 1000 kr. Hmm, det tål ju att tänka lite på. Däcksbeslaget borde inte vara omöjligt att få tag i. Det måste överleva alla typer av haverier. Det som går sönder är maströret eller beslaget ( ...
av johan swe-1870
27 maj 2010 16:41

Det var intressant! Vad menar du med mastfot respektive mastbeslag ? Jag tror att du och jag inte använder orden på riktigt samma sätt. För mig finns det ett maströr i dragen aluminium, en mastfot i gjuten aluminium och ett däcksbeslag med T-profil i någon dragen metall. Mastfoten är en "plugg" insto ...
av johan swe-1870
26 maj 2010 10:33

Jag har samma mast på min båt. Liknande fenomen inträffar på min båt: masten vill gärna vrida sig lite. Men jag har inte fått den typen av slitage som du har på din mastfot och däcksbeslag. Jag tror det är svårt att få tag i en mastfot, men däcksbeslaget ska nog gå bra. Det som brukar hända är att en ...
av johan swe-1870
23 maj 2010 21:27
Kategori: Beslag
Tråd: Ny teakdurk i sittbrunnen?
Svar: 18
Visningar: 27085

Re: Ny teakdurk i sittbrunnen?

Jag tror det har funnits en standarddurk att köpa till IF-båten. Om jag minns rätt har den längsgående teakribbor, vilka rimligen sitter samman med några tvärgående under. Till andra båtar är det annars vanligare med en durk där ribborna är infällda i varann och bildar ett rutmönster på ovansidan. Oa ...
av johan swe-1870
22 maj 2010 12:11
Kategori: Skrov
Tråd: Hur få bort sikaranden?
Svar: 5
Visningar: 12213

Re: Hur få bort sikaranden?

Jag har också frågat mig om inte silikon är bättre. Jag bytte först till Sika, men tyckte att den torkade och sprack efter ett par år. Då satte jag silikon istället. Jag har upplevt det som att silikonet håller sig smidigt mycket längre, men nu satte jag på det lite tjockare och mer seriöst än jag gj ...
av johan swe-1870
22 maj 2010 12:06
Tråd: Halstalja, bomuthal, cunningham
Svar: 1
Visningar: 6158

Re: Halstalja, bomuthal, cunningham

IF-båten har en charmig gammal metod att hissa storen med: du hissar den till toppmärket med handkraft, sedan sträcker du mastliket med taljan under bommen, som drar ned bomfästets travare på mastskenan. Så seglar du helt med originalrigg behöver du taljan för att sträcka storen tillräckligt. Men så ...
av johan swe-1870
22 maj 2010 00:20
Tråd: Vad betyder siffran i fören?
Svar: 14
Visningar: 23990

Re: Vad betyder siffran i fören?

Bra, då förstår jag lite mer: Jag tar 3098*3/5 = 1858, dvs ungefär 2000 som du skriver. Menar du alltså att man har använt en form i taget och sedan bytt till en ny form för att den gamla var utsliten efter nåt år eller så? Först började man med form nr 1 och gjöt ett antal båtar i den, sedan bytte m ...
av johan swe-1870
21 maj 2010 23:43
Tråd: Vad betyder siffran i fören?
Svar: 14
Visningar: 23990

Re: Vad betyder siffran i fören?

Hur vet man att båt gjuten i form nr 3 har tillverkningsnummer ca 2000 och båt gjuten i form nr 5 har tillverkningsnummer ca 3000? Jag blir så nyfiken när jag läser det, så jag vill lära mig mer.
av johan swe-1870
21 maj 2010 20:51
Tråd: Mastens placering på däck
Svar: 3
Visningar: 7831

Re: Mastens placering på däck

Puh :P Det var nära ögat! http://i47.tinypic.com/2emfo8w.jpg Min mast står på minimimåttet 2930 mm, eller kanske något större. Som jag förstår detta mäter min korrekt. Det får vara viss reservation för mätprecisionen. Det är svårt att ta måttet, speciellt som jag har en del "slitage" i nosen: http:// ...
av johan swe-1870
21 maj 2010 15:19
Tråd: Mastens placering på däck
Visningar: 7831

Mastens placering på däck

Jag blev intresserad då jag läste genom två tidigare inlägg. Jämför följande båda bilder: http://ifboat.se/phpbb3/download/file.php?id=45 http://i47.tinypic.com/200wsqo.jpg Mäter båda dessa verkligen in? :shock: Den översta (droppformad Proctor) står väldigt lång bak, medan den understa (elliptisk Pr ...
av johan swe-1870
20 maj 2010 13:30
Tråd: Vad är det som låser bulten där bommen fästs i masten?
Svar: 7
Visningar: 11330

Re: Vad är det som låser bulten där bommen fästs i masten?

Uppdatering: Jag har tappat bulten som låser bommen längst ner. Upptäckte det vid påmastning igår, inte kul. Jag fick göra en nödlösning och använda en skruvmejsel som jag därefter tejpade för att låsa i sidled. Men jag behöver såklart en ny bult. Jag tar tillbaka allt jag sagt om eventuella schacke ...
av johan swe-1870
13 maj 2010 22:26
Tråd: Hål i kölen vid rodret
Svar: 5
Visningar: 10608

Re: Hål i kölen vid rodret

Det ska inte var så svårt att reparera det med epoxyspackel. Jag seglade på en bit av Bohuslän precis i ett slag för många år sen. Då båten kom på land till vintern visade det sig att en bit av just den trekanten gått av. Jag byggde upp den igen med glasfiber och polyester som fick härda. Sedan spack ...
av johan swe-1870
05 maj 2010 08:19
Tråd: Montera danska röstjärn
Svar: 4
Visningar: 9051

Re: Montera danska röstjärn

Schulanta, du har en cool avatar. Mina komplimanger!
av johan swe-1870
02 maj 2010 19:53
Tråd: Förstärka mastfot
Visningar: 8458

Re: Förstärka mastfot

Jag har Proctor-mast så jag är lite osäker. Jag tror att plattan under Selden-masten har för liten area och därför tenderar att tryckas ned i däcket. Det jag tror folk brukar göra är att sätta en rostfri plåt med större area under däcksbeslaget. Jag gissar att tjockleken är minst 5 mm, men vet inte s ...
av johan swe-1870
30 apr 2010 22:28
Kategori: Roder
Tråd: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?
Svar: 6
Visningar: 16392

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Jag har valt bort roderlås, autopilot och allt vad man tänka sig och styr för hand istället. Den elektriska autopiloten som följde med båten då jag köpte gav jag bort. Jag seglar ibland långt med liten besättning eller ingen alls. De gånger jag är själv och behöver göra något klarar jag det genom att ...