Glapp i roder ?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

2248
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 dec 2006 17:27

Glapp i roder ?

Inlägg av 2248 »

Hej !
Är det någon som har eller har haft "glapp" i rodret ?Det är lite jobbigt i vågor ! Hur gör man något åt det ?Kan man utföra det själv ?
MvH 2248
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Jeg har ikke hatt det selv, men hørt om det. Tror det er relativt vanlig på litt eldre båter. Tror du må ha av roret og skifte foringene, da det er disse som er slitt.

Men her får du nok bedre svar fra noen som er mer kvalifisert enn meg.. :oops:
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Nyare båtar har o-ringar i spåren på rodertapparna som ska ta upp glappet. De behöver bytas annars sliter du på metallen i beslaget, och du irriteras av glappet.

På min båt är nu den mittre tappen så sliten att det är svårt att få o-ringen att sitta där den ska när du för på rodret nedåt med ny o-ring. Jag måste byta dem varje år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Inlägg av Jens IF-294 »

Jag har ett roder av modell äldre utan O-ringar där glappet börjar bli lite irriterande. Är möjligt att i efterhand konstruera en skåra och montera O-ringar, är det någon som har erfarenhet av det?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

För äldre roder med ingjutna tappar får man själv tillverka bussningar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Glapp i roder

Inlägg av Håkan IF-95 »

Jag har en äldre båt utan o-ringar. Glappet speciellt i den nedre lagringen är väldigt stort och eftersom tappen inte är rund längre så är det svårt att få dit bussningar på ett bra sätt. Jag har dessutom konstaterat att rodret inte sitter helt symmetriskt fäst på skrovet. Jag skulle gärna göra en ordentlig renovering av hela roderinfästningen. Hur bör jag gå till väga?
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Inlägg av Vallan »

maja skrev:För äldre roder med ingjutna tappar får man själv tillverka bussningar.
Någon som har tops på firmor som fixar sånt? helst i södra stockholmstrakten?

Hälsning
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Apoteket...engångssprutor av lämplig dimension.

Avklippta till lämplig längd och eventuellt uppslitsade om de har aningen för liten innediameter... 8)

Behåll kragen längst upp. Då glider bussningen ine ner för långt i hålet... :idea: ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF-95
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
Ort: Skärhamn

Glapp i roder av äldre modell

Inlägg av Håkan IF-95 »

Jag har en IF från 68, dvs med den äldre typen av tappar. Jag hade stort glapp, dessutom verkade både tappar och maljor vara snett infästa från början. Hålen i maljorna var dessutom inte alls runda. Jag bestämde mig för att renovera alltsammans.

Det visade sig bli ett stort projekt.
Jag skar med en vinkelslip upp så att jag fick ut tapparna . Tanken var att vända på dem och använda den oslitna delen av den L-formade tappen.
Jag lossade maljorna, fick hjälp att fräsa upp hålet till 23 mm och fick svarvat en bussning i delrin med ytterdiameter 23 mm och innerdiameter 16 mm (=tappens diameter).

Det svåra återstod sedan, att få allt infäst igen på ett korrekt sätt. Jag började med att gjuta in tapparna (den slitna delen) och använde då ett laserpass plus några hjälpbitar för att få dem på linje.

Jag fick borra upp hålen i skrovet för maljorna för att kunna justera positionerna. Jag fick också fila om maljorna så att hålen kom på rätt position i längsled.
Jag drog fast de två nedre maljorna, satte på rodret på båten och kollade att den tredje maljan passade. Sedan drog jag fast den.

Det är mycket viktig att både tappar och maljor är exakt upplinjerade, annars blir det spänningar när man vrider rodret (och snart glapp igen)
Håkan IF-95
Skriv svar