Sökningen fann 2676 träffar
Seglingsintresset i Sverige har tyvärr gått ner generellt. Trenden har pågått i flera år. Det verkar nu även drabba IF-båten. Då dessutom prisnivån på IF-båtarna har tenderat öka de senaste åren, kan många, som knappt använt sin båt, funnit det motiverat att bjuda ut den till salu. Trots detta är de...
- 11 sep 2006 09:01
- Kategori: Common
- Tråd: Mystery track on boom
- Svar: 2
- Visningar: 7038
- 07 sep 2006 11:27
- Kategori: Annat
- Tråd: Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
- Svar: 12
- Visningar: 18840
- 06 sep 2006 15:07
- 06 sep 2006 09:33
Om du skruvar av fästena (vilket borde vara mycket enkelt) så kommer du att finna gjutna hål i durken. Jag tror det blir svårt att få ny plast att fästa bra i dessa hål. Dessutom blir det nog ganska fult, eftersom du troligtvis tydligt kommer att se var fästena har suttit. Ett alternativ är att låta...
- 04 sep 2006 21:10
- Kategori: El
- Tråd: Garmin GPS 72 och PC/Waypoint+; hur gör man?!?
- Visningar: 7920
Funkar kanske inte...
En snabbtitt in i Waypoint+ hemsida visar att detta program inte är testat med Garmin 72. Dessutom är Waypont+ ett Windows 95/NT program, så därför det kanske inte funkar med ett modernt Windows XP. Jag råder dig att använda ett annat (bättre) navigeringsprogram. Det finns fler som är gratis, bl.a. ...
- 04 sep 2006 11:38
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Tjörn Runt och LYS
- Svar: 19
- Visningar: 30492
Accenten ska ha mantåg!
Jag kollade just nu litet i LYS-båtdatabladet för Accenten. Där står att båten ska ha mantåg. Med säkerhet finns även detta krav i klassrglerna också. Enligt samstämminga uppgifter saknades mantåget på den vinnande Accenten. Om man hänger som på en IF-båt i en båt med mantåg i grundspecifikationen, ...
- 03 sep 2006 12:05
- Kategori: Skrov
- Tråd: Läckande fönster
- Visningar: 7852
Konstruktionen med aluminiumram och rostfria skruvar och klämmor är väl inte helt lyckad, eftersom det minsta lilla läckage kommer att starta galvanisk korrosion och därmed förorsaka ännu mer läckage. Det du kan göra är att ta isär förnserramarna och bya ut det i listväg som går att byta. (En del li...
- 01 sep 2006 17:19
Accentförbundet är ett klassförbund anslutet till Svenskla Seglarförbundet. Vid den tiden det anslöts var det nog inte så noga med standardutformoning klassregler som det är idag, och där finns säkert någon slags papperskopia i SSF:s gömmor. Men varje ändring av klassregler ska godkännas av SSF och ...
- 01 sep 2006 07:54
Enligt vad jag erfarit har LYS-kommittén numera som ambition att i görligaste mån inte ändra LYS-talen för de mest populära båtarna, dvs. Nordisk Folkbåt, IF-båt, 606, H-båt, Express och kanske också några till på den övre LYS-planhalvan som t.ex X-99 och Smaragd. Det är ju trots alla LYS-svagheter ...
- 31 aug 2006 19:07
Re: Tjörn Runt och LYS
Tittar man i klassreglerna för Accent så är det t ex fullt tillåtet med både kevlar och mylarsegel, genomgående lattor mm men ändå skiljer det 0.01..... Är det bara skrovlängd som räknas? Nu var det ju bara två Accenter med men även den andra seglade ju också rätt fort (och med rätt avancerade sege...
- 31 aug 2006 19:03
- 31 aug 2006 17:47
Re: LYS kanske skulle justeras oftare?
Jag vet inte heller vad jag vill ha sagt, jag tror bara att det skulle ta bort tjusningen att vinna en tävling om man seglar på LYS. Det är för många faktorer som skiljer för att man ska kunna säga att man vann endast för att man seglade bra. Enligt min uppfattning är ett respitsystem en av få möjl...
- 31 aug 2006 17:43
Re: LYS kanske skulle justeras oftare?
Hej, När vi seglade Tjörn Runt för två år sedan, tyckte jag att vi gjorde ett riktigt bra race, där vi var ca 15 min före nästa IF i mål. Ändå hade vi nästan alla H-båtar och alla 606:or före oss i resultattabellen. Det tyckte jag var väldigt konstigt, eftersom IF ju seglar så bra i hård vind (ca 1...
- 31 aug 2006 17:36
Man kan ju tycka att t ex mylarsegel och frihet att riva ut inredning är fartgivande egenskaper. Det är sant att det inte kappseglats med Accent så mycket på senare tid. Men så har väl inte alltid varit fallet och både IF:en och Accenten har väl haft sina LYS-tal relativt intakta sedan många år. IF...