Sökningen fann 114 träffar

av Jim
09 jun 2020 09:12
Kategori: Beslag
Tråd: Förstagsrulle för hakad fock?
Svar: 5
Visningar: 9536

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Bara en liten tanke och kanske lite off topic, en fock eller genua med hakar har normalt inte UV-skydd i akter- och underlik. Så när man rullar in den så är sömmarna de första 30-40 cm i akter- och underlik rätt så utsatta för väder och vind. Lättast att skydda förseglet på rulle är att ha ett förse...
av Jim
09 jun 2020 06:27
Kategori: Allmänt
Tråd: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Svar: 8
Visningar: 12922

Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm

Att ha en säkerhetslina längs däcket är nog, precis som skrivs, bäst om man kan få hjälp att komma ombord igen. Seglar man ensam skulle jag satsa på 2 krokar (egentligen 3 krokar). Jag har för mig att jag har sett olika längder på säkerhetslina men om det inte går att hitta så skulle jag också tillv...
av Jim
08 jun 2020 21:27
Kategori: Skrov
Tråd: Vattenskadad mastbalk
Svar: 13
Visningar: 16606

Re: Vattenskadad mastbalk

Är det inte fogskum som man fyllt hålet med innan man spacklat/plastat igen det?
Är det mjukt när du sticker i fyllningen med en skruvmejsel? Om det skulle vara fogskum så kan du skrapa bort det så att du kan se statusen på träet i mastbalken.
av Jim
08 jun 2020 21:20
Kategori: Allmänt
Tråd: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Svar: 8
Visningar: 12922

Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm

På vår stora båt har vi båda varianterna av säkerhetslina till selen. Den med en krok använder vi när vi har en lina uppspänd från för till aktern längs däcket. Den med 2 krokar använder jag när vi inte har linan på däcket uppspänd. Med två krokar kan man hela tiden ha en krok kopplad medan man kryp...
av Jim
01 jun 2020 08:50
Tråd: Montera bort innertak
Svar: 4
Visningar: 9451

Re: Montera bort innertak

Kan bara nämna att jag inte lyckades få ut min skiva hel. Jag hade i och för sig inte plockat bort lucklisterna i nedgången. Det borde ha gett ett par cm till. Sen beror det kanske också mycket på i vilket skick takskivan är. Min hade en del vattenskador och rätt så många skruvhål.
av Jim
16 maj 2020 14:17
Kategori: Annat
Tråd: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
Svar: 9
Visningar: 18450

Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration

Några gånger har jag stått i valet och kvalet om jag skall göra nytt eller försöka renovera eller laga något som till en början ser väldigt trasigt ut. Här är ett exempel. TPRD6857.png Den främre skivan i förpiken hade en lucka uppsågad i överkant. Från början planerade jag att göra en ny skiva men ...
av Jim
14 maj 2020 09:58
Tråd: Bomtält
Svar: 14
Visningar: 24639

Re: Bomtält

Ser mycket bra ut!. Har själv gått och funderat på att sy ett själv men det ligger fortfarande något år fram i min tidplan. Återkoppla gärna efter årets säsong hur tältet fungerade.
av Jim
14 maj 2020 06:46

Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration

Tack Johan! Jag har alltid föredragit klarlack framför oljning så jag har använt en halvmatt klarlack. Allt trä har fått mellan 6 och 8 lager lack. Det som förvånar är ju att träet oftast går att få rätt så snyggt trots att det kanske såg rätt så sorgligt ut från början. Svart trä runt skruvhål har ...
av Jim
13 maj 2020 17:41

Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration

Nu är det snart dags för sjösättning. Ambitionerna var många i höstas och växte hela tiden under vintern men nu är det dags att dra i bromsen och njuta av det som har gjorts under vintern och våren. Fokus har legat på att göra vid förpiken och här kommer lite inspirationsbilder från renoveringen. Så...
av Jim
14 apr 2020 13:54
Tråd: Skott och inredning
Svar: 7
Visningar: 12067

Re: Skott och inredning

Det låter ju logiskt. Om jag skall fixa det så är det nog i ovankant jag får ta av tre-fyra centimeter. Tar jag i underkant så kommer inte skivan att nå upp till rufftak/mastbalk. Men samtidigt tycker jag det är lite charmigt så jag tror jag behåller det som det är :P Det har inte stört mig tidigare...
av Jim
13 apr 2020 19:41
Tråd: Skott och inredning
Svar: 7
Visningar: 12067

Re: Skott och inredning

Nu när jag börjat renovera inredningsskivorna så blev jag lite förbryllad. Efter att jag slipat skivorna så skulle jag sätta tillbaka listen för "locket" på babords garderob och konstatera att babords aktre garderobsskiva och "frontskivan" inte ansluter på samma höjd. När jag tit...
av Jim
13 apr 2020 19:28
Tråd: Förberedelser innan bottenmålning?
Svar: 16
Visningar: 23495

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Lite förenklat kan man säga att om du har en mjuk/självpolerande färg så får du färg på handen om du drar den över botten. Man kan normalt måla en självpolerande färg ovanpå en hård bottenfärg medan det inte går att måla en hård bottenfärg ovanpå en självpolerande. Sen finns det givetvis vissa sorte...
av Jim
09 apr 2020 19:24
Tråd: Förberedelser innan bottenmålning?
Svar: 16
Visningar: 23495

Re: Förberedelser innan bottenmålning?

Epoxilim har en förmåga att att rinna om man inte har förtjockare eller mikroballonger i limmet. Det enklaste är att hitta ett färdigt epoxispackel. Vissa Plastic Padding produkter fungerar också. Jag har ibland använt PP till mindre lagningar under vattenlinjen både på bly och glasfiber och det har...
av Jim
31 mar 2020 12:27
Kategori: El
Tråd: Hjälp med elinstallation
Svar: 6
Visningar: 11015

Re: Hjälp med elinstallation

Min erfarenhet är att man oftast skall riva ut gamla el-system. Speciellt om man känner att det är oöverskådligt. Om du tittar på https://sutars.com/ så finns där en del tips. Söker du på "kopplingsschema" + "elsystem" + "båt" så lär du också hitta en hel del. Man skall...
av Jim
16 mar 2020 14:57
Kategori: El
Tråd: länspump
Svar: 6
Visningar: 13571

Re: länspump

Många kloka synpunkter och visst är det stor skillnad på sittbrunnen på en IF och en Nordisk Folkbåt. Vi hade i och för sig aldrig problem med överbrytande sjö utan majoriteten av vattnet kom in mellan plankorna och i första hand en vecka efter sjösättning. Jag tror att Joel tänker sig en elektrisk ...