Länspump

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

My
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 nov 2006 12:59
Ort: Göteborg

Länspump

Inlägg av My »

Har i dagsläget endast självlänsar i sittbrunnen och en handpump i båten. Vill sätta in en automatisk pump i kölsvinet, hur stor kapacitet krävs? Kan man sätta in en liten pump (1200 l/h) från Biltema och montera dit en nivåbrytare? Andra tips på vad man måste tänka på? Det finns en genomföring klar som använts till diskhon som fanns förut.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det är enligt min mening ganska onödigt att installera en elektrisk pump i en IF-båt. Sådana pumpar är i första hand avsedda att användas i båtar som ständigt läcker genom bordläggningen eller däcket, dvs. gamla träbåtar. Pumpen är i första hand avsedd att se till att båten inte blir helt vattenfylld om man lämnar den en längre tid.

En IF-båt ska inte läcka alls. Plasten är ju helt tät, och de enda genomförinmgar som finns är roderfästena, vilka ska vara ordentligt tätade.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Inlägg av Jens IF-294 »

Hej!
Jag har också planer på att installera en länspump, men av manuell typ. Jag har faktiskt sex andra genomföringar, självlänsar, toalett, logg etc. förutom roderfästena. Eftersom batterikapaciteten är begränsad i in båt så skulle det inte vara någon vits att installera en elektrisk pump. Skulle ett lekage uppstå när jag inte är ombord kommer förmodligen batteriet att var tömt innan jag upptäcker lekaget. Skulle något springa läck under segling så är 1200 l/h långt ifrån tillräckligt. Då är en tio liters hink ett mycket bättre alternativ. Man kan länsa förvånansvärt mycket med hink. Men för att komma åt nere i kölsvinet lämpar sig även en manuell pump typ Gusher eller liknade. Men vilket alternativ förutom hink som du än väljer köp den någon annan stans än biltema. Risken är stor att du kommer bli besviken då det är svårt att hitta prylar med kvalité som håller mer än en säsong på biltema, det är i vart fall min erfarenhet.

Lycka till
Jens
Thule
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jun 2007 09:37

Länspump

Inlägg av Thule »

Hej, jag har precis köpt en IF och här i Finland så kräver besiktningen att man installerar en fast manuell länspump som kan pumpas med en hand medan man seglar med den andra. Finns det någon som har erfarenheter av en dylik installation? På min förra båt installerade jag en plastimo-länspump nere i sittbrunnen på sidan av en av förvaringslådorna, skulle det kunna funka här också månne?
MVH Kristian "Thule"
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Länspump

Inlägg av s2451 »

Jag har en IF med inombordsmotor. Jag har en fast manuell länspump eftersom jag inte har någon möjlighet att hinka upp vatten från kölsvinet. Dessutom har jag en lucka i sittbrunnsdurken där det läcker in vatten när det regnar. Länspumpen (Gusher 8) sitter monterad i BB stuvfack på skottet mot akterstuvet. Utloppet är en genomföring som sitter i höjd med snobblinjen.
Skriv svar