Sökningen fann 114 träffar
- 21 okt 2018 16:29
- Kategori: Lyft
- Tråd: Vagga till If-båt
- Svar: 12
- Visningar: 24625
Re: Vagga till If-båt
Då är båten uppe på land och jag tänkte bara återkoppla lite hur vaggan fungerade, alldeles utmärkt" Det enda jag inte fick på plats var ett par klossar under så de ligger direkt på marken nu. Jag tror inte heller man skall korta kedjorna så mycket mer än till två meter. När vi skulle lyfta upp Ila s ...
- 02 okt 2018 16:31
Då kommer fortsättningen här! Om man väljer att använda spännband så är det ju rätt så enkelt. Införskaffa ett par kraftiga spännband med krokar som fungerar över relingen. Kanske behöver man skära till fyra bitar med lite grövre plastslang som man klyver och trär över relingen innan man fäster kroke ...
- 23 sep 2018 18:15
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Klassregel D.11.3 (ii) Inredning salong - Hängskåp
- Svar: 3
- Visningar: 8709
Re: Klassregel D.11.3 (ii) Inredning salong - Hängskåp
Tack för svaret Maja! Det var ju bra, för jag gillar skjutluckorna. Det innebär som jag förstår det; att det måste vara luckor av akrylplast eller är det ok att byta ut skjutluckorna av akrylplasten till skjutluckor av plywood? Mina skjutluckor släpper lite i spåret och jag måste ändå se över dem så ...
- 23 sep 2018 16:53
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Klassregel D.11.3 (ii) Inredning salong - Hängskåp
- Svar: 3
- Visningar: 8709
Klassregel D.11.3 (ii) Inredning salong - Hängskåp
När jag sitter och läser klassreglerna så misstänker jag att hängskåpen i salongen på min IF är "regelvidriga". IMG_20180920_094043.jpg Dels är de skjutluckor som finns där inte av marin plywood och dels är det skjutluckor. Att luckorna är av akryl är väl inte så mycket att orda om då det uttrycklige ...
- 23 sep 2018 16:38
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Tillverkningsnummer
- Svar: 5
- Visningar: 12538
Re: Tillverkningsnummer
Jag har en skylt i min SB garderob men den säger inte så mycket. IMG_20180920_094051.jpg Mycket av den saknade informationen kan jag hitta bland båtens papper men det hade ju varit trevligt med en läsbar skylt i garderoben. Jag misstänker att detta kan vara ett rätt så vanligt problem med "folie ...
- 20 sep 2018 15:46
Nu börjar ju höstupptagningen snart bli rätt så påtaglig. Som så många andra köpte vi vår IF utan vagga och efter att ha kollat runt lite här på forumet så hittade jag ritningar och en hel del information om "Danskvaggan". Detta tillsammans med empiriska studier i Småbåtshamnen så tänkte jag att jag ...
- 04 sep 2018 21:40
- Kategori: Skrov
- Tråd: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar
- Svar: 7
- Visningar: 13215
Re: Byte innerskrovsklädsel, mögel, genomföringar
Vi hade samma typ av skrovisolering på vår Shipman 28 från 75. Det som vi upplevde som ett problem var att det var helt omöjligt att få bort möglet från sömmarna. Förmodligen så fanns det mögel inne i skummet så även om vi tvättade med klorin så kom det tillbaka. Det behöver ju egentligen inte vara e ...
- 03 sep 2018 20:46
- Tråd: Knä vid röstjärn
- Svar: 52
- Visningar: 73863
Re: Knä vid röstjärn
Tack för svaret Johan. Just nu har vi båten i Höganäs och Fanta som grannlåt så jag får väl se om jag kan ta en koll där. Sen skall båten ner till Limhamn.
Jag skall kolla fribord och däck lite noggrannare runt röstjärnen och sen se vad som känns lämpligt.
Oavsett så skall röstjärnen bytas.
Jag skall kolla fribord och däck lite noggrannare runt röstjärnen och sen se vad som känns lämpligt.
Oavsett så skall röstjärnen bytas.
- 03 sep 2018 19:57
- Tråd: Knä vid röstjärn
- Svar: 52
- Visningar: 73863
Re: Knä vid röstjärn
Hej, jag hoppar in lite i den här tråden. Jag har nyligenskaffat en IF (1842) och håller just nu på att gå igenom ”att göra listan”. En sak jag funderar över är hur många som förstärkt sina båtar med knän och hur många som Nöjt sig med att endast byta röstjärnen. Jag måste berömma er alla för ett fan ...