Sökningen fann 26 träffar
- 20 okt 2011 20:26
- Kategori: Roder
- Tråd: järn i rodret?
- Svar: 3
- Visningar: 7939
järn i rodret?
Håller på att skrapa bottenfärg på mitt roder från -74. längst ner strax under nedersta maljan på sidan/framkant av rodret finns en liten skada. när jag skrapade rent i den stötte jag på järn några millimeter in, är det inplastade förstärkningar?
- 03 okt 2011 16:33
- Kategori: Skrov
- Tråd: Läckande IF-E
- Svar: 16
- Visningar: 21004
Re: Läckande IF-E
Jag borrade ur "tapparna" - alltså de korta plaststosarna i sittbrunnsdurken och satte dit försänkta bordgenomföringar, nu finns plats för dubbla slangklämmor!
Re: If 2159
Någon som vet något om IF nr 1638? Detta är segelnummer, skrovnummer har ej återfunnits - garderoben är borttagen, och med den försvann nog numret...
- 17 jun 2011 11:32
- Kategori: Motor
- Tråd: Problem med utombordaren
- Svar: 10
- Visningar: 31602
Re: Problem med utombordaren
Kan det vara så att motorn blir att luta så kraftigt att vevhusolja rinner upp i cylindern? Man får ju inte lägga en fyrtaktare på fel sida!
- 15 maj 2011 14:18
- Tråd: Fjärreglage till snurran
- Svar: 2
- Visningar: 8552
Fjärreglage till snurran
Nu har jag monterat och provat reglage till vår snurra, det är en 6 hp Tohatsu Sailpro. Enspaksreglaget placerades inne i BB stuvfack och kablarna drogs upp genom däck och vidare till snurran. Det var kalas att slippa klättra på akterdäck vid första tilläggningen! Bör kanske påpeka att vi inte kapps...
- 05 maj 2011 09:16
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Placering av Lagunbordfäste?
- Svar: 6
- Visningar: 12226
Re: Placering av Lagunbordfäste?
Vårt Lagunafäste sitter i framkant av babords stuvfack, alltså akter om skotbalken. Detta ger bra svängrum för bordet. I ruffen sitter det några dm akter om bb garderob. Att byta från originalet med klumpiga rör som skulle gängas i kärva gängor, till Laguna var det bästa vi gjort!
- 03 maj 2011 08:09
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bom långt ned och travare som åker ur?
- Svar: 10
- Visningar: 12774
Re: Bom långt ned och travare som åker ur?
Det finns olika sätt att hålla travarna kvar i rännan,t.ex. genom att borra hål nederst i denna och sätta en sprint på tvären, eller en stoppskruv "segelstoppare" nr 3958-1 hos Hjertmans.
- 30 mar 2011 16:55
- Tråd: Erfarenheter av utombordare
- Svar: 24
- Visningar: 47803
Re: Erfarenheter av utombordare
Vi har köpt en Tohatsu 6 hk 4-takt "segelbordare" som vi kört en säsong nu, motorn är förhållandevis lätt, tyst och har generator. Vi kommer i år att installera fjärreglage monterat i babords kistbänk för att slippa klänga på akterdäck vid tilläggningar. tror det blir kalasbra! :)
- 16 aug 2010 11:44
- Kategori: Beslag
- Tråd: Bomliksträckare och roderfråga
- Svar: 7
- Visningar: 11395
Re: Bomliksträckare och roderfråga
Loggen är en Silva Power!
- 16 aug 2010 11:26
- Kategori: Annat
- Tråd: Ritning ryggstöd
- Svar: 3
- Visningar: 7018
Re: Ritning ryggstöd
Hakgångjärn finns på Clas Ohlsson, två trekantiga tunna plywoodbitar med gångjärn på baksidan av ryggstöden håller dem nere vid användning - gör gärna fler korta ryggstöd än ett långt! kan stuvas i garderoben nattetid!
- 28 jan 2010 10:21
- Kategori: Annat
- Tråd: Lacka inredning eller olja
- Svar: 16
- Visningar: 32287
Re: Lacka inredning eller olja
Jordslag/mögel på oljad teak kan tvättas bort med rödsprit enligt min erfarenhet sedan tidigare båtar. Min "nya" IF båt (som jag köpte i slutet av förra året) kommer att lackas invändigt med sidenmatt "Tre stjärnor-lack". Denna lack har jag använt tidigare - flagnar ej ,är luktsv...