Stockankare

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

olarosengren

Stockankare

Inlägg av olarosengren »

Jag tänkte köpa ett stockankare till min båt. Är det någon som vet hur mycket det ska väga?
Hälsningar Ola
Cthulu SWE-1043

Inlägg av Cthulu SWE-1043 »

Exakt hur tungt ditt stockankare ska vara vet jag inte, men jag blir lite nyfiken över varför du över huvud taget ska ha ett? Nog tycker jag man kan säga att det finns klart bättre allround-ankare idag till lägre vikter än stockankaret, t.ex Delta, CQR eller Bruce bara för att ta några exempel.

I alla fall finns en bra artikel i ärendet här. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm
olarosengren

Inlägg av olarosengren »

Jag har ett bruceankare idag som jag tänker fortsätta att ha som "allroundankare". Men jag har märkt att det fäster illa på stenbotten, där stockankare lär fästa bättre.
Håkan IF 2685 MosesII

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

På stenbotten skulle jag inte lita på nåt ankare.

Har själv en 7.5-kilos Brucekopia och jag har inte haft ett enda ankringsproblem sen jag köpte den för 8 år sedan.

/H
hälsar...
Håkan
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has liked: 57 times
Been liked: 36 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har faktiskt ett stockankare, mest för att det följde med båten när jag köpte den. Men faktum är att det är inte så dumt. Det är hopfällbart (även flyna går att vika in) och går därför att stuva i det främsta kölsvinet!

Jag minns inte vad det väger. Troligen en 12-13 kg. Har oftast hållit.

Jag har alltid undrat var folk förvarar sina moderna ankare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
olarosengren

Inlägg av olarosengren »

12-13 kilo. OK, tack, då kanske jag ska slå till på det begagnade på 12 kilo som jag såg.

Jag förvarar mitt bruceankare i akterstuven, väl inbäddad med fendrar. Tidigare hade jag en ställning för det på akterpulpiten, men den var jag tvungen att ta bort då jag satte en ankarolina där.
s2451

Inlägg av s2451 »

Hej
Jag har stockankare på 15,5 kg Det funkar mycket bra. Har aldrig draggat. Nymera använder jag en Bruce-kopia på 7,5 kg eftersom är pensionär och tycker att stockankaret är lite för tungt och bökigt. Jag kan nog påstå att det fungerar lika bra. Stocken hade jag placerad i akterutrymmet på en fyrkantig ram som hade plastat med hjälp av plywoodskivor. Hen hade urtag för stocken och flyna så hade alltid flyna utfällda. Där låg den helt fixerad. Numera ligger det stuvat i förpiken som reservankare
Suzanne

Inlägg av Suzanne »

Om ankere finnes vel like mange meninger som det er seilere ... minst !

Jeg har meget god erfaring med Bruce fra en tidligere båt. Eneste gangen det slapp, var det fordi det hadde klart å fange en stor stein i favnen!

Danforth mistet jeg tilliten til etter å ha lagt meg godt til for natten med superankerfeste på sand. Da vinden slo om på morgenkvisten, ble ankeret brutt opp, vendte seg og gled 300 meter over sanden til det behaget å grave seg ned igjen. Da lå båten 5 meter fra en bergvegg !

Et anker som sitter på steinbunn har en tendens til å sitte der for godt...
olarosengren

Inlägg av olarosengren »

Nåja, nu har jag i alla fall köpt ett stockankare på 12 kilo. Får väl se om jag kommer att använda det och vilken erfarenhet jag kommer att få. Tack för alla synpunkter, hur som helst!
Skriv svar