Sökningen fann 2773 träffar

av maja
08 nov 2006 18:03
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37936

Boken finns översatt till svenska med den svenska titeln "Illustrerad segel & Riggtrim". Den går bl.a. att köpa på:

Nautiska Förlaget
80 sidor
Mjukband

Best. nr: 402
Pris: 180 kr
av maja
06 nov 2006 10:56
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37936

Men jag håller med om att det vore bra om man kunde trimma efter en tabell, och sen vinna alla race... Det räcker inte långt med en sådan tabell.. :( Du vet mycket väl att ett bättre trim än konkurrenten kan ge några båtlängder, men gör denne bättre vägval så blir du ändå en sjömil efter... :roll:
av maja
30 okt 2006 08:02
Kategori: Allmänt
Tråd: Nödraketer
Svar: 3
Visningar: 8450

Tillverkaren är tvungen att sätta ett kort bäst-före-datum, så att han kan garantera funktionen oberoende hur raketerna har förvarats och/eller hanterats. Det är ju en fråga om säkerhetsutrustning. Men om nödraketerna förvarats torrt menar jag att de bör hålla mycket, mycket längre än bäst-före-datu...
av maja
27 okt 2006 09:52
Kategori: Common
Tråd: Open sea capability
Svar: 14
Visningar: 36869

A sprayhood and a working jib is strongly recommended.
av maja
26 okt 2006 18:06
Kategori: Common
Tråd: Open sea capability
Svar: 14
Visningar: 36869

Small cruisers like the IF-boat are not primarily designed for ocean crossing, as, even if such a boat may be very seaworthy, it will be quite inconvenient for the crew to stay in such a small boat for such a long time. Anyhow, we know about at least one IF-boat which has crossed the Atlantic and th...
av maja
26 okt 2006 14:00
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37936

Sagg är lika svårt som riggspänning. Det finns ingen absolut sanning, bara ungefärliga principer och tumregler. Det är som skillnaden mellan laboratorieprov och verkligheten. Å andra sidan har du helt rätt när du säger att man skulle kunna systematisera det hela för att få bättre kunskap. Men även d...
av maja
26 okt 2006 13:43
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37936

Jag hävdar fortvarande med en åsnas envishet att saggets storlek i sig inte har något betydelse, mer än att det inte ska vara större än nödvändigt. "Nödvändigt" betyder i det här fallet vad som krävs att hålla maximal höjd och fart, vilket i sin tur är beroende av seglaren skicklighet och ...
av maja
26 okt 2006 09:54
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37936

Om du vill mäta sagget, ska du ordna med en referens i form av en rät linje mellan skothorn och fallhorn. Du kan t.ex. lägga dig ner på ryggen på fördäck med huvudet framåt och kika på förstagen medan du håller en linjal eller liknande i handen för att syfta den räta linjen. Sedan får du skatta med ...
av maja
24 okt 2006 17:37
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i förstaget
Svar: 24
Visningar: 37936

Jag mäter aldrig mitt sagg utan bara riggspänningen "i vila". Men jag kan tänka mig att 8-10 cm är ett stort sagg. och någon eller några cm ett litet. Vad som är lämplig förstagsspänning för olika förhållanden går t.ex. att utläsa ur North Sails Trimguide: http://www.ifboat.com/trimguider/...
av maja
23 okt 2006 12:40
Kategori: Lyft
Tråd: Vinteruppläggning med kedjor och balkar
Svar: 10
Visningar: 23795

Det går mycket bra att palla under stålbalkarna med t.ex. cementplattor eller liknande. Det är t.o.m. att rekommendera, eftersom de då inte står och rostar underifrån direkt på den (ständigt) fuktiga marken. Om du pallar upp, ska du palla balkarna i båda ändarna och även mitt på (under båten). Annar...
av maja
23 okt 2006 09:37
Kategori: Lyft
Tråd: Vinteruppläggning med kedjor och balkar
Svar: 10
Visningar: 23795

Hur du än gör så måste du tillverka relingshakar. De måste vara tillräckligt kraftiga så att de inte böjs raka vid hård belastning. Att svetsa ihop några sådana som Steens är nog inget större jobb för en "plåtniklas". De behöver ju inte vara i rostfritt. Träbalkar går bra, men det måste va...
av maja
17 okt 2006 22:02
Kategori: Motor
Tråd: Vintervård av utombordare?
Svar: 1
Visningar: 5818

Om du inte misstänker något läckage av vatten in i växelhuset räcker det ungefär med vad du gjort. Men du ska komplettera med några droppar motorolja i varje cylinder och sedan dra runt motorn några varv med stiften i. Det bästa är att spruta motoroljan in i förgasarens luftinsug just när bensinen b...
av maja
17 okt 2006 21:56
Kategori: Skrov
Tråd: Slipning och målning av botten
Svar: 12
Visningar: 24888

Det bästa är att ta bort all antifouling och primer och spackla och slipa botten jämn och len som en barnstjärt. Och därefter ska man ta upp båten var fjortonde dag för bottentvätt...jobbigt men kappseglingseffektivt och miljövänligt.. :D
av maja
17 okt 2006 18:25
Kategori: Rigg
Tråd: Utanpåliggande bomuthal
Svar: 5
Visningar: 12046

Den här typen av bomuthal drar också samtidigt ner bommen och fungerar således också som ett bomnedhal. Således behövs inget extra sådant.

Det ska finnas ett stopp i rännan under bomtravaren som sitter under mastens likränna för att förhindra att bommen dras för långt ner.
av maja
17 okt 2006 09:38
Kategori: Skrov
Tråd: Slipning och målning av botten
Svar: 12
Visningar: 24888

Om man använder epoxiprimer (lösningmedelsfri eller inte) är det viktigt att måla på första lagret av antifoulingfärgen innan epoxin har härdat helt. Detta gäller även tjärepoxi. Annars måste man slipa bort översta lagret ordentligt för att få antifoulingen att fästa. När det gäller tjärepoxi, så bl...