olja inredning

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

olja inredning

Inlägg av bubbleboy76 »

Jag har funderat lite på att fräscha upp inredningen i min båt.

Jag har sett Staffan Troedssons bilder på hans renovering. Marinplywooden med teakfanér som tagits ur båten, slipats lätt, tvättats, och sen fernissats i många lager. Det blir otroligt fint.

Men jag är inte sugen på allt det jobbet...

Kan man få samma fina varma färg som en fernissning ger, fast med olja? Någon som har tips på en sådan olja?
Vet inte hur jag ska beskriva träfärgen som blir med fernissning, lite gul-guldig-röd-brun. Jag tror ni fattar vad jag menar!

Min inredning nu är liksom trist mörkbrun. Jag har testat på en provbit av plywooden att tvätta varsamt med diskborste, först med diskmedel, sen klorin, och sen aceton. Det blev fint, något ljusare brunt, och kanske i närheten av hur det såg ut nytt.
Men jag skulle vilja åt den där guldgulrödbruna färgen på träet. Går det med olja?

När jag var liten hade jag en J10 (långedragsjulle). Plötsligt blev det modernt med kinesisk träolja, och pappa bestämde att vi skulle skrapa hela båten trären, och olja in den istället. Det var ett misstag. Hela båten var klibbig efter det, och drog till sig smuts. Så olja som blir klibbig vill jag inte ha!
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: olja inredning

Inlägg av bubbleboy76 »

Exempel på färg som jag gillar (även om just det här är mahogny):
Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: olja inredning

Inlägg av johan swe-1870 »

bubbleboy76 skrev:När jag var liten hade jag en J10 (långedragsjulle). Plötsligt blev det modernt med kinesisk träolja, och pappa bestämde att vi skulle skrapa hela båten trären, och olja in den istället. Det var ett misstag. Hela båten var klibbig efter det, och drog till sig smuts. Så olja som blir klibbig vill jag inte ha!
Är inte annars tungolja eller kinesisk olja det som anses vara bland det bästa för ädelträ? Jag har inte provat själv, men läser då och då om att det skall kunna ge en fin yta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
bubbleboy76
Inlägg: 44
Blev medlem: 14 mar 2016 10:28
Ort: Göteborg

Re: olja inredning

Inlägg av bubbleboy76 »

Johan SWE-1870 skrev:
bubbleboy76 skrev:När jag var liten hade jag en J10 (långedragsjulle). Plötsligt blev det modernt med kinesisk träolja, och pappa bestämde att vi skulle skrapa hela båten trären, och olja in den istället. Det var ett misstag. Hela båten var klibbig efter det, och drog till sig smuts. Så olja som blir klibbig vill jag inte ha!
Är inte annars tungolja eller kinesisk olja det som anses vara bland det bästa för ädelträ? Jag har inte provat själv, men läser då och då om att det skall kunna ge en fin yta.
Det kan säkert bero på hur det appliceras också.
Skriv svar