Böldpest i roder, flisor på insidan?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Awide
Båtnamn: Mon Ami

Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av Awide »

Hej, och tack för att bra forum.

Vi har hittat böldpest på vårt roder och började därför slipa ner rodret. När vi kommit ner en bit märker vi att det är som flisor i laminatet. Är det någon som vet om vi kommit ner till något annat material, eller om det är skadat laminat?
IMG_0686.jpg
IMG_0686.jpg (127.81 KiB) Visad 422 gånger
Jim
Has liked: 6 times
Been liked: 12 times
Kontakt:

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av Jim »

Det ser ju ut som frigolit men det borde det ju inte vara som distansmaterial för det suger vatten.
Med all sannolikhet så har du kommit ner till distansmaterialet oavsett vilket material det är.
Om du kollar här https://youtu.be/2B1doCVRt4Q så kan du se hur det ser ut inuti ett Marieholm 26 roder.
IF1426
Been liked: 15 times

Inlägg av IF1426 »

Blir lite fundersam vad du avser vara böldpest, vilket jag upplever vara en mängd mindre blåsor, öppningar, i gelcoaten, över en yta. Har du därför slipat ned gelcoat och därmed om det varit en utbuktnig som gjort att det då har brutet igenom laminatet och när rodret är skumfyllt är det som framkommer. Laminatet kring öppna delen blir då mycket utspetsad tunnt vilket bör återställas på lämpligt sätt.
Hur man åtgärdar kräver att man kan bedöma det färdiga resultatet.

L-Å Andersson
Awide
Båtnamn: Mon Ami

Inlägg av Awide »

Tack för videon Jim! Mycket riktigt ser det ut att vara distansmaterialet.

L-Å, jag är inte helt med på vad du menar. I denna blåsan kom det ättiksluktande vätska ur när vi punkterade den, varpå vi avlägsnade det blöta laminatet runt omkring. Vår tanke är att lägga nytt laminat med glasfiberväv och epoxy.
IF1426
Been liked: 15 times

Inlägg av IF1426 »

Hej
jag skall försöka ge ett råd. Böldpest ser jag som en mängd blåsor i gelcoaten som bildas av fickor i laminatet där vatten samlas och då tillsammans med lösningsmedelsrester, därav bildas en viss lukt, Blåsorna brukar finnas över större ytor, det var därför jag trodde du slipat bort gelcoaten enl. bilden, men det måste ha uppstått en rejäl blåsa som du då har slipat igenom, fyllnads materialet i rodret är där med uppblött, du skriver att ni avlägsnat det blöta laminatet, hur stort blir öppningen då.
Jag hade en utbuktning på mitt roder, vilket gjorde att det inte var liksidigt, som jag då slipade ner och fick då en öppning i laminatet, fyllnadsmateriat var då torrt. När man får en sådan genom-slipning blir laminatet spetstunnt, Att då sipa bort material till full tjocklek, vilket kan göra att hålet blir ganska stort. Jag tog bort del av fyllningen slipade en del av innsidan av laminatet och förstärkte innsidan med polyester och väv sedan fyllde jag upp tommrummet som blivit med bitar av divynicell, sedan slipade jag fasning utvändigt för att lägga polyester och glasfiber väv i några skickt, och därefter slipa till en jämn yta. Det är några år sedan jag gjorde detta och det har inte visat på någon svaghet, jag anv. polyester, var inte så upplyst att anv epoxy vid den tiden.

Hur göra, jag skulle behålladen främre ytan och mot roderbeslaget, sedan kratsa ur fyllnadsmaterial och renslipa invändiga ytor och bygga på med epoxi och väv men även en bit under roderbladet, är det mycket fyllnadsmaterial borta skall det ersättas, ev någon cellplast och fylla delar med en gröt med micro ballonger, sedan slipa yttre yta för att bygga på ett laminat i några skikt.
Är svårt att ge ett fullstängt tips, man bör vara i åtgärden för att se vilka problem som uppkommer. återkom om det är några tveksamheter

Vad gäller filmen där man fräser bort marerial, det bildas långa mjuka spån om det är gelcoat och polyester skulle det bli mer fin fördelat material, därför tror jag att det rodret var av annat plastmaterial, det var från M26.

L-Å Andersson
Skriv svar