Vitalisera salutorget

Forumhantering

Moderator: Moderator

Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Vitalisera salutorget

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Jag tycker salutorget är mycket bra men jag tror den skulle kunna bli bättre om dom delar som kommer ut där verkligen fortfarande är till salu (anledningen till mitt inlägg är att jag ett antal gånger senaste 2 månaderna har försökt köpa något som redan är sålt).
Salutorget är bättre än blocket eftersom man vet grejorna som finns där funkar på en IF båt och om det blir lite större rotation på sidan kanske fler ser nyttan av att sälja via denna sida.
Mitt förslag är att en annons plockas bort efter 14 dagar automatiskt och skulle inte varan ha blivit såld så kan säljaren lägga in annonsen igen, på detta sätt kommer nog ännu fler att söka på denna sida. Mvh Fredrik Lundgren
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad roligt att du är nöjd med salutorget! Jag tycker själv det fungerar väldigt bra och har både sålt och köpt flera delar ganska omgående.

Du har en poäng med att korta annonstiden. Det är naturligtvis irriterande att finna att varan redan är såld när man tar kontakt. Men annonsören har i ett sådant fall inte riktigt följt salutorgets regler. Att korta annonstiden till endast 14 dagar är kanske lite onödigt drastiskt, dock. Vad tycker övriga användare?

Om du hittar en inaktuell annons som annonsören har glömt bort, kan du alltid kontakta salutorget@ifboat.se. Då kan en administratör ta bort en annons.

Den som har sålt sin vara uppmanar jag att snarast efter försäljning logga in och ta bort sin annons!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag nu tittar på Salutorget upptäcker jag att där finns gamla annonser som har gått långt över annonstiden 120 dagar. Så ska det inte vara. Jag felsöker saken just nu.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av Nils D »

johan swe-1870 skrev: 20 nov 2020 19:09 Att korta annonstiden till endast 14 dagar är kanske lite onödigt drastiskt, dock. Vad tycker övriga användare?
Fjorton dagar tycker jag är för kort. Om man skaffar ny utrustning under hösten där den som ersätts kan vara användbar för andra (segel, motor, etc.) vill jag kunna lägga ut en annons om de prylarna snarast. Men realistiskt är ändå att det är först till våren som köpintresset vaknar.

Inaktuella annonser som ligger kvar är förstås inte bra. Bland annat av det skälet att man som potentiell köpare kanske slutar att leta efter prylar där om man några gånger försökt köpa något som redan är sålt. Så något slags spärr måste nog till.

En smidig lösning, utöver att som nu ha en tidsgräns där annonsen automatiskt tas bort om den överskrids, vore kanske att ha en programfunktion som regelbundet, kanske en gång i månaden, skickade ett mejl till annonsören där det stod något i stil med "Din annons på salutorget har legat ute en månad. Om du inte vill ha den kvar så kan du klicka här <och sedan en knapp som tar bort annonsen>. Men det är kanske svårt att implementera en sådan funktion?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av maja »

I reglerna för salutorget står det att annonsen tas bort automatiskt efter 120 dagar. Men den funktionen fungerar inte i den version vi använder.

Men då kan man enligt min mening ta bort gamla annonser manuellt utan att fråga annonsören. Jag har gjort så regelbundet, men då har jag till en början bara inaktiverat annonsen till för att kunna återställa den om annonsören har önskat det.

Till en början kanske man skulle kunna göra annonsens införandedatum synlig för läsarna.

Det finns även nu i reglerna en uppmaning till annonsören att ta bort annonsen då den inte längre är aktuell.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 21 nov 2020 14:29 I reglerna för salutorget står det att annonsen tas bort automatiskt efter 120 dagar. Men den funktionen fungerar inte i den version vi använder.
Som jag skrev innan håller jag på och felsöker detta. Jag återkommer med information.
maja skrev: 21 nov 2020 14:29 Till en början kanske man skulle kunna göra annonsens införandedatum synlig för läsarna.
Datum för annonsens införande visas redan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
akumali2
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2018 23:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av akumali2 »

Hej, jag använder mig av smartphonen när jag surfar på salutorget och då kan man ej se datum då produkt lagts ut för försäljning/Mats
Mats Lindqvist
Nacka
//Orange IF 1976 SWE 2956
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av maja »

Inte heller på min smartphone syns införandedatum.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Hej intressant att vi fått igång en kreativ diskussion, jag tycker Majas förslag verkar vettigt. Jag vet att flera av dom som lagt ut säljannons och där jag fått kontakt (inte alltid kontaktbara) har man sagt att det vara problem att ta bort annonsen eller man har helt enkelt sålt båten och kanske inte bryr sig att ta bort annonsen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har åtgärdat felet. Nu avpublicerar salutorget automatiskt annonser som är mer än 120 dagar gamla, helt enligt bestämmelserna. 7 dagar innan annons löper ut sänds ett mail till annonsören. En större mängd gamla annonser har nu slutat visas.

Tack Fredrik för att du uppmärksammade mig på detta!

Vad gäller att införandedatum inte visas på smartphone, är det tyvärr bara att stå ut. Detta är en gratisversion som tydligen inte erbjuder alla inställningsmöjligheter. Som alternativ lösning får man använda datorn istället; då visas införandedatum.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Hej Johan, vilken energi du har, jag såg hur mycket klockan var när du var färdig. Toppenbra jobbat. Mvh Fredrik Lundgren
Christer B
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 apr 2019 13:13

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av Christer B »

Hej!

Jag är numera en f d ägare av IF-båt. Jag tror att i nya numret av ”Medvind” kommer att finnas en betraktelse om hur jag avyttrade min båt. Den skrotades, men jag la ut flera annonser på salutorget och lyckades sälja massor av prylar från min båt. Det kändes jättebra att de kom till nytta. Jag tror att även köparna var nöjda. Så, värna om salutorget!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vitalisera salutorget

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad roligt att du är nöjd med salutorget!

Jag tror också att Salutorget bidrar till båtens och klassens överlevnad. Skulle någon båt försvinna som din, är det synd. Men det är alltid bättre att se till att andra kan leva vidare genom att erbjuda delarna, än att skrota bort alltsammans.

Nästa nummer av Lättvind kommer att ha en liten nyhet vad gäller annonser från Salutorget. :!:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar