Ladda bilder

Forumhantering

Moderator: Moderator

Fredrik
Inlägg: 82
Blev medlem: 23 apr 2007 22:23
Segelnummer: 1928
Båtnamn: Primula
Ort: Nacka
Been thanked: 2 times

Ladda bilder

Inlägg av Fredrik »

Hej testar bara att ladda upp en bild , får se hur det går.. :shock:, nej det gick inte alls med en högupplöst.. ngn som har tips..? :roll:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ladda bilder

Inlägg av maja »

Fullformat blir alldeles för stort. Vi vill inte fylla hela vår server med onödigt stora bildformat.
Minska ner bilden till cirka 70-80 kB storlek. Den bifogade bilden har storleken 82 kB.

Tänk även på att bara vissa bildformat är kompatibla. jpg går bra.

Bilden nedan visar mitt storskotsarrangemang med 2 vagnar och en fast skotarn. Skotarmen är en Harken arm av den större modellen. X-skenan är original sedan 40 år tillbaka. Den ena vagnen är utbytt till en med 3 hjulpar med stor hjul och den andra kompletterad med en likadan. Båda vagnarna är köpta på Masnedö Båtcenter i Vordingborg.

Tyvärr finns inga sådana vagnar att köpa längre.

Fördelen med två vagnar är att det blir mindre behov att dra vagnen upp i lovart när man kryssar i lätt vind och i skvalpsjö. Fast skotarm med cleaten uppåtvänd är också bra och t.o.m. en säkerhetsfråga. Det är lättare att slita loss skotet uppåt snabbt än att trampa ner det. Dessutom använder jag ett Harken automatiskt spärrblock som automatiskt låser hjulet vid högre belastning. Då kniper aldrig cleaten utan blir alltid lätt att lossa.

Viss kostar det litet, några tusenlappar, kanske. Men det finns inga alternativ på Biltema eller Clas i Sjön om man nu vill ha denna funktionalitet. Men jag menar personligen att en hobby gärna kan få kosta en del. Men så sparade jag ju litet genom att återanvända X-skenan och använda standardvagnar med vanliga delrinhjul.. :P ... Kullagrade vagnar ger blir inte så mycket lättare att dra, menar jag, utan det beror nog mera på vilken utväxling man har på vagnarna.
Bilagor
Ingela - storskot med 2 vagnar 1_liten.JPG
Ingela - storskot med 2 vagnar 1_liten.JPG (81.95 KiB) Visad 8729 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ladda bilder

Inlägg av johan swe-1870 »

För att bild ska visas för alla utan problem rekommenderas att upplösningen är högst 800x600 pixlar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Ladda bilder

Inlägg av maja »

Ska det vara 600 x 800 pixlar om bilden är stående, eller sker justeringen automatiskt?.

En sådan (stående) bild får man väl skrolla litet, men det får man ju ibland göra med texten också. Och det är väl alltid bra med en så stor bild som möjligt... 8) .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar