Sökningen fann 114 träffar

av Jim
14 aug 2022 11:51
Kategori: Roder
Tråd: Erfarenheter av roderlås?
Svar: 12
Visningar: 17846

Re: Erfarenheter av roderlås?

Ni som faktiskt har fäst ett roderlås av denna typ (Aronowitsch & Lyth AB) - hur har ni gjort? Har väldigt lite erfarenhet av att borra i gelcoat och plast och vet inte heller hur stabilt det är. Räcker det att borra, försänka och använda sikaflex med medföljande skruvar, eller bör jag bulta med bri ...
av Jim
15 jul 2022 11:36
Kategori: El
Tråd: Installera kylbox på befintligt system
Svar: 3
Visningar: 2393

Re: Installera kylbox på befintligt system

Orange säkring brukar väl vara 5A, sen är det precis som Johan skriver, bäst att kolla dimensionerna på kablarna och när man ändå är igång kanske kolla att de ser fräscha ut. Jag installerade en kylbox, som många andra också gjort här på forumet, för något år sedan men har väl insett att det kräver l ...
av Jim
17 jun 2022 11:24
Kategori: El
Tråd: Takarmatur i ruffen Marieholm 26
Svar: 5
Visningar: 2774

Re: Takarmatur i ruffen Marieholm 26

Jag hade en liknande lampa men den skulle man klämma ihop ”glaset” så lossnade det men det ser inte ut som om du har den möjligheten. Det är inte så enkelt att den bara skall vridas? Jag misstänker att du vill använda den igen vilket utesluter mer våldsamma metoder. Du kan inte lite försiktig lossa t ...
av Jim
17 jun 2022 06:30
Kategori: Annat
Tråd: Invändig renovering av Mon Ami
Svar: 48
Visningar: 23352

Re: Måla gelcoat

Nationaldagen och efterföljande dagar spenderar vi med att måla gelcoat och topcoat där vi inte ska ha skrovbeklädnad. Det är lite knepigt med vädret, ena stunden är det för kallt och i nästa stund för varmt. Vid ett tillfälle har vi otur när det börjar regna strax efter att vi lagt topcoaten, och s ...
av Jim
17 jun 2022 06:22

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Andreas, min kåpa satt som berget och jag försökte också med våld dra loss den men var till sist rädd för att skada kåpan. Så då började jag kolla alla skruvhålen och det visade sig att det satt ett par avbrutna skruvar som jag inte riktigt upptäkt när jag lossade de andra skruvarna. När det inte fan ...
av Jim
29 maj 2022 17:35
Kategori: Skrov
Tråd: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?
Svar: 7
Visningar: 9587

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Jag har ingen erfarenhet av Julas polyester men det borde ju inte vara några problem att plasta igen ett litet hål under vattenlinjen med polyester. Personligen använder jag bara epoxi under vattenlinjen även om jag vet att det är att ta i. Om du fasar av hålet ut och invändigt sen klipper du till gl ...
av Jim
29 maj 2022 17:23
Kategori: Rigg
Tråd: Infästning av spridare och spridarnock på Seldénmast
Svar: 2
Visningar: 1997

Re: Infästning av spridare och spridarnock på Seldénmast

Jag har en genomgående 3 eller 4 mm maskinskruv med låsmutter som håller spridarnocken och en liknande lösning vid spridarfästet vid masten. Jag tror det är en 8 eller 10 mm maskinskruv med låsmutter. Jag har lite svårt att mäta dem nu när masten är på. Det borde även gå med lämplig genomgående riggb ...
av Jim
18 maj 2022 17:41

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Precis som Johan skriver känns mycket igen. Jag ser att du också har sprickor i överkant av dina bottenstockar. Jag har alltid försökt återanvända så mycket som möjligt av inredningen som bara går. Mindre slipskador på skivorna går att fixa med lite bets i lämplig kulör och ett gäng spritpennor i oli ...
av Jim
16 maj 2022 21:00
Tråd: Segelkapell
Svar: 16
Visningar: 8372

Re: Segelkapell

Snyggt kapell, förresten! Det påminner lite om mitt. Den annars vanliga förstoringen framme vid masten behövs ju inte alls när seglet är rullat. Den lilla ”kragen” vid masten är nog segelmakarens lilla inre estet som är orsak till. Den fyller ingen större funktion mer än att det är lite lättare att ...
av Jim
15 maj 2022 17:11
Tråd: Segelkapell
Svar: 16
Visningar: 8372

Re: Segelkapell

Jag har också replik på min stor. Det är inga större problem att rulla den och låta den sitta kvar på bommen. Ett tag använde jag det gamla bomkapellet för stor med travare men efter ett tag fick jag sytt ett som passar seglet bättre. DCC7FC67-44D7-4700-97D2-13B763CDCB8B.jpeg Då går ju lite lättare a ...
av Jim
17 apr 2022 14:08
Kategori: Tursegling
Tråd: skum till madrasser
Svar: 6
Visningar: 18192

Re: skum till madrasser

Det slutade med att jag till sist beställde madrasserna från Seacamper. Det var inga problem att beställa direkt från deras hemsida. Tänk på att det finns två olika set madrasser ett till den klassiska IF:en och ett till den nya IF:en. När jag skulle beställa var det lite strul med kostnaden för frak ...
av Jim
11 apr 2022 16:19
Tråd: Torrboll eller fuktslukare, enkel "gör det själv" variant.
Visningar: 11886

Re: Torrboll eller fuktslukare, enkel "gör det själv" variant.

Återkoppling från en torrboll :P När jag idag tog av presenningen och öppnade upp båten kunde jag glatt konstatera att mina hemmagjorda torrbollar fungerat bra i vinter. Det var mellan 10 och 15 cm vatten i de två 12-litershinkarna och kanske 1 till 2 dl salt kvar i durkslagen. Alla ventiler har vari ...
av Jim
05 apr 2022 19:35
Kategori: Skrov
Tråd: Kölstockar?
Visningar: 2275

Re: Kölstockar?

Nej några sådana har jag inte i min IF. De tillhör motorbädden med all sannolikhet.
Däremot sitter det in bottenstock ungefär rakt nedanför ruffnedgången där kölsvinet går över i den djupa delen.
798BE6D4-BF13-4178-BA4F-0FAC12EC9749.jpeg
798BE6D4-BF13-4178-BA4F-0FAC12EC9749.jpeg (156.59 KiB) Visad 2258 gånger
av Jim
03 apr 2022 08:19
Kategori: Roder
Tråd: Nya stoppklossar
Svar: 2
Visningar: 2067

Re: Nya stoppklossar

Precis som Maja skriver så kan man göra klossarna av trä. Det finns även möjlighet att köpa en liten bit teflonplast eller liknande från en leverantör som säljer olika plastmaterial. Det finns många olika plastmaterial man skulle kunna använda. När jag seglade OK-jolle så köpte jag ibland plastskivor ...
av Jim
23 nov 2021 14:43
Tråd: Snygga upp inredning
Svar: 10
Visningar: 10348

Re: Snygga upp inredning

Jag chansade faktisk med att torrslipa med 240 och 180 papper men jag hade blandning av olja och lack på mina skivor. Först försökte jag med varmluftspistol och skrapa men det fungerade inget vidare så till sist blev det den oscillerande slipen. Viktigt att skivorna ligger ordentligt plant för preci ...