Hur funkar spisen?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Hur funkar spisen?

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Är det någon som använt spisen och vet hur den funkar? Beskriv hur du gör i så fall, och tänkt dig att du förkalrar för en utomjordning och ta ingenting för självklart att man ska veta hur det ska vara. Jag har aldirg i mitt liv sett en sådan här spis förut.

Bild
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av Nils D »

Kan inte svara säkert utifrån bara bilder. Men jag skulle gissa att det är ett mycket gammalt T-spritkök. Reglagen på framsidan liknar de på Origokök men oavansidan är annorlunda. Möjligen något slags hembygge, eller en mycket gammal modell som jag aldrig sett för.

Jag hade slängt det och köpt ett nytt. Eld ombord måste fungera säkert.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av maja »

Jag har en likadan spis. Plåtarna som är fastskruvade till kökets kortsidor är delar av kardanupphängningen, för vilken det kanske saknas några plåtdetaljer, som ska vara skruvade till träplattan, eller så är de skymda bakom sidoplåtarna. Men täckplåten/droppskyddet över spritbehållarna saknas.

0m delar saknas eller om du är osäker på kökets funktion, köp ett nytt Origo spritkök. Kardanupphängning klarar man sig utan, eftersom man i huvudsak lagar mat i hamn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Min båt hade också en sådan spis.

Du lyfter ut brännaren/bränslebehållaren och häller i bränstesprit i den, lättast från undersidan genom att hålla den upp och ner i handflatan så att du stänger till brännarröret med handen. Vänta sedan en stund innan du tänder så att överflödig sprit avdunstar. Öppna reglaget till högsta och tänd genom att sticka ner tändsticka eller braständare i brännarröret. När du har eldat klart släcker du genom att täcka över brännarröret.

Spisen ska egentligen ha en toppskiva över brännarna. Reglagen flyttar ett tilluftsspjäll under behållarna, genom att minska på det får du lägre låga.

Min gamla spis var snabb på att koka upp vatten, men den sotade kastrullerna alldeles förfärligt och förbrukade stora mängder sprit. Till slut gav den upp genom att bränslebehållarna korroderade sönder så att det gick hål på sidorna, topp och botten.

Jag köpte då den nyare varianten, Origo 3000. Den är betydligt bättre än originalspisen. Den är lite långsammare, men sotar inte alls lika mycket. Den är mer lättskött, den är mer bränslesnål bränslet fylls på uppifrån. Enda nackdelen är att den nya spisen är tyngre och högre än originalspisen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av johan swe-1870 »

Om du tycker att din spis verkar fungernade, och känner för att skaffa den topplåt som saknas, har jag nog en sådan liggande i mina samlingar. PM vid intresse!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av Kristensson »

[image]
IMG_1410.jpeg
IMG_1410.jpeg (157.9 KiB) Visad 7624 gånger
[/image]
IMG_1410.jpeg
IMG_1410.jpeg (157.9 KiB) Visad 7624 gånger
Testade vår spis igår för första gången. Av samma fabrikat och ungefär lika gammal. Kardanupphängd.
För att testa fyllde jag behållarna försiktigt med några centiliter rödsprit och tände på efter att torkat bort överflödig vätska – Det sa WOFF! och började brinna, helt ok, såg fint ut...
Lät brännarna svalna och fyllde på med mer T-röd, tände igen och hela spisen tog eld!
Fick ut hela den brinnande konkarongen på däck och lät det brinna ut. Någon minut till... och Augusta hade gått upp i rök! Hade med mig mitt gamla Trangia-kök, så det blev middag ändå.
Tänker att skarvarna i botten är starkare än resten av behållaren – därav inget läckage vid första försöket.
När vätskan steg hittade den kryphål att tränga igenom.
Ska köpa ny spis.
Bilagor
IMG_1411.jpeg
IMG_1411.jpeg (139.71 KiB) Visad 7624 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av maja »

När man vill prova spisens funktion, ska man alltid göra det första försöket i land.

Behållarna får aldrig fyllas på när de sitter kvar i spisen. Om man försöker sig på detta, så rinner vätskan rakt igenom behållaren och hamnar i botten av spisen. De ska alltid fyllas på efter det att de tagits ut ur spisen och spriten ska försiktigt hällas ner i absorbtionsmaterialet, som då suger upp vätskan. Håll behållaren snett när du häller i vätskan och torka hela behållaren noga innan du sätter tillbaka den i spisen.

Enklast är att vända behållaren upp och ner och fylla på den underifrån. Håll behållaren snett och häll försiktigt ner i absorbtionsmaterialet. Håll för röret med handen, så rinner inget ut om du skulle missa litet. Ta bara någon eller några deciliter till varje behållare till en början.

Efter att man fyllt på, ska absorbtionsmaterialet ha sugit upp all vätska, så det ska inte kunna rinna ut något genom någon eventuell spricka. Men om spisen och behållarna är gamla, kanske absorbtionsmaterialet inte klarar av att suga upp och hålla kvar så mycket. Man måste ha koll så att det inte rinner någonstans...

Spisen är känslig för felmontage. Om man råkar sätta ihop den felaktigt, kan kastrullen komma för nära lågan som då kan slå upp runt kastrullen. Detta har hänt mig en gång, då jag lät oerfarna att montera ihop spisen efter det att jag hade fyllt behållarna.

I vilket fall som helst, jag tillåter aldrig öppen låga till sjöss i min egen båt, även vad gäller andra spisar.

Men om du köper en ny Origo 3000, spara delarna för upphängningen. Jag tror att man kan få till det...

Och GLÖM INTE BRANDFILTEN ! 8) .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: Hur funkar spisen?

Inlägg av Kristensson »

Borde gjort det, testat spisen på land. Helt rätt.
Som gammal campare och fjällvandrare är jag van vid spritkök. Tänkte att det ska väl funka efter test...
Försökte ta loss brännarna för att fylla dem – gick inte, vilket borde vara en varningssignal. De har förmodligen modifierats eller blivit ett med underlaget de står på. Kollade med ficklampa idag, finns inget absorbtionsmaterial kvar, bara lite ludd. Det måste vara mycket länge sedan spisen använts. Finns också spår av korrosion på sidorna av brännarna, små blemmor där bränslet förmodligen läckt ut.
Tänker spara upphängningen, den är ju en del av konstruktionen av byssan, får se om den är kompatibel med ny spis.
Skriv svar