Svenska IF-båtförbundets forum • IF-design och historia
Sida 1 av 1

IF-design och historia

Postat: lör 29 dec 2018 22:43
av Karin Harding
En vän, Björn Löfving, frågade mig vad IF-båtens vinklade akter och stora roder som möter långkölen härstammar från. Efter lite Googlande hittade vi bilder på Bohusjullar och Långedragsjullar och de ser faktiskt ganska IF-lika ut. Det står på Folkbåtens hemsida att Tord Sundén satte ihop Folkbåten efter en tävling där det inkommit många bidrag från båtritare. Vet någon här mer i detalj hur historien ser ut? Och var det Långedragsjullar som var förebilden? (Man uppskattar verkligen den här designen i hård vind och stor sjö för IFen tappar aldrig greppet hur det än kränger.)

Re: IF-design och historia

Postat: lör 29 dec 2018 23:07
av maja
Ja, Tord Sunden ritade den nordiska folkbåten i en tävling som i början av 40-talet anordnades av Svenska Seglarförbundet. Tord vann förstapriset.

Sannolikt blev han väl inspirerad av vad som vid den tiden gällde i genren båtdesign.

IF-båten har i princip samma linjer som folkbåten, men med sitt glasfiberskrov blir den förhållandevis lättare, vilket Tord har utnyttjat med att ge IF -båten tyngre ballastköl och större segel, vilket har ökat prestandan i lätt- och mellanvind.

Re: IF-design och historia

Postat: lör 29 dec 2018 23:18
av Karin Harding
På svensksegling.se står det så här om hur Folkbåten kom till ''Genom Skandinaviska Seglarförbundet utlyste den kände kappseglaren Sven Salén i början av 40-talet en konstruktionstävling med riktlinjerna att konstruera en båt som skulle vara billig att bygga, vara sjöduglig och ha liggplatser för 3-4 personer. En prissumma på 1 200 kronor utlovades. Men då inget av bidragen höll måttet fick båtkonstruktören Tord Sundén i uppdrag att kombinera bidragen till en enda båt. 1942 var den första båten byggd på Arendalsvarvet och ett decennium senare fanns 400 båtar.''

http://www.svensksegling.se/Kappsegling ... ar/folkbat

Det hade varit skojigt att se vilka inskickade bidrag han utgick ifrån! Materialet finns kanske på något arkiv?

Re: IF-design och historia

Postat: lör 29 dec 2018 23:26
av maja
Man kan kolla med Sjöhistoriska Muséet.

Intressant att man byggde en liten träsegelbåt på Arendalsvarvet.. 8) Men kanske folkbåten bara konstruerades där... :?: ..

Re: IF-design och historia

Postat: lör 29 dec 2018 23:28
av Karin Harding
Ja! :) // En berättelse om redaren och kappseglaren Salén som var inblandad i att utlysa tävlingen som ledde till Nordiska Folkbåten finns här https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/6322

Re: IF-design och historia

Postat: lör 29 dec 2018 23:36
av Karin Harding
Här finns några pusselbitar till. Men de hoppar över just vilka bidrag Tord Sundén kombinerade. Bild från Arendal http://folkbat.se/wordpress/?page_id=53

Re: IF-design och historia

Postat: sön 30 dec 2018 17:29
av maja
maja skrev:
lör 29 dec 2018 23:26
Intressant att man byggde en liten träsegelbåt på Arendalsvarvet.. 8) Men kanske folkbåten bara konstruerades där... :?: ..
Vid närmare eftertanke så minns jag nu att den tidens Arendalsvarv inte alls byggde några 220.000 tons tankbåtar på löpande band. Som tonårsgrabb var jag ofta och fiskade vid piren, där det bl.a. fanns en småbåtshamn med just sådana små träbåtar som du refererar till.

Re: IF-design och historia

Postat: sön 30 dec 2018 21:09
av Karin Harding
Jaha där ser man! Och här är en bild från Arendalsvarvet på den första folkbåten.

Källa http://folkbat.se/wordpress/?page_id=53

Arendalsvarvet första folkbåten nybygge.jpg
Arendalsvarvet första folkbåten nybygge.jpg (24.32 KiB) Visad 2072 gånger

Re: IF-design och historia

Postat: tis 01 jan 2019 11:46
av Nils D
Karin Harding skrev:
lör 29 dec 2018 22:43
Det står på Folkbåtens hemsida att Tord Sundén satte ihop Folkbåten efter en tävling där det inkommit många bidrag från båtritare. Vet någon här mer i detalj hur historien ser ut? Och var det Långedragsjullar som var förebilden?
Vem som var konstruktör till den ursprungliga Fokbåten var föremål för en ganska lång strid mellan aktörer med olika uppfattningar, som slutade i en förlikning först 1966. För den som orkar läsa kommer här en redogörelse för denna lite trista historia.

Det var skeppsredaren Sven Sahlén som tog initiativ till en konstuktionstävling om en entypsbåt för tursegling och kappsegling som skulle kunna byggas billigt och med material som fanns i norden. Det kom in många förslag, men inget som uppfyllde kraven så att något första pris delades ut. Så långt är alla överens. I historiebeskrivningen på Folkbåtsförundets hemsida glider man över vad som hände sedan, genom att bara skriva "Vad som sedan hände är kontroversiellt och denna artikel ska ej fördjupa sig i detta."

Och flera beskrivningar av Folkbåtens tillkomst verkar glida över denna konflikt.

Den bästa beskrivningen i öppna källor jag hittat finns i Sjöhistoriska förbundets tidskrift Forum navale nr 64
(https://sjohistoriskasamfundet.files.wo ... 64-lag.pdf)

På sidan 128 kan man läsa följande:
Ingen av tävlingsförslagen
uppfyllde emellertid tävlingsnämndens alla krav. Om vad som hände
sedan går uppfattningarna isär. Enligt Salen utsågs ingenjör Tord Sunden att ur
tävlingsförslagen och instruktioner från tävlingsnämnden utarbeta ritningarna
till den Nordiska Folkbåten (namngiven av Salen själv).
Sundens egen version är att han utanför den aktuella tävlingen ritade ett
förslag som han aldrig lämnade in, men av en delegat i tävlingsnämnden
uppmanades att visa för Salen. Denne skall omedelbart ha tänt på förslaget
som sedan antogs med smärre justeringar av skandinaviska seglarförbundet.
Detta blev upprinnelsen till segsliten rättstvist mellan Sunden och Svenska
seglarförbundet som avgjordes först 1966 med förlikning. Denna innebar i
korthet att Sundens namn i fortsättningen skulle stå på varje ritningssats och
att denne skulle uppbära royalties mot att han avsade sig alla anspråk bakåt
i tiden.

När det sedan gäller om huruvida långedragsjullar var en inspiration tycker jag det är svårt att ha någon bestämd uppfattning om, givet den konfliktfyllda historien om vem som var Folkbåtens konstruktör. Men om jag minns rätt hade en eller flera av de tävlingsbidrag som ansågs bäst och som alltså möjligen utgjorde en utgångspunkt för Sundéns arbete också negativ akter och utanpåliggande roder. Så kanske var det helt enkelt så att detta var en tanke som låg i tiden då?

Men oavsett hur det egentligen gick till när Folkbåten konstruerades är det tack och lov ingen tvekan om att Tord Sundén var konstruktör av IF-båten. Vilket kanske för oss IF-seglare ändå är det viktigaste.

Re: IF-design och historia

Postat: tor 03 jan 2019 11:38
av andreas IF-259
I samband med att Sjöhistoriska förvärvade IF-1, gjordes en del insamling av material. Bland annat denna intervju med Sture Sundén (Tords son).
https://dms-cf-03.dimu.org/file/0331wxf ... me=398.pdf

Det finns för övrigt mycket spännande hitta på digitaltmuseum.se
https://digitaltmuseum.se/search/?aq=de ... %C3%A5t%22

Re: IF-design och historia

Postat: fre 04 jan 2019 21:21
av johan swe-1870
Tack för bra länkar!

Förutom den trevliga intervjun med Sture Sundén finns där också konstruktionsritningar för IF-båten. Utmärkt!