Dra ner fall till sittbrunn

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Tommy
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 mar 2011 08:09

Dra ner fall till sittbrunn

Inlägg av Tommy »

Hej

Planerar att dra ner fallen till sittbrunnen och söker lite bra tips på hur det kan göras bra.

Tackar

Tommy
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dra ner fall till sittbrunn

Inlägg av maja »

Själv har jag en trimplatta monterad framför sprayhoodskenan. Se bild.

Men det finns många andra sätt att lösa det hela på. Innan du gör något, kolla på andra IF-båtar. Läs även artikeln "Att utrusta för kappsegling" i Medvind 2 2009. En pdf-kopia av tidningen hittar du på hemsidan.

Själv menar jag att man inte är någon vits att dra ner storsegelfallet, eftersom man ändå måste stå framme vid masten och mata in liket i likrännan och även hjälpa till att dra ner det när det firas. I så fall måste man nog ha ett storsegel med travare.
Bilagor
SWE 829 Trim- och Fallbänk_liten.JPG
SWE 829 Trim- och Fallbänk_liten.JPG (88.28 KiB) Visad 9000 gånger
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Simon 3350
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 feb 2008 12:56
Ort: Ekerö

Re: Dra ner fall till sittbrunn

Inlägg av Simon 3350 »

Jag fortsätter på temat dra fall till sittbrunn.

Jag har planer att göra det på lite annorlunda sätt än de bilder jag sett på olika arrangemang, och vill gärna ventilera det med er så att det inte blir fel.
Jag vill gärna dra ner fallen vid sidan om luckgaraget (den höga delen där jag vill ha solcell) med hjälp av 3-4 skiviga däcksblock (förstärkta med stora brickor underifrån) innan höjningen för att hamna på båda sidor av denna, sen med hjälp av håltagning under sprayhood till varsin sida om rufflucka där avlastare tar hand om fallen.

Låter det rimligt eller tycker ni att det blir svårt med 2 böjar på fallen (kick, stor, cunningham, lift, spinnaker, uthal)?

Skall tilläggas att jag ej kappseglar, utan ensamseglar mest.
Simon, IF SWE-3350, "Frida"
Tommy
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 mar 2011 08:09

Re: Dra ner fall till sittbrunn

Inlägg av Tommy »

maja skrev:Själv har jag en trimplatta monterad framför sprayhoodskenan. Se bild.

Men det finns många andra sätt att lösa det hela på. Innan du gör något, kolla på andra IF-båtar. Läs även artikeln "Att utrusta för kappsegling" i Medvind 2 2009. En pdf-kopia av tidningen hittar du på hemsidan.

Själv menar jag att man inte är någon vits att dra ner storsegelfallet, eftersom man ändå måste stå framme vid masten och mata in liket i likrännan och även hjälpa till att dra ner det när det firas. I så fall måste man nog ha ett storsegel med travare.

Tack för tips, ska kolla vidare på andra IF båtar.

Har du förstärkt under trimplattan eller direkt skruvad på rufftaket?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Dra ner fall till sittbrunn

Inlägg av maja »

Luckgasraget är redan är förstärkt

Du kan se var någonstans förstärkningarna är ingjutna i däck och rufftak på en av ritningarna som hör till klassreglerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar