Sökningen fann 114 träffar
- 22 nov 2021 17:56
- Kategori: Annat
- Tråd: Snygga upp inredning
- Svar: 10
- Visningar: 10348
Re: Snygga upp inredning
Jag tror det är svårt att få skivorna riktigt fina om man inte plockar ut inredningen. I mitt fall räckte det inte med teakcleaner utan jag var även tvungen att slipa skivorna och det är nog näst intill omöjligt att göra om de sitter kvar i båten. Risken är i alla fall stor att man skadar skivorna. S ...
- 14 nov 2021 08:42
- Kategori: Skrov
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 142
- Visningar: 179781
Re: Självlänsar
Det är förmodligen som Johan skriver. Vi har som sagt korsade slangar och jag kan nog säga att vi aldrig fått in vatten i sittbrunnen via självlänsen när vi seglat i hårt väder.
- 05 nov 2021 16:46
Jag har kryssarmerad PVC-slang som är korsdraget. Där slangarna korsas sitter en slangklämma om båda slangarna som gör att de inte kollapsar/kläms ihop och det verkar ha fungerat väldigt bra.
När jag byter ventilerna till våren så är det den lösningen som jag kommer att försöka använda.
När jag byter ventilerna till våren så är det den lösningen som jag kommer att försöka använda.
- 25 okt 2021 18:30
Det var ju inte alls bra. Jag vet inte om det finns motsvarande ventil i kompositmaterial. Servisventiler för vattenledningar är ibland gjorda av kompositmaterial och är oftast kilslidsventiler. Jag har för mig att jag har sett 25 mm servisventiler men vet faktiskt inte vilka dimensioner de finns i. ...
- 22 okt 2021 09:38
- Kategori: El
- Tråd: Installation av solpanel
- Svar: 78
- Visningar: 111520
Re: Installation av solpanel
Precis som Nils och Johan har jag mina paneler på luckorna till akterstuven och har inte hellre upplevt några problem att stå på just dessa solceller. De är ju tillverkade för att kunna gå på dem. Precis som Nils skriver så får man tänka lite när man drar kablarna så att det finns tillräckligt slack ...
- 11 okt 2021 16:35
- Kategori: Tursegling
- Tråd: skum till madrasser
- Svar: 6
- Visningar: 18192
Re: skum till madrasser
Man kan även köpa färdiga IF-dynor från Seacamper i Berlin https://seacamper.net/index.php/if/if-shop-products . De kostar 963 EUR inklusive tysk moms men exklusive transport. Jag har hört på omvägar att danska IF-seglare har köpt sådana dynor. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av Seaca ...
- 08 aug 2021 12:21
- Kategori: Annat
- Tråd: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
- Svar: 9
- Visningar: 18868
Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
Det har ju gått ett tag sedan jag sist la upp lite inspirationsbilder här. I vintras och våras har renoveringen av resten av båten fortsatt och här kommer lite ytterligare bilder från båten. D87727CE-26FF-4F2A-8507-7B62C4A720DB.jpeg B1396BAF-B319-49DB-B8E2-E7284A60EE99.jpeg 21DB8E5D-4E30-4E89-91BF-33 ...
- 28 jun 2021 15:25
- Kategori: Rigg
- Tråd: Knarrande mastfot
- Visningar: 6804
Re: Knarrande mastfot
Det är inte så enkelt att det är bombeslaget som knarrar? Jag har råkat ut för detta på fler av mina tidigare båtar, att både kick och bombeslaget knarrar. Det brukar lösa sig med en teflon/plastbricka på rätt ställe.
Jag har dock aldrig hört knarrandet på vår IF.
Jag har dock aldrig hört knarrandet på vår IF.
- 25 jun 2021 07:19
- Kategori: El
- Tråd: Installation av solpanel
- Svar: 78
- Visningar: 111520
Re: Installation av solpanel
Jag har några frågor till andra som har dubbla paneler på akterluckor eller på annan plats; Har du kopplat panelerna parallellt eller seriellt? Har du monterat dioder? Vilken installerad effekt har du? Hur mycket energi laddas typiskt per dygn? Vilken högsta effekt förmår dina paneler att ge? Jag ha ...
- 10 jun 2021 19:44
- Tråd: Besticklådan, IF-ens viktigaste del
- Svar: 33
- Visningar: 52834
Re: Besticklådan, IF-ens viktigaste del
Min besticklåda var allt för sorglig och gick inte riktigt att rädda. Så en dag hittade jag en besticklåda i bambu som inte var allt för stor. Det gick till och med att få dit två, så nu finns det även plats till korkskruven och ölöppnaren
- 25 apr 2021 09:16
- Kategori: Roder
- Tråd: Diameter på o ringar?
- Svar: 12
- Visningar: 16327
Re: Diameter på o ringar?
Ja du har rätt Gardena art. nr 5303 benämns 9 mm. När jag mätte på en Gardena koppling där O-spåret var 11,2mm, O-spåret på mina rodertappar är 12,0 mm , ytterdiam 15mm om man räknar på omkretsen O-ring inv. 9mm och 12mm, vilket skulle göra en töjning med c:a 9mm vilket verkar vara i mesta laget. Va ...
- 24 apr 2021 21:03
- Tråd: Diameter på o ringar?
- Svar: 12
- Visningar: 16327
Re: Diameter på o ringar?
Det var mycket intressant. Jag hade med min låda med diverse o-ringar när jag skulle byta ringarna på mitt roder. 10 mm var för stora så jag fick gå ner till 9 mm för att ringarna skulle sitta lagom löst i spåret. Då är det kanske så att det kan skilja lite i storlek på rodertapparna? Den Gardena o-r ...
- 23 apr 2021 14:07
- Kategori: Rigg
- Tråd: Masthaveri
- Svar: 1
- Visningar: 4715
Masthaveri
Jag satt och tittade på ”Havets hjältar” på kanal 5 härom kvällen. I avsnitt 8 säsong 2 var det en IF som fått masthaveri. Är det någon som vet vad det berodde på? Masten såg hel ut och jag misstänker att förstaget gett upp eller att bulten i mastfoten saknades men det kan ju givetvis ha varit ett un ...
- 20 apr 2021 06:38
- Tråd: Barn i IF-båt
- Visningar: 16872
Re: Barn i IF-båt
Det går utmärkt att sätta en skiva i ruffnedgången och fästa cykelstolen i den men man blockerar ju nedgången så jag skulle nog rekommendera dig att gör som de flesta skrivit ovan. Lägg några sittdynor i botten på sittbrunnen tillsammans med några leksaker. I bästa fall så somnar småttingen snabbt. V ...
- 19 apr 2021 17:45
- Tråd: Roderrenovering
- Svar: 8
- Visningar: 13442
Re: Roderrenovering
Det finns förmodligen lite glappmån mellan skruven och klossen. Jag kunde ta en vanlig spårskruvmejsel och sticka in mellan klossen och rodret. På så sätt så gick det att”massera” klossen lite så att det blev plats till ett bågfilsblad mellan roder ock kloss. 2787C6C0-6344-4CC6-B97C-8612E4CC5E68.jpeg ...