Sökningen fann 248 träffar

av Nils D
25 apr 2013 20:46
Kategori: Motor
Tråd: Hål för bränsleslang till akterstuv?
Svar: 5
Visningar: 14103

Hål för bränsleslang till akterstuv?

Har som många andra en motor på akterspegeln och en tank i akterstuven. Skulle vilja göra något slags genomföring för bränsleslangen så jag kan köra motor med stängda luckor till akterstuv och inte riskera att strypa bränsletillförseln genom att sitta eller stå på luckorna. På min förra båt (en H-bå...
av Nils D
09 apr 2013 12:01
Kategori: Annat
Tråd: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)
Svar: 11
Visningar: 28327

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Tack alla för kommentarer och synpunkter! Mareks lösning hade jag antagligen också valt om jag seglat nere i Öresund. Men vill man ha kalla mejerivaror och andra färskvaror när man legat i naturhamnar i mer än en vecka räcker nog inte min batterikapacitet. Det är därför jag siktar på en kompressorbo...
av Nils D
08 apr 2013 09:56
Kategori: Annat
Tråd: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)
Svar: 11
Visningar: 28327

Re: Lösning för kylbox uder sittbrunnen (Utdragbar)

Elegant lösning! Hur mycket låter kompressor och fläkt för dig? Har tittat på fristående kylboxar, som Isotherm TB 18 eller TB 31 som jag tänkte ha på den lilla durkytan i förpiken. Men i mina öron låter de rätt mycket, framförallt när kompressorn slår på. Är det så också med din lösning? Finns det ...
av Nils D
13 jan 2013 10:59
Kategori: Förbund
Tråd: Lösenord
Svar: 1
Visningar: 7452

Re: Lösenord

Det nya lösenordet lfungerade nyss för mig. Kanske något tillfälligt fel?
av Nils D
17 dec 2012 21:34
Kategori: Common
Tråd: Main sail supplier
Svar: 2
Visningar: 7626

Re: Main sail supplier

I suggest you start by checking out a previous discussions on this. Just search for "main sail" or follow these links http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=881&p=3627&hilit=sailmakers#p3627 http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=571&p=2090&hilit...
av Nils D
09 okt 2012 20:27
Kategori: Rigg
Tråd: Ny bom eller renovera?
Svar: 9
Visningar: 16271

Re: Ny bom eller renovera?

Om man har behov av rev eller inte kanske beror lite på vana och kompetens som seglare? Visst kan jag hålla med dig om att för en erfaren besättning kan man i alla vindstyrkor man vanligen kan råka ut för klara sig utan rev, genom att plana ut seglet, vagna ner storskot och/eller eventuellt twista u...
av Nils D
07 okt 2012 10:18
Kategori: Rigg
Tråd: Ny bom eller renovera?
Svar: 9
Visningar: 16271

Re: Ny bom eller renovera?

Tack för svar, Marek. Det är någon av de lösningar som man hittar på forumet som jag tänkt på om jag behåller den nuvarande bommen. Finns det något skäl, utöver att det blir billigare, som gör att du föreslår ombyggnad framför att köpa en ny bom? Köper jag en ny får jag ju revningslösningen också på...
av Nils D
06 okt 2012 10:36
Kategori: Rigg
Tråd: Ny bom eller renovera?
Svar: 9
Visningar: 16271

Ny bom eller renovera?

På min nuvarande bom, på en Proctormast tror jag, är bomuthalet omöjligt att rubba. (Liksom Cunningham och akterstagssträckare, men det är ju lätt att fixa) Revmöjligheter saknas också, något som jag som ensamseglare gärna vill ha, helst enkellinerev (single line reef). Benns säljer kompletta singel...
av Nils D
19 aug 2012 10:23
Kategori: Segel
Tråd: Fock kvalitet?
Svar: 17
Visningar: 27677

Re: Fock kvalitet?

För vanligt helgsegling duger säkert en crosscut i dacron. Men när jag läser specifikationerna på Bodings hemsida verkar det som att de erbjuder den gamla focken. Marek skrev i ett inlägg i din förra tråd att du borde överväga den nya istället. Ger dig ett segel med mer allroundegenskaper som gör at...
av Nils D
29 jul 2012 01:16
Kategori: Skrov
Tråd: Tunn gelcoat/skrov
Svar: 3
Visningar: 7586

Re: Tunn gelcoat/skrov

Att solen lyser igenom skrovet har jag sett på flera båtar jag haft eller seglat med tidigare, så det tror jag inte du behöver bekymra dig över. Håller förstås med om att det är en märklig känsla att se ljuset genom skrovet. Sedan undrar du också över små porer i gelcoat. Hur allvarligt det kan vara...
av Nils D
12 jul 2012 21:07
Kategori: Allmänt
Tråd: International folkboat association
Svar: 6
Visningar: 15152

Re: International folkboat association

Tyvärr förstår jag inte vad som är din fråga. Om du formulerar den lite mer precist skall jag försöka svara eftersom den verkar vara riktad till mig. Om frågan är varför svenska IF-förbundet inte finns med på en webb som handlar om folkbåtsvarianter i Australien så är väl svaret för uppenbart för at...
av Nils D
10 jul 2012 09:54
Kategori: Allmänt
Tråd: International folkboat association
Svar: 6
Visningar: 15152

Re: International folkboat association

Folkbåt, även kallad Nordisk Folkbåt, och IF är inte samma båt. Du kan läsa historien om utvecklingen om du söker lite på nätet. En kortversion kommer här: Nordisk Folkbåt eller bara Folkbåt, är en segelbåt som från början var byggd i trä med mast av trä, men nuförtiden även finns i glasfiberarmerad...
av Nils D
07 jul 2012 08:48
Kategori: Rigg
Tråd: Var fästa akterstag?
Svar: 4
Visningar: 8362

Re: Var fästa akterstag?

Grattis till båtköpet! Och till den första lärdomen som båtägare: det är aldrig fel att på hösten fotografera riggen och hur vant, stag, fall etc är dragna innan man mastar av ... jodå, det är en lärdom också jag dragit en gång :-) När det sedan gäller din fråga om akterstaget så kan du antagligen s...
av Nils D
07 jun 2012 08:16
Kategori: Annat
Tråd: Vattentank + pump?
Svar: 6
Visningar: 11900

Re: Vattentank + pump?

De flesta, kanske alla, IF med fast vattentank jag sett har haft den i förpiken under kojen. Mitt intryck är också att många av de IF jag ser idag ligger lite tungt i aktern, kanske för att dagens utombordare är tyngre än 60-talets "hjälpmotorer". Vattentanken i kölsvinet borde ju i princi...
av Nils D
06 maj 2012 19:25
Kategori: Motor
Tråd: Stigning på propeller
Svar: 6
Visningar: 14497

Re: Stigning på propeller

Mercury F4ML verkar vara en motor i detta segment som är anpassad för segelbåtar. Enligt beskrivningen på webben har den en propeller som är anpassad för segelbåtar, med större dragkraft. Kan också förses med fjärrstyrning. Mer info på http://www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=44226 Har inga ...