Ny skotskena

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Lindholm1877

Ny skotskena

Inlägg av Lindholm1877 »

Hej,

Någon som vet var man kan hitta en ny skotskena till genuan? Några erfarenheter av själva bytet sen?

Hade skotpunkten längst akterut på skenan då plötsligt skenan sprack framför hålet näst längst bak, och petade med en 45 graders vinkel upp, uppryckt med bult och hela baletten..
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Been liked: 25 times

Re: Ny skotskena

Inlägg av maja »

Är det frågan om inre eller yttre skena? Att ha skotpunkten längst bak på den långa yttre skenan verkar alldeles för långt bak....

Om det trots allt gäller den yttre skenan (den på sargkanten) och om båten har det segelnummer som du har i din signatur, torde det vara frågan om en standard genuaskena 25 x 4 mm. Sådana skenor går att köpa på t.ex. Hjertmans Båttillbehör, längsta längd 2.4 m, vilket väl torde räcka för en yttre skena.

Egentligen behöver du inte så lång yttre genuaskena. Det räcker med en 30-60 cm lång skena, som är placerad på rätt ställe, dvs. där man brukar placera den inre genuaskenan. Se North Sails Trimguide, som finns på hemsidan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Frage

Inlägg av Frage »

Jag har alltid använt den yttre skotskenan för genuan, men när jag läser om ämnet så verkar det som man använder den innre om det inte blåser mer än 8.
Gäller detta bara för North segel eller gäller det också Blixt genua?
När man använder den innre skotskenan kommer väl genuan innanför vanten, eller?
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Has liked: 40 times
Been liked: 28 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag använder bara originalskenan på relingen och tycker det går lika bra som andra båtar med inre skena. Jag har ingen inre skena. Jag seglar med Edman segel nu, använde Blixt tidigare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Det går nog bra att använda den yttre skotskenan i de flesta förhållanden. IF-segelgurun Olof Björland rekommenderade t.o.m den yttre i frisk vind över 8 m/s. Enligt samme Björland skulle den inre skenan vara bra i lättvind och skvalpsjö.

Det kan nog vara litet problem med en inre skena om man har mantåg...

En fördel med en inre skena är att spinnakerskotet kan vila på däcket utanför genuaskotblocket.

Om man monterar en inre skena, behöver man inte överdriva. Lagom avstånd till sargkanten är nog bäst. Jag har mina monterad litet snett, så att den är ungefär 5 cm från sargkanten vid skenans aktersta ända och cirka 10 vid dess främre ända.

En genua ska alltid skotas utanför vanten. Däremot en fock ska skotas innanför. För att kunna det måste man ha en särskild skotskena, som är placerad längre fram och längre in. Det finns mycket skrivet om detta i gamla Medvind och även på detta forumet.
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Has liked: 58 times
Been liked: 6 times

Inlägg av IF 2719 »

Frage, genuan går alltid utanför vanten. Den inre skotskenan skotar in akterliket på genuan närmare centrum av båten som gör att den kan gå något högre. Den skotpunkt som de flesta verkar använda blir mitt för den aktre rutan, eller något längre bak. Sen beror det på hur högt halsad genuan är. Kolla på seglett om, du tycker det ser bra ut på dikt bidevind, och då är skotpunkten rätt. När båten går som sjutton, så märker du ut skotpunkten och hur högt den är halsad.

Jag har sytt in en liten svart tagling i genuafallet som jag hissar mot en markering på nedre delen av masten. När markeringarna är mot varann är genuan rätt hissad (alltid lika högt hissad). 3-4 cm sänkt genua mot däck motsvarar kanske ett snäpp bakåtflyttad skotpunkt, så hur genuan är hissad påverkar. Om den hissas högt så kommer skotningen stänga akterliket på genuan i högre grad.

Maja har tipsat mig om att mitten av underliket på genuan bör vara 1cm ovanför däcket vid dikt bidevind.
Filijokus SWE 2719
Martin Rundström ordf OIF
Planerade regattor 2021: Lidingö runt, Jungfrusundsregattan, DM, SM, Gäddisregattan och Fantholmsregattan...
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Man kan gott hissa något högre i frisk vind, eftersom man även sträcker ner mera med cunningham. Annars kanske det inte går att sträcka tillräckligt.

Man kan även skippa cunningham och bara justera sträckningen med fallet. Men det går inte för segel med vajerlik, där seglet inte är fastsytt vid vajern vid halshornet (t.ex en del Blixt-segel). För sådan segel ska man först sträcka vajern lagom och därefter sträcka förliket med cunningham.
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar