Längd Spinnaker gajar?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av IF 2719 »

Jag har nu 26m 6mm Liros magic pro i en slinga. Ej skalad i ändarna. Lätt o smidig lina med bra grepp!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av johan swe-1870 »

Mina båda spinnakerskot består av sammansplitsad 4 mm dyneema och 10 mm skön polyester.
5.50 m i 4 mm dyneemakärna
0.35 m övergång
11.35 m i 10 mm polyester

Färdig längd 17 .2 m. Ytterligare längd behövs för att göra splitsarna. Med övergång menar jag total längd på skarven mellan tunn och tjock lina.
Jag använder stoppknop i haländen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av IF1158 »

Jag testade ifjol med att ha spinnakerskot som en slinga, gick och köpte en färdig skotlina på Biltema, 8 mm 25 m för artnr 250673 för 259:-.
Den var lite kort så det blev tajt i sittbrunn.
Tänker köpa en 30 m i år istället för att få lite mindre tajt.
Linan var lätt och smidig och spinnakern stod fint även i lättvind, Funderade först att ha med tunnare del och en tjockare del att hålla i men denna sniklösning fungerar bra tycker jag.

Nu mina två frågor?
1. Hur livsfarligt är det att ha spinnakerskot i slinga? Kniven är i beredskap men ändå, riskera man riggen om det händer nåt?

2. Knopar ni in skotet i spinnakern eller har ni hakar?
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

Bra att få veta att 25-26 m kan vara i tajtaste laget för en spinnakerskotslinga.
Men i så fall, om man gör slingan 30 m lång, sparar man bara cirka 6-7 m ift. 10-12 m.

Hjertmans säljer en 8 mm diameter Dyneema (kvalitet Robline 1000) i längder om 30 m för SEK 616:- (artikelnummer: 6346-81 alt. -82).
Ska prova den och se hur det känns.

Jag frågade om den gick att skala och fick till svar att man i så fall bör "coata" de skalade ändarna för att minska mekanisk åverkan och påverkan av UV-ljus.

8 mm diameter räcker bra. Jag har använt 8 mm diameter för alla skot och fall sedan flera år tillbaka.

Själv använder jag spinnakerclips av rostfri plåt, men det går lika bra att knyta pålstekar i öljetterna.

Inget är livsfarligt med en slinga.. 8) . Men det finns alltid viss risk att man tappar spinnakern och får problem om man har stoppknopar på spinnakerskoten eller om man använder en slinga. Därför är det också bra att ha ett långt fall, ev. utan stoppknop...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Ellen
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2018 12:00

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av Ellen »

Hej!
Fler frågor till Johan (eller andra). Vi ska uppdatera våra spinnakerskot och funderar på att splitsa ihop en 4 mm dynema med 8 mm lina så som du gjort (vi planerar dock att ha slinga istället för separata gajar).

Är du nöjd med längden på den tunna delen av skotet och hur är linan dragen på din båt? Använder du t ex vinscharna på sittburnssargen eller har du dem på rufftaket? Vi har självskotande vinschar på sargen och det vore ju en bonus om vi kunde använda den funktionen för spinnakerskotet med, men då gäller det ju att inte ha för lång tunn del på gajen då kragen på vinschen inte nyper på så tunn lina.

Har du någon guide på lager för hur man splitsar ihop en dynema med polyesterlina?

Vad behöver man tänka på när man väljer linor för ändamålet? Vi har t ex försökt splitsa öglor på polyesterlina från Liros men gett upp för att den var för svår. Vi har dock lyckats med andra splitsar även om det har varit pilligt.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker det är lagom längd för hur jag har det inrättat. Skotet går genom sugga, sedan till block i aktern och till sist till spärrblock i mittre mantågsfoten. Därifrån väljer jag antingen att ta det direkt i hand på skotgasten vid masten eller i sittbrunnen. Är det hårdvind kan jag välja att låta det ta vägen över sargwinsch innan skotgasten.

Mät på din egen båt och fundera på hur du vill ha det!

Att splitsa är roligt när man har kommit på knepet. En bra handbok är https://www.gleistein.com/assets/downlo ... nglweb.pdf men www.animatedknots.com är också bra. På http://www.premiumropes.com/splicing-ro ... ion-videos finns ytterligare anvisningar.

SSIF har hållit kurs några vintrar om detta. Det kanske är aktuellt igen till vintern.

Förbered dig på att det tar tid och kräver teknik! Jag slet rätt duktigt för att få ihop 4 mm dyneema med 10 mm halände. Ju större skillnad i diameter det är, desto svårare blir det att splitsa samman.

En fri dyneema-kärna har nackdelen att den gärna trasslar sig när den är obelastad. Eftersom den inte här något stabiliserande hölje har den en förmåga att hamna lite där den vill. Några gånger har vi t ex fått in den som en ögla vid genuaskotet i sitt block och så får man backa genuan ut för att få loss spinnakerskotet. I det avseendet är nog en dubbelflätad lina bättre.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

Längden av gajarna beror även litet på hur man har arrangerat spinnakersäcken. Om man har den hängande i krokar eller travare i ruffnedgången eller i förluckan, går det åt minst längd. Jag själv har den hängande på 2 linor, som säcken kan glida på på plastförsegelhakar ända in till garderobsskottet. Till det går det åt extra längd, kanske några meter extra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Ellen
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jun 2018 12:00

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av Ellen »

Om någon är nyfiken på hur det blev för oss:
Hittade 27 meter 7 mm Dyneema i realådan på Hjertmans för 200 spänn. Då valde vi den enkla vägen :P Kan vara något tunn i hårdare vind men det går bra med handskar och flera varv runt vinscharna.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Längd Spinnaker gajar?

Inlägg av maja »

Den linan blir utmärkt, även i hårdvind. Gör skotet ändlöst (i ett stycke). Då kommer det att räcka fint.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar