Sökningen fann 109 träffar

av s/y Nadine
05 mar 2009 18:34
Kategori: Kappsegling
Tråd: Popularisera IF-klassen mm
Svar: 3
Visningar: 7717

Re: Popularisera IF-klassen mm

Jag kanske enligt vissa är ute på hal is, men en stor anledning till att jag inte kappseglar (utöver att jag äger en IF-E som aktivt diskrimineras av förbundet, ja Marek!) är att det besvärligt med alla regler kring klassning och kappsegling även för vanliga IF:ar. Nu menar jag inte att klassning sk...
av s/y Nadine
04 mar 2009 18:21
Kategori: Beslag
Tråd: Uppgraderad IF
Svar: 6
Visningar: 10972

Re: Uppgraderad IF

Vad kul att höra att båten åter seglar och at du är nöjd!

Måste fråga en sak. Det står SWE-8 under ditt namn? Det är väl inte rätt nummer vad jag minns? Har du fått den lilla typskylten från babordsskottet, som jag skickade med transporten från Gävle?
av s/y Nadine
01 mar 2009 22:44
Kategori: Annat
Tråd: Sprayhood
Svar: 11
Visningar: 23925

Re: Sprayhood

Själv gick jag till min lokala kapellmakare och bad dom sy upp sprayhood. De åkte då ner och mätte på båten direkt och sydde. Den firman föredrar att göra så för att få sprayhooden exakt anpassad till båten, trots att det är ca 5km till min båt från deras firma. Kostnaden för ett nytt segelkapell oc...
av s/y Nadine
01 mar 2009 22:14
Kategori: Kappsegling
Tråd: Klassning av IF-E
Svar: 16
Visningar: 23325

Re: Konstruktion IF

Jag ifrågasätter inte alls förbundets existens utan bara det faktum att inte alla orginal-båtar släpps in i tävlandet. Jag kan fortfarande inte förstå det. Det är samma båttyp och orginalutrustad. Är det månne så att de etablerade seglarna är rädda för något....? :P Nog om det som så många andra sak...
av s/y Nadine
01 mar 2009 00:16
Kategori: Kappsegling
Tråd: Klassning av IF-E
Svar: 16
Visningar: 23325

Re: Konstruktion IF

Att med en gammal 70-talsbåt som t.ex. en IF kunna spöa moderna båtar betyder väl bara att antingen respiten är fördelaktig för IF-båten eller att besättnngen på IF-båten är skickligare. Inget konstigt, alltså. Detta bekräftar alltså bara att även en IF-E skulle kunna vinna över andra IF:ar, om bar...
av s/y Nadine
28 feb 2009 23:11
Kategori: Kappsegling
Tråd: Klassning av IF-E
Svar: 16
Visningar: 23325

Re: Konstruktion IF

Fast tävlingen i sig kan ju vara ett skäl att delta även om man kommer sist. För övrigt i extremfall är det faktiskt besättningen som avgör om båten har en chans eller ej, då spelar kanske inte alltid båtarnas egenskaper den avgörande betydelsen utan förmågan att hantera båten. Detta har jag sett fl...
av s/y Nadine
28 feb 2009 22:59
Kategori: Beslag
Tråd: Skotbalksbyte
Svar: 16
Visningar: 25421

Re: Skotbalksbyte

Rorkult i limträ är något jag klart rekomenderar eftersom jag hört om seglare som fått sin orginalrorkult knäckt i hårt väder. Min var väldigt klen och hade försvagningar i form av torrsprickor m.m.

Vackert det med.
av s/y Nadine
28 feb 2009 22:55
Kategori: Beslag
Tråd: Skotbalksbyte
Svar: 16
Visningar: 25421

Re: Skotbalksbyte

En rekommendation är väl ändå att du läser igenom klassreglerna.. :idea: En ganska tråkig läsning. Jag läste klassreglerna rakt igenom några gånger under renoveringen av North Sails IF-båt, men det var 3 år sedan. Jag vet ungefär vad som står och att de syftar till att hålla båten i orginalskick, s...
av s/y Nadine
28 feb 2009 21:59
Kategori: Skrov
Tråd: Genomskinlig däckslucka
Svar: 0
Visningar: 4724

Genomskinlig däckslucka

Vi har byggt om vår förpikslucka för att släppa in mer ljus. Det innebär att vi fräst/sågat ut ett fönster i den befintliga luckan och sedan skruvad/limmat fast en 10mm akrylplastskiva försänkt i luckan. Det kommer göra att det blir betydligt ljusare i förpiken. Konstruktionen är enkel och lätta att...
av s/y Nadine
28 feb 2009 21:52
Kategori: Beslag
Tråd: Skotbalksbyte
Svar: 16
Visningar: 25421

Re: Skotbalksbyte

Vet inte om "sönderbyggnad" syftade på det men:
Lamelllimmad skotbalk hör dock till något som flera inklassade IF:ar har. Det är både snyggare och starkare.
av s/y Nadine
28 feb 2009 21:47
Kategori: Kappsegling
Tråd: Klassning av IF-E
Svar: 16
Visningar: 23325

Re: Konstruktion IF

IF-E är en annan båttyp. Den är som standard utrustad med inombordare och tvåbladig fast proppeller, vilket innebär att fartegenskaperna radikalt försämras. Dessutom sägs det att, för åtminstone en del årsmodeller, gjutjärnsballasten i kölen i området under sittbrunnen är borttagen för att kompense...
av s/y Nadine
28 feb 2009 19:54
Kategori: Kappsegling
Tråd: Klassning av IF-E
Svar: 16
Visningar: 23325

Klassning av IF-E

Visste inte det. Var ett tag sedan jag läste klassreglerna. Måste denna konstruktion vara gjord i orginal, eller skulle en senare byggd båt kunna byggas om på detta sätt. Hur ser klassreglerna på det? Varför får inte IF-E klassas in? De är betydligt vanligare än det andra utförandet och de är också ...
av s/y Nadine
27 feb 2009 23:54
Kategori: Allmänt
Tråd: Konstruktion IF
Svar: 5
Visningar: 9240

Re: Konstruktion IF

Det finns olika utföranden. Nadine är t.ex. en IF-Export. Hon har haft inombordare. Det höjer ofta priset om den finns och fungerar eftersom det utomlands ses som en stor fördel och eftersom inombordare är en klar fördel på öppet/oskyddat vatten och vid segling i strömmar, därav också namnet "e...
av s/y Nadine
27 feb 2009 21:05
Kategori: Tursegling
Tråd: Långseglingar i if?!
Svar: 9
Visningar: 15838

Re: Långseglingar i if?!

Kan bara tycka om valet av vindroder var lite tveksamt, Har hört en del om Navik, bla. Milo Dahlman Amigo 27an, hade en del prolem. Men förstår ert resonomang med prisläge osv! Mitt tips annars: Sea feather, England, Cape Horn, Qubec. Monitor naturligtvis, men ack så dyrt! Även det dansk tillverkad...
av s/y Nadine
27 feb 2009 04:13
Kategori: Tursegling
Tråd: Långseglingar i if?!
Svar: 9
Visningar: 15838

Re: Långseglingar i if?!

Kan bara instämma. Även hans andra böcker är mycket bra. Han bytte sedan upp sig till Rustler 31, en båt med linjer från IF-båten. Han började visst i Folkbåt har jag för mig.. Vi försöker dock låta bli att ta "för mycket" intryck hans ovädersskildringar och låta boken "Alla sa vi sku...