Sökningen fann 2705 träffar
- 21 feb 2007 15:56
- Kategori: Segel
- Tråd: Nytt segel-Rolly Tasker?
- Svar: 14
- Visningar: 21206
Rolly taskers segel är om jag har räknat rätt sydda med 170 grams duk medans segelmakaren offererade 270 grams duk och tyckte att man skulle ha det också. Jag tror du har räknat fel på något vis. 1 ounce vanlig vit segelduk motsvarar cirka 43 g/kvm. Se seglarförbundets hemsida http://www.ssf.se/tk/...
- 21 feb 2007 09:34
Det är bra att det finns en svensk agent, som i detta fall verkar vara Gransegel... :D... De får väl då ta hand om eventuella reklamationer och kan säkert fixa ett och annat på plats utan att du själv behöver strula med någon i Thailand. Segel kan säkert produceras till bra kvaitet i låglöneländer, ...
- 20 feb 2007 20:50
Du får väl också lägga på priset för UV-skyddet, så rullseglet går väl på ytterligare en dryg tusenlapp. Om Rolly Tasker vet jag inget mer än att den firman levererade segel till återförsäljarna på IF-båtens storhetstid på 70-talet. Priset är onekligen attraktivt. Men det blir väl jobbigt att reklam...
- 18 feb 2007 10:53
- Kategori: Annat
- Tråd: Lensepumpe, typ og plassering
- Svar: 2
- Visningar: 6307
Det verkar inte finnas någon med länspump monterad, som vill svara på ditt inlägg. Jag har själv ingen länspump, så mina anvisningar nedan är inte beprövade, utan baserade på vad jag sett och läst. Länspump var inte standard på IF-båten när den levererades från varvet. Därför saknar de flesta IF-båt...
- 15 feb 2007 09:31
- Kategori: Rigg
- Tråd: Dyneema - Materialegenskaper
- Visningar: 7484
En fallavlastare har sina fördelar och nackdelar. En del av fördelarna har nämnts av Fanta SWE2634. En nackdel som man bör fundera över innan man installerar en fallavlastare är att det kan strula till sig vid nedtagning av seglet. Bl.a. måste man i de flesta fall få möjlighet att lova upp helt i vi...
- 14 feb 2007 17:00
- Tråd: Dyneema - Materialegenskaper
- Visningar: 7484
Dyneema - Materialegenskaper
Jag hittade litet information om Dyneemafibrernas materialegenskaper, som kanske kan vara intressant för den som går i fall- och skotbytartankar... För Dyneemafibrer gäller: Densitet: 0.94 - flyter på vattnet Töjning vid brottlast: 4%, dvs cirka 4 gånger högre än rostfri wire Knutstyrka i relation t...
- 14 feb 2007 08:38
- Tråd: akterstaget
- Svar: 17
- Visningar: 26635
Jag plockade av skoten de första åren, men därefter blev jag för lat... :oops: På grund av att kevlaren helt har försvunnit från marknaden numera, kan jag tänka mig att Spectra/Dyneema helt enkelt är ett bättre material för detta användningsområde. Det är t.ex inte så känsligt för böjning, och då bl...
- 13 feb 2007 17:39
Kevlar är jättestarkt i normalfallet, men det är dåligt att knyta. Fibrerna går av när de böjs. Dessutom tror jag mig veta att kevlar är känsligt för UV-ljus. Troligtvis gick Rivalens kevlarfall av därför att man knöt fast det i seglets fallhorn varje gång man seglade. Trots detta gick mina kevlar-s...
- 13 feb 2007 08:20
- Kategori: Common
- Tråd: Jib Furlers
- Svar: 5
- Visningar: 12048
There are (at least) 2 different approaches to this problem: 1) A furler with the drum mounted under deck and intended for a normal forsail with forstay hanks. This furler cannot be used for sailing with the forsail partly furled as it will damage the sail. This is allowed by the racing class rules ...
- 13 feb 2007 07:54
Kanske litet off-topic, men nu hamnar vi på materialläran igen. Wirefall utsätt för ett slitage i området kring falltrissan. Detta brukar kallas utmattning. Det beror på att det från tillverkningen av karlederna alltid finns en massa mikrosprickor i materialet. I kombination med en massa små rörelse...
- 12 feb 2007 19:29
Litet materiallära: Olika kvaliteter av stål har väldigt mycket olika sträck- och brottgränser. Normalt kolstål har en sträckgräns på kanske knappt 200 N/kvadratmillimeter(kvmm), som kan vara några gånger lägre än brottgränsen. Höghållfast stål har en sträckgräns som närmar sig brottgränsen. Egentli...
- 12 feb 2007 16:09
- Kategori: Common
- Tråd: Pintle erosion?
- Svar: 6
- Visningar: 12998
In fact there is no need to excahnge the entrie rudder fitting. The pintle itself can be pressed out by an hydraulic or mechanic press tool from the fitting, and new pintle may be turned from a standard 15 mm (or more) diameter brass rod that may be bought in any well equipped metal store. Another m...
- 12 feb 2007 14:26
Och riggbulten i toppen av masten behöver du nog inte vara orolig för. Den håller säkert för mer än den 3 millimeters akterstagsvajern, vars brottgräns torde vara knappt 800 kp. För övrigt tror jag inte att akterstaget belastas med mycket mer än knappt 200 kp. Jämför riggbulten med t.ex. sprinten i...
- 12 feb 2007 10:31
Tröghetsradie har väl med tröghetsmoment att göra, och det kanske inte har någon relevans här, såvida man inte menar själva mastsektionens yttröghetmoment. Om man av någon anledning vill räkna ut mastkurvans medelradie vid en viss mastböj, kan man använda kordasatsen. Sambandet mellan mastböjen d, m...