Gardiner?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Sol

Gardiner?

Inlägg av Sol »

Är det någon som har en bra lösning på montering av gardiner/solskydd för fönstren i ruffen?
När man sover i ruffen skulle det kännas skönt att hålla ute solskenet och värmen på morgonen.
Finns det några alternativ till gardinskenor?
Tacksam för tips på smarta lösningar för att hålla solen ute!

/Annika, Sol, 1836

Användarvisningsbild
Schulanta

Re: Gardiner?

Inlägg av Schulanta »

Jag sydde gardiner i vintras efter en premiärsommar utan, och det blev väldigt mysigt i ruffen tycker jag. I min båt satt redan aluminiumstänger monterade längs ovansidan av ventilerna. Gardinernas ''underlik'' hålls på plats av en flagglina som löper genom ett serie krokar. Arrangemanget funkar bra tycker jag, även om jag kanske tog till lite onödigt mycket tyg i höjdled (pös).

Eftersom min båt är totalt assymetrisk i alla avseenden fick varje gardin unika mått, och ganska mycket tyg gick till spillo på grund av alla sneda vinklar. Ovan som jag är vid sömnad blev det en del panikattacker under arbetets gång, men till slut satt gardinerna där.

Stänger ser bättre ut än skenor tycker jag, men tyget spelar större roll. Andra mer rymdinspirerade fästanordningar som jag kan komma på är kardborreband eller tryckknappar, men det verkar opraktiskt och inte lika snyggt. Förra sommaren la jag mina blöta kojdynor på tork utanför fönstren, men då blir det hårt att sova. Nu när jag har bytt relingslist och en del andra tätningar hoppas jag att det inte längre ska behövas.
S·3098 Schulanta

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 27 times
Been liked: 25 times
Kontakt:

Re: Gardiner?

Inlägg av johan swe-1870 »

I ovanliket på mina gardiner sitter en tunn alu-stång, säkert ett originalmontage från varvet. Det påminner om ett laser-segel, som ju är trätt utan på sin mast.

I underliket har jag en tunn gammal wire som jag tror kallas plastöverdragen spiral. Den fjädrar lite och har i ändarna en ögla. Man spänner helt enkelt spiralen och häktar fast öglan på en liten mässingskrok skruvad i träet. Ännu en mässingskrok på mitten mellan fönstren håller fast spiralen så det hänger snyggt.

Jag tycker det fungerar bra. Gardinerna sitter still intill fönstren. De går att dra isär när du vill titta ut.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit

Skriv svar