Glapp i rodrets "gångjärn"

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Nu inför säsongen kände jag att det glappar lite i rodrets. Själva infästningen i skrovet är stabil, det verkar mer som om rodret glappar lite i hur det ligger i "gångjärnet" så att säga. Antar att man kan åtgärda detta genom att sätta lite plastslang eller liknande runt gångjärnet eller om det är någon bussning som ska vara där eller liknande. Är det någon som vet hur man gör sånt? Till hur får man loss rodret så att man kan lyfta av det? Lite svårt att förklara, men ni kanske förstår. Det är bara det översta som det är glapp i, de andra sitter bra.

Mvh / Mattias
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av IF1426 »

Om du öppnar tråden, Sprickor i rodret, och tittar på den andra bilden och även Mareks bild längre ned som visar rodrets övre fäste, där ser man de klackar som säkrar att rodret inte lyfts ur sina fästen. Om man vinklar rodret 90 grader, då ser man de skruv som håller fast klackarna, om man skruvar bort dessa, och sedan med hjälp av någon lyfter av rodret, och därefter bedömer hur slitna tapparna är, vilket du får återkomma om.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av maja »

Det är väldigt mycket skrivet om roderglapp under åren. Det senaste är en läsvärd artikel i senaste Medvind, skriven av Fredrik Wigelius.

Du kan läsa senaste numret av Medvind och många andra IF-tips när du blir medlem i Svenska IF-båtförbundet. Anmäl dit här >> https://ifboat.se/medlem/bli-medlem.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av johan swe-1870 »

Om du har nyare roderbeslag som är skruvade i roderbladet, ska det sitta o-ringar på tapparna för att ta upp glapp och minska slitaget. O-ringarna bör bytas med jämna mellanrum. Om tapparna är slitna går det att låta göra nya på en verkstad. Jag har i år ännu en gång fått byta den mittre tappen pga slitage.

Det finns gott om trådar om rodertappar och glapp i roder. Se t ex Service av roderbeslag, korroderade skruvar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Zingoalla »

Tack för svar! Jag ska kolla och kan återkomma med hur det gick.
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Zingoalla »

Vi tog av rodret enligt instruktion från er, vilket gick väldigt bra, och tittade. Dessvärre är det glapp i rodertappens infästning i rodret. Se bild. Vi ska försöka fylla i material som "fattas" mellan rodertappen och rodret för att få det att sitta fast. På förslag är att borra två små hål i rodret en bit in (vid den lila pilen) och trycka ut materia runt tappen från borrhålen, istället för att försöka trycka in direkt utifrån (där de röda pilarna pekar).

Jag undrar dock om någon vet hur rodertappen ser ut inne i rodret? Går den som ett L enligt som jag ritat i blått ungefär? Det jag är orolig för är att det inte bara är glapp utan att hela rodertappen är av en bit in i rodret.

Bild
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Zingoalla »

johan swe-1870 skrev: 29 mar 2020 17:41 Om du har nyare roderbeslag som är skruvade i roderbladet, ska det sitta o-ringar på tapparna för att ta upp glapp och minska slitaget. O-ringarna bör bytas med jämna mellanrum. Om tapparna är slitna går det att låta göra nya på en verkstad. Jag har i år ännu en gång fått byta den mittre tappen pga slitage.

Det finns gott om trådar om rodertappar och glapp i roder. Se t ex Service av roderbeslag, korroderade skruvar.
Är det så här som rodertappen ser ut även på min båt som är från 1970?
Bild
I så fall, med tanke på hur rodertappen rör sig när man vickar på den, misstänker jag att det är trasigt och glapp mellan själva beslaget och tappen. Om man ska laga det, då måste man tapp upp hela beslaget ur rodret, byta mot ett nytt och göra om infästningen och plastningen från början så att säga. Eller vad tror ni?
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Zingoalla »

* ta upp, skulle det stå.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av johan swe-1870 »

De äldre båtarna har L-formade tappar, precis som du ritat. De är fastlamierade i rodret. Sådana tappar har inte O-ringar.

Jag tror inte tappen är av. Det är nog snarare så att den har släppt i infästningen. Andra med erfarenhet av sådana tappar kommer säkert snart att tipsa om hur det kan lagas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av IF1426 »

Jag har ingen erfarenhet av den typ av rodertapp som du har, men du kan få bra tips om du söker upp Medvind nr 2 / 2004 , och om du i Forumets sökruta skriver, rodertapp, kommer det upp många trådar, sök upp bl.a., Lös rodertapp, där det är en sign. Vallan som har åtgärdat rodertappen på det sätt som du har tänkt göra, kan vara till hjälp.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av maja »

Zingoalla skrev: 11 apr 2020 09:55 Jag undrar dock om någon vet hur rodertappen ser ut inne i rodret? Går den som ett L enligt som jag ritat i blått ungefär? Det jag är orolig för är att det inte bara är glapp utan att hela rodertappen är av en bit in i rodret.
Ja, rodertapparna i gamla roder (före 1972 cirka)är ingjutna i roderbladet och består av mässingsstänger böjda till ett "L" med lika långa skänklar. De är fastgjutna inne i rodret. P.g.a. denna dåliga konstruktion börjar tapparna vicka efter ett tag, kanske redan efter tio år, detta delvis pga. att det börjar läcka in vatten kring tappen och att då plywooden inne i rodret blir murken. Det är knappast någon idé att försöka få de att fästa stadigt genom någon enkel fix, eftersom hela "L"-et har lossnat.

Det man kan göra är att såga upp en "lucka" över tappen från sidan med en vinkelslip, vända på "L"-et och plasta fast det igen. Då får man på köpet en frisk och alldeles rund rodertapp.. 8)

Det finns skrivet om detta i gamla Medvind och på forumet.

Det finns enligt min erfarenhet ingen risk att tappen ramlar ur rodret. För detta måste hela roderbladet spricka på längden i två skivor. Jag seglade länge med ett sådant roder utan att göra något särskilt, tills det till slut blev avseglat av en kappseglingskonkurrent och motståndarens försäkringsbolag fick sponsra ett roder med utanpåliggande fästen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Zingoalla »

Vi har nu gjort så här:
Vi borrade ett 4 mm stort hål och hade tur att hitta den bockade rodertappen direkt. Nu har vi injecerat höghållfast epoxy och väntar bara på härdning med värme. Vi får se om det lyckades senare ikväll.
Bild
Cbirg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2020 21:07

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Cbirg »

Hej
Kan nästan inget om expoxy men har samma problem . Kan du tala om exakt vilken epoxy du valt? Såg en kommentar här i forat där man borrat fem hål som du ,med lyckat resultat.
Tänkte prova detta :-)
Carl
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Zingoalla »

Det var snabbhärdande epoxy, två komponents. Jag vet inte exakt fabrikat, men jag kan kolla upp det. Nu har vi inte kollat om det blev hetl bra ännu, men vi har goda förhoppningar.
Cbirg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 apr 2020 21:07

Re: Glapp i rodrets "gångjärn"

Inlägg av Cbirg »

Hej. Jag vore tacksam om du kunde göra det. Finns mycket att välja på -:) . Carl
Skriv svar