Sökningen fann 276 träffar

av IF1426
25 jan 2021 08:18
Kategori: Skrov
Tråd: Snygga till Luckgarage
Svar: 9
Visningar: 12959

Re: Snygga till Luckgarage

Om man öppnar, "läs mer här" som Johan visade till, där är det lite funderingar kring färgcoden, följande mening är kopierad därifrån; Drog ut en lista, Gelcoat Colorcodes, där det framgår att Marieholm -71-76, har färgkod J4021. När jag vid ett senare tillfälle skulle förbättra en yta och...
av IF1426
24 jan 2021 22:35
Tråd: Snygga till Luckgarage
Svar: 9
Visningar: 12959

Re: Snygga till Luckgarage

En fråga till Johan varför valde du Jara plast , när BHP i Klågrrup ligger betydligt närmare H-brg, som har levererat till Marieholm.

L-Å Andersson
av IF1426
19 jan 2021 21:12
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 172473

Re: Självlänsar

En lösning att enkelt hitta ett lämpligt rör fram till avstängningsventilen, kan vara, Halvhårda kopparrör, som bl.a. finns i Biltemas katalog , diam 10x0,8 ,l=2m, art.nr 86-986. Har ej anv. dessa men de klarar säkert det vridande momentet. Oavsett vilken typ av rör man använder sig av måste rörände...
av IF1426
08 jan 2021 09:43
Kategori: Beslag
Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
Svar: 28
Visningar: 35299

Re: Avlägsna skorskotsbalk

Det är naturligtvis överkurs att göra dessa urtag i balken för vattenavrinning,enl.bilden, eller ett sätt att göra som Marek skriver med 4 brickor. Urtaget för balken i tofterna är koniskt, vilket har utretts i Tråden SKOTBALK, om man då höjer balken med brickor 5-6mm , vilket då gör att spalten mel...
av IF1426
06 jan 2021 17:18

Lägger in en bild på min storskotbalk som jag för flera år sedan formade till för att vatten lättare skulle rinna ur när den är monterad i sitt läge. När jag har tagit upp båten på hösten och senare lyfter ur balken är den fortfarande ganska blöt undertill, varför urtagen inte fullt ut hade den effe...
av IF1426
29 dec 2020 21:33

Skotbalken ligger ej helt tajt mot sidorna i urtaget vid tofterna varför det då kan uppstå en delande kraft i sprickan. Eftersom skruvarna för aluminium-skenan verkar ha skruvats in i den bef. sprickan är det då viktigt att skenan kan få ett säkert fäste i den delen, varför det bör limmas, möjligen ...
av IF1426
22 nov 2020 17:33
Tråd: Genuacunningham
Svar: 22
Visningar: 23695

Re: Genuacunningham

Det är i Medvind 4 2018, där det är en utm. artikel , kappseglingsbåt, skriven av F Wigelius, Genuans cunningham punkt 7, där står " Man lägger några block på däck och en clam cleat eller skotråtta på sittbrunnsargen", under bilden finns en anvisning till bilder under en it-adress, där det...
av IF1426
16 nov 2020 20:15
Kategori: Motor
Tråd: Rädda motorfäste från korrosion
Svar: 8
Visningar: 14351

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Bulten är monterad med en kupolmutter och fjäderbricka som då verkar ha skurit i materialet, vilket inte är att föredra då det är svårt att anbringa det åtdragsmoment som ger en glappfri rörlighet. Jag skulle byta bult i rätt längd med en nylon locking mutter som låser och ger rätt förutsättning, me...
av IF1426
16 nov 2020 18:00

Intressant att få se bilden. Dessa detaljer ser inte ut att vara så svårt angripna av korrosion, antar att länkarmar och övriga delar är likvärdiga, om hålen är angripna får du avgöra. Min erfarenhet från marina detaljer där galvanisk korrosion uppstått mellan Rf och aluminium, vilket då i vissa fal...
av IF1426
13 nov 2020 22:25

Det kan vara svårt att ge ett bra förslag på lämpliga åtgärder när man inte ser hur mycket den galvaniska korrosionen har påverkat hålen i aluminiumet, en bild vore bra. När du har borstat och kratsat ur det pulver som korrosionen orsakat går det att bedöma om håldiametern blivit större, är det så a...
av IF1426
14 maj 2020 08:24
Kategori: Roder
Tråd: Sprickor i rodret
Svar: 22
Visningar: 25488

Re: Sprickor i rodret

Den lagning du gjort ser ut att vara väl utförd, lycka till med övriga skador. När jag såg din bild som visar en ingjuten rostig järn profil, blev jag betänksam, varför jag med en magnet kände över hela mitt roderblad utan att få någon kontakt. Gjorde då ett prov med samma magnet då med en bit av fy...
av IF1426
14 apr 2020 06:45
Tråd: Skott och inredning
Svar: 7
Visningar: 11883

Re: Skott och inredning

Din bild Jim visar före demontering av inredning, tyder på att båten sannolikt har levererats med inredning som byggsats. Delar i byggsatsen som skall inpassas mot skrovet hade en viss arbetsmån som sågas bort till rätt passform, när garderobssidan är inpassad mot skrovet och framkant i lod skall fr...
av IF1426
11 apr 2020 17:38
Kategori: Roder
Tråd: Glapp i rodrets "gångjärn"
Svar: 17
Visningar: 29458

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Jag har ingen erfarenhet av den typ av rodertapp som du har, men du kan få bra tips om du söker upp Medvind nr 2 / 2004 , och om du i Forumets sökruta skriver, rodertapp, kommer det upp många trådar, sök upp bl.a., Lös rodertapp, där det är en sign. Vallan som har åtgärdat rodertappen på det sätt so...
av IF1426
03 apr 2020 11:13
Tråd: Förberedelser innan bottenmålning?
Svar: 16
Visningar: 23105

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Daniel B , i sökrutan skriver du, bottenbehandling, och det kommer upp 11 träffar, en bit ner hittar du , Råd om botten behandling, öppna och läs igenom detta och bilda dig en uppfattning om vad som kan vara av intresse i dit fall. Vill du ha en botten behandling som består under många år framåt bör...
av IF1426
31 mar 2020 18:37
Tråd: Modellbåt
Visningar: 42517

Re: Modellbåt

Jag tackar dig Fredrik, att du gillar mitt bygge.

L-Å Andersson