Snygg teakdurk invändigt?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Berguv
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 maj 2012 22:32

Snygg teakdurk invändigt?

Inlägg av Berguv »

Hejsan! Tänkte ha som vinterprojekt att riva ut den beiga lite trista mattan i min IF och istället ordna en snygg teakdurk. Finns här någon som gjort detta och kan tipsa om hur man lättast går till väga? Min idé är i grova drag att riva ut mattan från skrovsidan samt från durkluckorna, demontera fästena till lagunborden och beslagen, därefter slipa och måla med vit färg (vilken sort är lämplig?). Sedan är planen att limma på teakskivor på luckorna, på ngt sätt avfasade längs sidorna för att passa skrovets lutning. Jag behöver naturligtvis även passa in hål för lagunborsfästet etc.

Tips? Förslag?

mvh

Erik
Bela
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 jul 2010 18:58

Re: Snygg teakdurk invändigt?

Inlägg av Bela »

Gå in på Salutorg - Båtar säljes - Rekonditionerad IF-båt, införd 6 januari 2012, så kan du se en bild på invändig teakdurk. Det kan kanske vara värt att kontakta annonsören.
Leif Ågren
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 jul 2007 13:28
Ort: Åhus

Re: Snygg teakdurk invändigt?

Inlägg av Leif Ågren »

Hej!
Jag köpte teakplywood och sågade upp spår m.h.a en cirkelsåg. I dessa spår lade jag i svart nåtmassa efter att ha maskerat med maskeringstejp. Sedan limmade jag på dessa skivor på befintliga durkar.
Efter härdning och slipning blev jag nöjd med resultatet.

mvh
Leif Å
Användarvisningsbild
norling
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 dec 2009 16:25

Re: Snygg teakdurk invändigt?

Inlägg av norling »

Jag lade färdignåtad 5 mm teak/kotoplywood på befintliga durkar: bort med mattor, limma med PL 400, ta till 3 cm ply extra runt om, hyvla i samma lutning som originaldurken! MÖNSTERPASSA plyfan! Målade skrovet runt durken med ljusbeige däcksfärg - snyggt och hållbart! :P
IF nr 1638 "AMFOTERA 3"
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Snygg teakdurk invändigt?

Inlägg av IF1158 »

Kan man få se lite bilder hur arbetet har gått för er?
Jag vill själv ha mer träkänsla i min båt.
Håller på med att montera teaklist på alla fula plywoodkanter för att skapa lite mer känsla av tre.
Fredrik Ringblom
Skriv svar