Sökningen fann 26 träffar

av norling
20 okt 2011 20:26
Kategori: Roder
Tråd: järn i rodret?
Svar: 3
Visningar: 8322

järn i rodret?

Håller på att skrapa bottenfärg på mitt roder från -74. längst ner strax under nedersta maljan på sidan/framkant av rodret finns en liten skada. när jag skrapade rent i den stötte jag på järn några millimeter in, är det inplastade förstärkningar?
av norling
03 okt 2011 16:33
Kategori: Skrov
Tråd: Läckande IF-E
Svar: 16
Visningar: 21760

Re: Läckande IF-E

Jag borrade ur "tapparna" - alltså de korta plaststosarna i sittbrunnsdurken och satte dit försänkta bordgenomföringar, nu finns plats för dubbla slangklämmor!
av norling
17 jun 2011 11:35
Kategori: Allmänt
Tråd: If 2159
Svar: 12
Visningar: 18148

Re: If 2159

Någon som vet något om IF nr 1638? Detta är segelnummer, skrovnummer har ej återfunnits - garderoben är borttagen, och med den försvann nog numret...
av norling
17 jun 2011 11:32
Kategori: Motor
Tråd: Problem med utombordaren
Svar: 10
Visningar: 32662

Re: Problem med utombordaren

Kan det vara så att motorn blir att luta så kraftigt att vevhusolja rinner upp i cylindern? Man får ju inte lägga en fyrtaktare på fel sida!
av norling
15 maj 2011 14:18
Tråd: Fjärreglage till snurran
Svar: 2
Visningar: 8932

Fjärreglage till snurran

Nu har jag monterat och provat reglage till vår snurra, det är en 6 hp Tohatsu Sailpro. Enspaksreglaget placerades inne i BB stuvfack och kablarna drogs upp genom däck och vidare till snurran. Det var kalas att slippa klättra på akterdäck vid första tilläggningen! Bör kanske påpeka att vi inte kapps...
av norling
05 maj 2011 09:16
Kategori: Tursegling
Tråd: Placering av Lagunbordfäste?
Svar: 6
Visningar: 12664

Re: Placering av Lagunbordfäste?

Vårt Lagunafäste sitter i framkant av babords stuvfack, alltså akter om skotbalken. Detta ger bra svängrum för bordet. I ruffen sitter det några dm akter om bb garderob. Att byta från originalet med klumpiga rör som skulle gängas i kärva gängor, till Laguna var det bästa vi gjort!
av norling
03 maj 2011 08:09
Kategori: Rigg
Tråd: Bom långt ned och travare som åker ur?
Svar: 10
Visningar: 13299

Re: Bom långt ned och travare som åker ur?

Det finns olika sätt att hålla travarna kvar i rännan,t.ex. genom att borra hål nederst i denna och sätta en sprint på tvären, eller en stoppskruv "segelstoppare" nr 3958-1 hos Hjertmans.
av norling
30 mar 2011 16:55
Tråd: Erfarenheter av utombordare
Svar: 24
Visningar: 49408

Re: Erfarenheter av utombordare

Vi har köpt en Tohatsu 6 hk 4-takt "segelbordare" som vi kört en säsong nu, motorn är förhållandevis lätt, tyst och har generator. Vi kommer i år att installera fjärreglage monterat i babords kistbänk för att slippa klänga på akterdäck vid tilläggningar. tror det blir kalasbra! :)
av norling
16 aug 2010 11:44
Kategori: Beslag
Tråd: Bomliksträckare och roderfråga
Svar: 7
Visningar: 11817

Re: Bomliksträckare och roderfråga

Loggen är en Silva Power!
av norling
16 aug 2010 11:26
Kategori: Annat
Tråd: Ritning ryggstöd
Svar: 3
Visningar: 7271

Re: Ritning ryggstöd

Hakgångjärn finns på Clas Ohlsson, två trekantiga tunna plywoodbitar med gångjärn på baksidan av ryggstöden håller dem nere vid användning - gör gärna fler korta ryggstöd än ett långt! kan stuvas i garderoben nattetid!
av norling
28 jan 2010 10:21
Kategori: Annat
Tråd: Lacka inredning eller olja
Svar: 16
Visningar: 34125

Re: Lacka inredning eller olja

Jordslag/mögel på oljad teak kan tvättas bort med rödsprit enligt min erfarenhet sedan tidigare båtar. Min "nya" IF båt (som jag köpte i slutet av förra året) kommer att lackas invändigt med sidenmatt "Tre stjärnor-lack". Denna lack har jag använt tidigare - flagnar ej ,är luktsv...