Sökningen fann 274 träffar
- 06 maj 2021 20:18
- Kategori: Roder
- Tråd: Böldpest i roder, flisor på insidan?
- Svar: 9
- Visningar: 11535
Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?
Hej jag skall försöka ge ett råd. Böldpest ser jag som en mängd blåsor i gelcoaten som bildas av fickor i laminatet där vatten samlas och då tillsammans med lösningsmedelsrester, därav bildas en viss lukt, Blåsorna brukar finnas över större ytor, det var därför jag trodde du slipat bort gelcoaten en...
- 05 maj 2021 19:46
- Kategori: Skrov
- Tråd: Knä vid röstjärn
- Svar: 52
- Visningar: 65235
Re: Knä vid röstjärn
Lägger in en ytterligare bild från min båt som jag tog när när den här frågan tidigare var aktuell.
Klädseln är undanvikt, det gröna är det klister som Marieholm använde. Tycker det framgår att hålrummet är utfyllt med någon typ av massa. L-Å Andersson
Klädseln är undanvikt, det gröna är det klister som Marieholm använde. Tycker det framgår att hålrummet är utfyllt med någon typ av massa. L-Å Andersson
- 04 maj 2021 20:39
Ja det kan vara en lösning med plåtarna enl.skissen, men det kräver som jag ser det att fyllningen under plåtarna är stabil. Eftersom hålet och hålbilden inte ligger i plåtens mittlinje i den ena längdaxeln, tvärs, det får inte uppstå någon fjädring som då lyfter motstående sida. Plåtens tjocklek bö...
- 04 maj 2021 18:46
Jag hoppas inte Andreas89 blev tveksam efter inläggen som kom efter din beskrivning. Om jag skulle våga ge mina funderingar på en lösning, de L-formade plåtarna är inte optimala, varför inte bredda öppningen i knäet, bredden på förstärkningen mot däcket är bred och tillverka plåtar där hål för toppv...
- 03 maj 2021 06:55
Lägger in bild som visar sammanfogningen däck och skrov från insidan, anliggnings punkterna skall vara mot den inre skrovytan och mot förstärkningen som är i däcket. (Bilden är tagen i akterstuven). Bilder i Johans tidigare inlägg visar där hur plåten skall vara utformad. Det är märkligt att det int...
- 30 apr 2021 12:38
- Tråd: Diameter på o ringar?
- Svar: 12
- Visningar: 14471
Re: Diameter på o ringar?
Har det verkligen undgått dig Marek att du erhållit stjärnor i vissa av dina inlägg. I SvenskStandard anges O-ringens innerdiameter om den är 11,3 x2,4 mm är då Ytterdiam. 16,1 mm.
L-Å Andersson
L-Å Andersson
- 30 apr 2021 07:25
Man blir lite fundersam vad som krävs för att ett inlägg är värt en stjärna. I den här tråden har det 3-dje inlägget erhållit en belöning, men har en feltolkning av o-ringens diameter. I det sista inlägget har det med fakta lagts till uppgifter som ger en mer rätt tolkning. Är inte ute efter en stjä...
- 25 apr 2021 10:28
För att ge en klarare bild av vad som skivits här återger jag några siffror från Svensk standard SMS, en O-ring med mått 11,3x2,4 är avsedd för en axel diam 16,0 mm och då är o-ringspåret diam 12,0 mm, nu är roderbeslagets axel diam 15 mm vilket då gör ett visst spel till hålbeslaget i akterstäven s...
- 24 apr 2021 21:39
Ja du har rätt Gardena art. nr 5303 benämns 9 mm. När jag mätte på en Gardena koppling där O-spåret var 11,2mm, O-spåret på mina rodertappar är 12,0 mm , ytterdiam 15mm om man räknar på omkretsen O-ring inv. 9mm och 12mm, vilket skulle göra en töjning med c:a 9mm vilket verkar vara i mesta laget. Va...
- 24 apr 2021 18:30
I föregående inlägg lämnas en uppgift om mått på oring. "Med reservation för att det kanske finns andra roderbeslag så var mina o-ringar 9 mm vilket också överensstämmer med med hänvisningen till Gardenas o-ringar till deras slangkopplingar." O- spåret på Gardena koppling är 11,2mm och för...
- 21 apr 2021 19:54
- Tråd: Böldpest i roder, flisor på insidan?
- Svar: 9
- Visningar: 11535
Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?
Blir lite fundersam vad du avser vara böldpest, vilket jag upplever vara en mängd mindre blåsor, öppningar, i gelcoaten, över en yta. Har du därför slipat ned gelcoat och därmed om det varit en utbuktnig som gjort att det då har brutet igenom laminatet och när rodret är skumfyllt är det som framkomm...
- 07 apr 2021 15:04
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bomfeste proctormast
- Svar: 8
- Visningar: 8736
Re: Bomfeste proctormast
Hej. Jag uppfattade det fel att det var "sleiden som brukes for att feste bommwn till masten",som du förlorat, det kan nóg vara svårare att få tag på denna, möjligen om någon har en havererad mast som man tagit undan vissa delar från den. vilket skulle underlätta för dig. Ang. frågan om lä...
- 07 apr 2021 08:48
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bomfeste proctormast
- Svar: 8
- Visningar: 8736
Re: Bomfeste proctormast
Är det en sådan länk som du saknar.?
L-Å Andersson
[attachment=0]P1010621.JPG[/attachment
L-Å Andersson
[attachment=0]P1010621.JPG[/attachment
- 16 mar 2021 22:26
- Kategori: Lyft
- Tråd: Centrumlyft
- Svar: 57
- Visningar: 85586
Re: Centrumlyft
Intressant att se detta kompletta lyftset då med bandstroppar som jag här var inne på tidigare , den last bärande stroppen, 3,25 t är då försedd med en kraftig schackel som fästes i öglan i kölsvinet, vilket jag tidigare i den här tråden har framhållit vara en säker metod. Om någon undrar varför jag...
- 27 feb 2021 09:34
- Kategori: Lyft
- Tråd: Centrumlyft
- Svar: 57
- Visningar: 85586
Re: Centrumlyft
"Vilken längd ska man ha på slingen om man vill lyfta som på bilden nedan?" Jag har ingen erfarenhet av att lyfta på detta sätt men metoden har sina fördelar. Längden beskrivs vara rundsling l- 4,2m, omkr. 8,4m. "Kan inte se att 4,2 m finns att köpa vilket nämns nedan" Eftersom m...