Lensepumpe, typ og plassering

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Lensepumpe, typ og plassering

Inlägg av Cleopatra »

I båten min mangler lensepumpe. Er det vanlig at IF ikke har slikt utstyr?
Hvis dere har fastmontert pumpe, hvilken type er bra og hvor har dere plassert den?

(Håper det er forståelig når jeg skriver på norsk :) )
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det verkar inte finnas någon med länspump monterad, som vill svara på ditt inlägg. Jag har själv ingen länspump, så mina anvisningar nedan är inte beprövade, utan baserade på vad jag sett och läst.

Länspump var inte standard på IF-båten när den levererades från varvet. Därför saknar de flesta IF-båtar länspump. Klassreglerna föreskriver inte heller länspump, utan det räcker med en hink.

Däremot föreskriver den frivilliga säkerhetsbesiktningen en länspump, men man kommer ofta undan utan anmärkning med en lös. Om du vill läsa mer om vad frivillig säkerhetsbesiktning innebär, kan du göra det här: http://www.batunionen.com/www/pages/faq/

Om du önskar att montera en fast länspump i din båt, kan du t.ex. välja en vanlig bälglänspump typ Whale. Sugslangen ska sticka ända längst ner/bak i det akterliga kölsvinet. Utloppet kan gå antingen genom akterspegeln eller genom bordläggningen, litet beroende på var man väljer placeringen av själva pumphuset.

Pumphuset kan placeras i något utrymme i sittbrunnen, antingen i akterutrymmet eller i en av kistbänkarna. Fästet för själva handtaget kan man, om man så vill, låta sticka ut i sittbrunnen genom ett urtaget hål, genom att montera pumphuset på den vägg av utrymmet, som vetter mot sitbrunnens insida.

Det är mycket viktigt att täta ordentligt runt sugslangen i det upptagna hålet genom durken. Annars riskerar man att vatten rinner ner i båten genom den annars helt täta durken. Dessutom är det viktigt att fästa en krök av utloppet så högt som möjligt under däcket. Annars kan vatten rinna bakvägen genom pumpen in i båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s2451
Inlägg: 25
Blev medlem: 04 okt 2006 13:04

Lensepumpe, typ og plassering

Inlägg av s2451 »

Hej
Eftersom jag har inombordsmotor i min båt har jag länspump (monterad vid leveransen, dock som extra utrustning). Kölsvinet är ganska djupt under motorn eftersom kölen är lättad med 150 kg. Ingen chans att kunna hinka upp vatten. Pumpen (en Whale Gusher) sitter monterad i BB stuvfack i sittbrunnen placerad på det aktre skottet. Sugslangen går ner genom ett hål i stuvfackets durk. Utloppet går ut genom en genomföring placerad i höjd med snobblinjen.
Skriv svar