Inredning

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Lasse L
Kontakt:

Re: Inredning

Inlägg av Lasse L »

Fredrik Z skrev: När jag köpte båten så ville man nästan inte vara inne i den, och dynor mm förpassades till närmsta kontainer. De var nog samma dynor som båten levererades med när den var ny och jag ville inte ens tänka på vad man skulle kunna hitta i dem med ett mikroskop. Så första sommaren blev utan dynor :lol:
Behåll dynorna som mall till de nya.

Fredrik Z

Inlägg av Fredrik Z »

Hade kunnat funka som mallar, men kommer ändå göra om en del och det går rätt fort att malla för nya dynor.

Kvällen terapiarbete bestod av att rensa bort gammalt kontaktlim. Gick över förväntan att köra av med vinkelslip med stålborste på. Nästa steg är att matta ner topcoaten som är under luckor, kojer mm, för att måla om. Sen börjar jag plocka tillbaka saker i båten igen :)

Fredrik Z

Inlägg av Fredrik Z »

Har inte hänt så mkt då kundbåtar har fått gå före (orättvist tycker jag;) )

Väntar bara på gelcoat som är beställd så börjar det nog gå åt "rätt" håll snart.
Skrovisolering och skrovbeklädnad står och väntar på att monteras, men måste måla de ytor som inte ska kläs först.
Under tiden så kanske det blir ett extra hyllplan längst fram i fören. Förvaring är alltid bra.

Rengöring av vattentank: Är det fortfarande ättika som är melodin, eller finns det något annat supermedel som man bör använda? Tanken i fråga är en RF tank som ligger under kojen i fören, den ser helt ren ut, men vore det inte lite att skjuta sig själv i foten att inte passa på att göra rent den när den nu ändå är ute?

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 16 times

Inlägg av maja »

Det är inget speciellt med en vattentank till en IF-båt. Det gäller väl samma underhållsföreskrifter som för vilken vattentank som helst.

Jag sköljer mina vattendunkar och vattenflaskor med Klorin-lösning enligt rekommenderad koncentration som står på flaskan. Jag använder för övrigt inte originalet, utan något som kallas Klor-Rent och finns att köpa på Willys. Den kostar bara något kring en tia för en och en halv liter ... :lol: ...mot "originalsoppans cirka 25:- per halvliter.... :shock: ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983

Användarvisningsbild
Lasse L
Kontakt:

Inlägg av Lasse L »

Haver de sista 20 åren ( i motorbåten) varje vår sköljt vattentankarna någon ½timma med kommunens "klortillsatta" vatten.
Tankarna inbyggda, ingen "manlucka". Inga övriga "kemikalier" tillsatta.
Kommer att göra likadant med IFens rostfria tank, bara spola igenom.

Skriv svar