Sökningen fann 2819 träffar

av maja
12 mar 2007 22:31
Kategori: Skrov
Tråd: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Svar: 39
Visningar: 65202

Jag håller inte med dig Marek om att polyester härdar på 15 min, om man blandar ca 1,5 % härdadre så har man ca 40 min på sig inan den börjar gela och bli seg.... (iallafall den polyester jag har använt (ISO)) Helst vill jag att det jag smetar på inte ska härda snabbare än tre timmar. Jag har för mi ...
av maja
12 mar 2007 16:43
Kategori: Motor
Tråd: Jätteproblem med båtmotor
Svar: 3
Visningar: 9037

En 65-hästare är inget som man hänger bak på en IF-båt... :!: Så jag rekommenderar dig egentligen att ställa frångan i ett annat forum än detta. Du berättar heller inte så mycket om motorn, man man kan kanske tänka sig att det är en 2-taktare. Det tyder kanske på att du generellt sett inte är så haj ...
av maja
12 mar 2007 10:02
Tråd: Spackling i stäven
Svar: 1
Visningar: 6125

Det finns mycket diskussion i detta ämne på det gamla forumet. Sök t.ex. på orden "spricka" eller "sprickan" . IF-båtens skrov är sammansatt av 2 st. halvor. Själva hopfogningen har gjorts från insidan med glasfibermattor. Se ritning http://www.ifboat.com/teknik/R_1460.pdf Stäven är upspacklad av någ ...
av maja
10 mar 2007 12:31

Jag har funderat i samma banor som du. Efter avslipning skulle man kanske bara kunna applicera vanlig färglös polyester på ytan. Endast sista lagret torde väl behöva vara topcoat, vilken man ju blandar till själv med litet vax i plasten. Nackdelarna är väl: Att polyester har sämre vidhäftningsförmåga ...
av maja
08 mar 2007 19:31

Jag har hört en till anleding:
Epoxi med lösningsmedel löser även upp eventellla kvarvarande föroreningar på skrovet. Därför rekommenderas ibland ett första lager av sådan när man använder den tätare, lösningsmedelsfria, detta för att få en bättre vidhäftning av hela fuktspärren.
av maja
08 mar 2007 13:51

En kompis här i Malmö, med vilken jag dessutom seglat 4 framgångsrika Själland Runt, använde en lösmedelsfri s.k. lamineringsepoxi, som han köpte direkt från en färgtillverkare. På så sätt sparade han mycket pengar och fick nog dessutom många fackmannamässiga råd, som man kanske inte direkt får i en ...
av maja
08 mar 2007 10:26

Jag använder VC17 av gammal herderlig västkustkvalitet av vilken jag köpt på mig ett stort lager för många år sedan, när den var tillåten att köpa. Det är ju tillåtet att måla slut sitt privata lager... :-) .. Den är målad på tjärepoxi från början av 90-talet, och som börjar bli så dålig att snart må ...
av maja
07 mar 2007 16:04
Tråd: El-motor
Svar: 6
Visningar: 24467

Jag har pratat med Ragnar. Han informerar om att elmotorn till Sveakryssaren är en inombordare, OzEcoDrive på 5,5 kW, dvs. 7.5 Hk. Batteribanken är på 6 st. 75 Ah-batterier. Motorn har 3 effektlägen. Man använder det mellersta mest och det högsta någon gång ibland. Det lägsta effektläget är för lågt ...
av maja
07 mar 2007 10:21
Tråd: El-motor
Svar: 6
Visningar: 24467

Jag vet att vår kassör Ragnar Jalakas har installerat en elmotor i en Sveakryssare, som han är delägare i. Som jag hört, så måste man ha ganska många batterier. Dessutom går det inte att köra särskilt länge på full effekt. Det jag hört av Ragnar är att den funkar fint för gång in- och ut ur hamn. Hur ...
av maja
06 mar 2007 16:26
Tråd: Fuktmätning innan epoxibehandling?
Svar: 4
Visningar: 11497

Luftavfuktare funkar bara bra när luften är varm från början och därmed innehåller mycket vatten utan att luften för den skull behöver vara särskilt fuktig (dvs. den behöver inte ha särskilt hög relativ fuktighet) . Det är ju i princip ett kylskåp som kyler luften och dränerar bort det avgivna konden ...
av maja
06 mar 2007 13:15
Tråd: Fuktmätning innan epoxibehandling?
Svar: 4
Visningar: 11497

Mitt råd är att du ska mäta fukten. Det går bra att använda en mätare som man använder i byggsvängen, t.ex. för att mäta fukt i badrumsväggar och golv. Om du inte har förvarat båten inomhus och därmed i torr luft med låg relativ fuktighet, har båten troligtvis mycket fukt kvar i laminatet till våren ...
av maja
02 mar 2007 16:45
Kategori: Tursegling
Tråd: stabilitet, STIX-värde och långsegling
Svar: 1
Visningar: 6739

STIX betyder kanske något i form av "ST(ability) I(nde)X". Ordet "stabilitetsindex" är inget entydigt begrepp. Bl.a. finns ett index som respitkappseglingsreglen IMS har definierat. Om det är detta index som du åsyftar, kan jag "bjuda" på värdet för IF-båten. Det är 146.2. Det verkar ungefär motsvara ...
av maja
02 mar 2007 14:33
Kategori: Beslag
Tråd: Kompass
Svar: 9
Visningar: 17482

Jag har också en Silva 70UN i reserv, och hade den på fästen precis som du. Men jag har inte skruvat fast yttre fästet på några år, dvs. sedan man började använda GPS i större utsträckning. Den kompassen ligger i en av facken under skarndäck och anväds numera endast som pejlkompass. Om man har kompas ...
av maja
02 mar 2007 09:09

Det verkar som att vi alla är överens. Kompass eller dylika ting ska sitta högt, så man inte sparkar på dem och kan se dem medan man tittar framåt när man seglar. Men man ska tänka på att säkra utrustningen med en tamp, som man kan fästa i t.ex. grabbräcket, så att den inte kan falla över bord om man ...
av maja
01 mar 2007 22:06

Hade likadant på min båt när jag köpte den. Det var en typ av kompass, där man ställde in börkursen med en krans, på saqmma sätt som för en orienteringskompass. Men som Cthulu påpekar, så är det ingen bra placering. Så den åkte bort därifrån. Dessutom kommer en sådan placering väldigt nära er stora " ...