Sökningen fann 248 träffar

av Nils D
26 jun 2020 08:48
Kategori: Motor
Tråd: Utombordare på Marieholm 26
Svar: 8
Visningar: 11722

Re: Utombordare på Marieholm 26

Hej Jag överväger att köpa en Marieholm 26 med en VP MD5. Dessvärre finns en uppenbar risk att den gamla motorn rasar och jag uppfattar att ett alternativ till ett dyrt motorbyte är att montera ur inombordaren och övergå till utombordare. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan ge råd samt...
av Nils D
25 jun 2020 11:03
Kategori: Motor
Tråd: Reglage till utombordare
Svar: 1
Visningar: 5525

Re: Reglage till utombordare

Hej! Jag är på jakt efter en ny utombordare till min IF båt. Har sneglat på Mercury 4hk med lång rigg. Men nu till min fråga: är det någon som monterat reglage i sittbrunnen till sin mercury utombordare? Borde vara smidigt att kunna styra växling och gas från sittbrunnen. En kommentar lite vid sida...
av Nils D
09 jun 2020 12:15
Kategori: Beslag
Tråd: Förstagsrulle för hakad fock?
Svar: 5
Visningar: 9154

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Bara en liten tanke och kanske lite off topic, en fock eller genua med hakar har normalt inte UV-skydd i akter- och underlik. Så när man rullar in den så är sömmarna de första 30-40 cm i akter- och underlik rätt så utsatta för väder och vind. Lättast att skydda förseglet på rulle är att ha ett förs...
av Nils D
10 maj 2020 20:13
Kategori: Annat
Tråd: M26 Feste til bordben i salong
Svar: 2
Visningar: 7082

Re: M26 Feste til bordben i salong

Jag har inget svar på din fråga om vad som finns under durken. Istället tänkte jag tipsa dig om en alternativ lösning, som gör att du slipper ta reda på vad som finns där, och som dessutom gör det smidigare att använda bordet. Köp istället ett fäste till lagunbord. Jag har ett sådant fäste till mitt...
av Nils D
05 maj 2020 10:30
Kategori: Beslag
Tråd: Vilken skotskena är till vad?
Svar: 6
Visningar: 12749

Re: Vilken skotskena är till vad?

Hej Jag hittade "instrutionsboken" till IF. Finns på medlemssidorna. Enligt den är den ytter skotskena för genua och den inre skotskena för kryssfock. Den i mitten finns inte med på skisen i manualen. Men du menar alltså att du använder den i mitten till genuan? Jag har alltid kört på den...
av Nils D
04 maj 2020 18:04
Kategori: El
Tråd: Batteri och bensindunk
Svar: 6
Visningar: 13623

Re: Batteri och bensindunk

Jag är övertygad om att du har rätt i princip, Johan. Men det bygger ju också på att ingenting går snett så att förutsättningarna förändras. Det kan ju läcka lite från en bensinslang, till exempel. Om jag förstått saken rätt så är det inte bensin i flytande form man i första hand skall vara rädd för...
av Nils D
03 maj 2020 10:22
Kategori: Allmänt
Tråd: Flytväst innanför jackan
Svar: 3
Visningar: 9165

Re: Flytväst innanför jackan

Jag skulle inte vilja ha flytvästen innanför jackan, bland annat för att det i så fall skulle krävas en otympligt vid jacka, och för att det blir svårare att få något att hålla i om man får hjälp att komma upp efter att ha trillat i vattnet. Om sjön är så grov att man riskerar att åka i vattnet meda...
av Nils D
03 maj 2020 10:12
Kategori: Annat
Tråd: Sprayhood montering
Svar: 2
Visningar: 9546

Re: Sprayhood montering

Hej Som nybliven IF-båtseglare så hittade jag en sprayhood i båten efter att jag köpt den. Sprayhooden verkar helt ny. Är det någon som vet hur den ska monteras? I fram verkar det vara en skena som man trär in den i. Men hur fäller man upp den? Det verkar fattas någon form av metallbåge eller linan...
av Nils D
03 maj 2020 10:12
Kategori: Annat
Tråd: Vad är det för konstiga rattar?
Svar: 1
Visningar: 6442

Re: Vad är det för konstiga rattar?

Stängerna går till sittbrunnens självlänsventiler, som man öppnar och stänger med hjälp av rattarna på samma bild. Dessa ventiler, liksom slangar och slangklämmor måste du kolla upp skicket på och dessutom bör de smörjas upp inför varje säsong anser jag. Det finns flera tidigare trådar om detta som ...
av Nils D
03 maj 2020 10:11
Kategori: Annat
Tråd: Hur funkar spisen?
Svar: 7
Visningar: 14316

Re: Hur funkar spisen?

Kan inte svara säkert utifrån bara bilder. Men jag skulle gissa att det är ett mycket gammalt T-spritkök. Reglagen på framsidan liknar de på Origokök men oavansidan är annorlunda. Möjligen något slags hembygge, eller en mycket gammal modell som jag aldrig sett för. Jag hade slängt det och köpt ett n...
av Nils D
03 maj 2020 10:11
Kategori: El
Tråd: Ekolod. Placering av givare, inombords
Svar: 8
Visningar: 19355

Re: Ekolod. Placering av givare, inombords

Zingoalla skrev: 03 maj 2020 09:10 Jag ska också montera en ekolodsigvare. Är det rätt att ha den så långt in som möjligt (så som på bilden
Ja
av Nils D
03 maj 2020 10:10
Kategori: El
Tråd: Batteri och bensindunk
Svar: 6
Visningar: 13623

Re: Batteri och bensindunk

När jag köpte min IF hade den också batterierna (jag hade två) i akterstuven. Av två skäl ansåg jag detta olämpligt. För det första är batterier och fulla tankar tunga, och mycket vikt i aktern gör att båten seglar sämre. För det andra tänkte jag, som du också gör, att batterier och bensin i samma t...
av Nils D
03 maj 2020 10:09
Kategori: Beslag
Tråd: Vilken skotskena är till vad?
Svar: 6
Visningar: 12749

Re: Vilken skotskena är till vad?

Den inre är som du skriver för focken. Den i mitten är för genuan, även om den i mina ögon verkar lite kort. Den yttre är en skena som finns på många båtar men som ingen jag känner använder. Vill minnas att jag någonstans läst att den var för ett stort undanvindssegel som dock ingen använder idag. K...
av Nils D
03 maj 2020 09:35
Kategori: Beslag
Tråd: Storskotskena system for if
Svar: 16
Visningar: 25647

Re: Storskotskena system for if

Vilken skena och travare tycker ni är lämplig till en IF-båt om man vill byta? Om du tittar i tidigare inlägg i tråden ser du vad jag och Johan Winberg rekommenderar. Vi har båda Harken, som vi båda är nöjda med, men min är mer avancerad. Som med allting annat är det ju också en kostnadsfråga vad m...
av Nils D
21 apr 2020 09:53
Kategori: Motor
Tråd: Innerbeklädnad och motorfäste
Svar: 12
Visningar: 16091

Re: Innerbeklädnad och motorfäste

Varför gå med motor när det blåser ? (utom då man kanske trycker sig ut ut mot vinden i ett hamninlopp ?) De få gånger det hänt mig som seglar mest i skärgården på ostkusten har det snarare varit frågan om att ta sig igenom trånga passager i skärgården, antingen för att ta sig ut ur en smal nattham...