Sökningen fann 276 träffar
- 13 apr 2011 10:10
- Kategori: Roder
- Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
- Svar: 76
- Visningar: 107616
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Har med intresse följt din beskrivning att renovera roderbeslag. Fick därmed en kick att lyfta av rodret och kolla upp statusen på på tapparna, konstaterade då att den mittre tappen var mest sliten som jag uppmätte till diam 14,6mm, vilket ej åtgärdas nu men det finns anledning att hålla koll på slit ...
- 03 okt 2010 15:33
- Kategori: Lyft
- Tråd: Uppläggningsproblem! Vagga?
- Svar: 11
- Visningar: 25911
Re: Uppläggningsproblem! Vagga?
Hej Kristina. Jag har en vagga till IF som jag inte kommer att använda p.g.a, att jag bytt ut den mot en vagga i järn. Den består av längsgåede träbalkar med 2 tvärgående stålbalkar och 4 stödbockar, och är i bra skick. Om den kan vara av intresse finns den i Motala, den är demonterad och kan fraktas ...
- 14 jun 2010 21:34
- Kategori: Skrov
- Tråd: Lister rufflucka
- Svar: 1
- Visningar: 5842
Re: Lister rufflucka
Jag kan beskriva hur jag utfört tätningen av listerna. Efter ett mindre läckage som uppkom vid listerna, tog jag bort dessa och rensade från tätmassa. Vid återmonterig använde jag silicone som jag påförde mot plastkanten till en sträng som bör ha en viss höjd för att täcka upp eventuella skevheter. I ...
- 23 sep 2009 15:03
- Kategori: Lyft
- Tråd: Centrumlyft
- Svar: 57
- Visningar: 96673
Re: Centrumlyft
Hej ! Jag kan lämna ett bidrag hur jag lyfter min IF. Med en 3 tons rundsling som är 6m i omkrets ( l=3 m) + en klassad schackel för 2,5 ton. Jag har gjort lämpliga linor till yttre vantfästen + lyrschackel med 10mm bult, Total längd är 2180mm. Med detta arrangemang lyfter jag båten vågrätt. IF1426 i ...
- 10 apr 2007 21:03
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Köket !
- Svar: 9
- Visningar: 16381
Tack Marek för svaret på mitt inlägg. Jag har ingen egen hemsida, kan därför inte förmedla bilder den vägen, har ej heller någon ambition att göra ett stort uppslag av min pentrylösning. Sign. Suzanne efterlyste "alternative plasseringer" av köket, vilket jag hade en egen lösning på, om intresse finn ...
- 01 apr 2007 20:40
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Köket !
- Svar: 9
- Visningar: 16381
En synpunkt på kök i IF. När jag bytte ut mitt äldre kök mot ett Origo 3000, vilket är tyngre och högre, ansåg jag att marginalen till rufftaket var i minsta laget för att placeras på den nedfällbara skivan som IF är utrustad med. Därmed har jag tillverkat en utdragbar pentrylåda, i en hängande stabi ...